  • 11. Data: 2017-08-13 21:02:05
    Temat: Re: AMD na topie w rankingu?
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 13 Aug 2017 10:05:20 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > Rozwiązaniem jest dystrybuowanie kodu
    > pośredniego

    Niekoniecznie.

    Late binding.

    Albo np. myCpu.operacja(...), gdzie myCpu jest referencją
    abstrakcyjnej typu Cpu, trzymającą obiekt klasy KonkretneCpu. Czyli
    strategia GoF.

    Albo brzydki case wybierający co ma robić program w zależności od
    konfiguracji hardware.

  • 12. Data: 2017-08-13 21:03:01
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > Do tego wszystkiego dochodzi problem, że nie wszystko da się ?=
    > ?atwo
    > zrównoleglać.

    Ale OpenMP próbowałeś?

  • 13. Data: 2017-08-13 21:17:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/13/2017 7:05 PM, M.M. wrote:
    > też. Np. w nowym procesorze wchodzi nowy zestaw instrukcji, a w innych
    > procesorach niekoniecznie. Trzeba optymalizować na każdy procesor
    > osobno i rozprowadzać 20 wersji programu?

    Czasami tak, ale w przeciętnym programie do liczenia faktur nie.
    Przecietnym programów do liczenia faktur jest dużo wiecej niż
    specjalizowanych programów do szybkiego liczenia. Ponadto odwalają je
    ludzie nie mający pojęcia oczymkolwiek. Im Ryzeny nie pomogą, im pomogły
    by i9 @ 50GHz.

    > Do tego wszystkiego dochodzi problem, że nie wszystko da się łatwo
    > zrównoleglać.

    To tylko pół prawdy, drugie pół to fakt że nie potrafimy zrówoleglać bo
    przez 30 lat piszemy szeregowo i problem wymaga rozwiązania biologicznego.

  • 14. Data: 2017-08-13 21:51:30
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 13 Aug 2017 21:17:10 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > ludzie nie mający pojęcia oczymkolwiek. Im Ryzeny nie pomogą, im
    pomogły
    > by i9 @ 50GHz.

    Być może się mylisz. Jest mnóstwo biurw używających Excela. Jeżeli
    Excel będzie chodzić szybciej (bo MS w pełni wykorzysta moc nowych
    CPU), to właśnie te biurwy mogą od razu poczuć że wszystko idzie
    szybciej... Nawet jeżeli coś tam jest naskrobane w VBA.

    Oczywiście od I9@50GHz lepsze są cztery I9@50GHz. I chyba nie
    zaprotestowałbyś gdybyś coś takiego dostał tak jakoś.

    > To tylko pół prawdy, drugie pół to fakt że nie potrafimy
    zrówoleglać bo
    > przez 30 lat piszemy szeregowo i problem wymaga rozwiązania
    biologicznego.

    Niezupełnie. Równolegle pisze się prosto, łatwo i przyjemnie. Tylko
    strasznie nastraszono że są jakieś problemy. I nie dano odpowiednich
    narzędzi.

  • 15. Data: 2017-08-13 23:01:35
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, August 13, 2017 at 9:03:14 PM UTC+2, slawek wrote:

    > Ale OpenMP próbowałeś?

    Tak, próbowałem, nawet dziś. Jest baaaardzo wygodne, deklaratywne.
    Niestety jest trudne do opanowania. Na początku myślałem, że
    będzie się nadawało tylko do zrównoleglania prostych przypadków i
    się zniechęciłem. Myślałem tak, bo nie znałem większości ficzerów.
    Gdy miałem pierwszy kontakt z OpenMP, to na dodatek zacząłem używać
    elementów jakiejś wersji której żaden kompilator nie potrafił
    skompilować i dodatkowo się zniechęciłem.

    Nie sprawdzalem nigdy wydajności OpenMP, ale utworzenie nowego
    wątku i synchronizacja są tak bardzo kosztowne, że chyba nie
    należy się martwić ewentualnym narzutem względem innych bibliotek.

    Wadą OpenMP jest chyba licencja, ale w prototypach i wersjach roboczych
    używam tylko i wyłącznie OpenMP.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2017-08-13 23:03:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/13/2017 9:51 PM, slawek wrote:
> [...]
    > właśnie te biurwy mogą od razu poczuć że wszystko idzie szybciej...
    > Nawet jeżeli coś tam jest naskrobane w VBA.

    Mnóstwo nie oznacza wszystkie. Na razie, dziękować andtopomorficznej
    personifikacji, szpitale nie bazują na Excelu a większe firmy odchodzą
    jak tylko zobaczyly miliardowe straty jakie generuje [1]. Ja mówie na
    ten przykład o programie do wydruku faktur śp Praktikera za który
    powinni wieszać za jaja. Takiego gównianego softu sa miliony sztuk,
    pisane przez pustaków bez śladu wiedzy o programowaniu. Dla nich Ryzen
    to katastrofa. MHz nie chcą ani trochę drgnąc od kilku lat.

    > Równolegle pisze się prosto, łatwo i przyjemnie.

    Nie, wymaga to zmiany nawyków i języka. Tego nie da się rozwiązać
    pstrykając palcami, należy poaczekać i zakopać całe moje pokolenie razem
    ze mną. Nadzieja tylko w młodych którym nie pokażemy języków z klamerkami :/

    [1]
    https://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/02/13/
    microsofts-excel-might-be-the-most-dangerous-softwar
    e-on-the-planet/

  • 17. Data: 2017-08-13 23:10:06
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, August 13, 2017 at 9:51:33 PM UTC+2, slawek wrote:
    > Niezupełnie. Równolegle pisze się prosto, łatwo i przyjemnie. Tylko
    > strasznie nastraszono że są jakieś problemy. I nie dano odpowiednich
    > narzędzi.

    Raz się pisze prosto, raz trudno. Zależy jaki problem. Jeśli w
    programie wystarczy przed pętlą dodać
    #pragma omp parallel for
    To wszystko jest łatwe, proste i przyjemne. Potem można deklaratywnie
    poeksperymentować z data-chunkiem, z scheduled i w kilka chwil nawet
    można zoptymalizować zrównoleglenie. Ale (bynajmniej) nie w każdym
    programie zrównoleglenie sprowadza się właśnie do kilku takich banalnych
    zabiegów :D

    Drugi skrajny przykład: napisać bez korzystania z jakichkolwiek
    pomocy naukowych wszystkie struktury z STLa ale w stylu lock-less :D
    Oczywiscie zrównoleglanie liniowe mile widziane ;-)

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2017-08-13 23:55:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 13 Aug 2017 23:03:42 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:

    > miliardowe straty jakie generuje [1].

    No cóż, jeżeli wierzysz brukowej prasie, to masz rację: miliardówe
    straty są przez Excela, bo na zwykłym kręciołku zawsze było git.

  • 19. Data: 2017-08-13 23:57:54
    Od: slawek <f...@f...com>

    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Tego nie da się rozwiązać
    > pstrykając palcami

    Są dwie możliwości: albo jestem jakimś geniuszem, albo to naprawdę
    nie jest trudne.

    Co wybierasz?

  • 20. Data: 2017-08-14 00:08:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/13/2017 11:57 PM, slawek wrote:
    > Są dwie możliwości: albo jestem jakimś geniuszem, albo to naprawdę nie
    > jest trudne.
    > Co wybierasz?

    Statystykę w ujęciu ogólnym.