  • 1. Data: 2012-12-07 19:02:08
    Temat: ATA-100 vs SATA-150 dla starszej płyty Intela ?
    Od: Swift <p...@g...com>

    Ta starsza płyta to Intel D865GBF, procesor P4 2,8 GHz, RAM 2GB DDR1. Czy wymieniając
    dysk ATA-100 (płyta obsługuje maksimum ATA-100) na SATA-150 zyskam znaczącą poprawę
    szybkości działania komputera ? Obecny dysk i tak powinienem wymienić ze względu na
    wielkość - 40GB, nie mniej czy wymiana na SATA spowoduje widoczną poprawę ?
    Teoretycznie powinna, ale że nie mam zbyt wielkich doświadczeń to pytam.
    PP

  • 2. Data: 2012-12-07 19:11:44
    Temat: Re: ATA-100 vs SATA-150 dla starszej płyty Intela ?
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 7 Dec 2012 10:02:08 -0800 (PST), Swift napisał(a):

> [...]
    > na SATA spowoduje widoczną poprawę ? Teoretycznie powinna, ale że nie mam

    W czasach przesiadki z Athlona 64 na wersję dwurdzeniową przy tych samych
    dyskach SATA działających pojedynczo różnica była wyczuwalna w sytuacji
    kopiowania z dysku na dysk, kiedy oba napędy były na tej samej taśmie ATA.
    Natomiast znacznie poprawił mi się komfort pracy, kiedy powstała docelowa
    konfiguracja 2*500GB w RAID0 (na tym system plus obrabiane dokumenty) plus
    dysk na backup.

    [ Nadzieja to najgorsze skurwysyństwo jakie wyszło z puszki Pandory. ]
    [ (S. King) ]

  • 3. Data: 2012-12-08 11:31:47
    Od: Tomek Głowacki <t...@n...o2.pl.cx>

    W dniu 2012-12-07 19:02, Swift pisze:
> [...]
    widoczną poprawę ?
    > Teoretycznie powinna, ale że nie mam zbyt wielkich doświadczeń to pytam.

    Powiem tak, zwykła zmiana starej 40tki na coś nowego (jakąś nową 500kę z
    dużym buforem), nawet na ATA-100 da sporo. Przesiadka na SATA jest w
    porządku, ale to chyba musiałbyś kontroler dokupić?

    --
    Tomek Głowacki

  • 4. Data: 2012-12-08 12:35:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 08 Dec 2012 11:31:47 +0100, Tomek Głowacki napisał(a):

    > ale to chyba musiałbyś kontroler dokupić?

    ma dwa złącza SATA
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-12-08 19:07:35
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu sobota, 8 grudnia 2012 12:35:49 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > ma dwa złącza SATA
    >
    > --
    >
    > Jacek

    Dokładnie tak, płyta ma dwa porty SATA-150. Ponieważ mam XP, to jedyny problem to
    sterowniki SATA. Na stronie Intela dedykowanych do tej płyty pod XP nie ma, ale jest
    do pobrania pakiet Intel Matrix Storage i tam widzę sterowniki SATA pod XP.
    Powracając do dysku ATA - duży bufor to 8M ?
    PP

  • 6. Data: 2012-12-08 19:13:50
    Od: Tomek Głowacki <t...@n...o2.pl.cx>

    W dniu 2012-12-08 19:07, Swift pisze:

> [...]
    do pobrania pakiet Intel Matrix Storage i tam widzę sterowniki SATA pod XP.
    > Powracając do dysku ATA - duży bufor to 8M ?

    Jeśli kontroler na płycie jest wbudowany w chipset a nie jakiegoś innego
    producenta, to sterowniki ci zainstaluje Intel Chipset Software
    Installation Utility. Bufor 8M jest w porządku, ale są oczywiście
    większe - zależy od dysku, jego wielkości, "nowoczesności" itp.

    W każdym razie, ze sterami nie powinno być bólu pod WinXP.

    --
    Tomek Głowacki

  • 7. Data: 2012-12-08 22:28:34
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu sobota, 8 grudnia 2012 19:13:50 UTC+1 użytkownik Tomek Głowacki napisał:

> [...]
    >
    > większe - zależy od dysku, jego wielkości, "nowoczesności" itp.
    >

    > W każdym razie, ze sterami nie powinno być bólu pod WinXP.

    A właśnie, jak to jest dokładnie z oprogramowaniem zwanym potocznie sterownikiem do
    płyty głównej lub do chipsetu ?
    Sądząc z poniższego wstępu do opisu oprogramowania chipsetu Intela, to jego
    instalacja zapewnia jedynie właściwe rozpoznanie przez system operacyjny wszystkich
    komponentów płyty/chipsetu, NIE zawiera natomiast samych sterowników - plików *.sys.

    Cytat:
    "The Intel(R) Chipset Device Software installs Windows*
    INF files to the target system. These files outline to
    the operating system how to configure the Intel(R) chipset
    components in order to ensure that the following features
    function properly:...."

    Sprawdziłem zawartość i faktycznie są pliki *.inf, *.cat, ale samych sterowników
    (*.sys) nie ma. Może się mylę, ale wygląda na to, że zainstalowanie oprogramowania do
    chipsetu/płyty - to jedno, a instalacja samych sterowników np. SATA - to drugie ?

    PP

  • 8. Data: 2012-12-09 15:37:59
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Swift" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Ponieważ mam XP, to jedyny problem to sterowniki SATA. Na stronie Intela
    > dedykowanych do tej płyty pod XP nie ma, ale jest do pobrania pakiet Intel
    > Matrix Storage i tam widzę sterowniki SATA pod XP.

    Normalnie to wystarczyłoby ściągnąć sterowniki Intela od dowolnej innej
    płyty na chipsecie 865. Ale instalując XP na dysku SATA trzeba mieć na
    dyskietce (lub zintegrowane w instalce) stery SATA od danej płyty. Choć
    biorąc pod uwagę że to tylko SATA-150 to i tak nie będziesz miał bajerów
    typu NCQ (to było dopiero w płytach z SATA-300), więc możesz w biosie
    przełączyć dysk w tryb IDE (dysk będzie nieco wolniejszy niz w trybie SATA -
    choć i tak dużo szybszy niż aktualny dysk - ale za to nie trzeba przy
    instalacji XP sterów na dyskietce).
    Ale jestem pewien że stery pod konkretnie tą płytę gdzies tam jednak są.
    Intel to markowa firma, a nawet budżetowcy jak ECS zamieszczają na swoich
    stronach internetowych komplet sterów dla każdego swojego produktu.

  • 9. Data: 2012-12-09 19:25:47
    Od: Swift <p...@g...com>

    Dzięki za porady. Właśnie znalazłem artykuł na ten temat, może komuś się jeszcze
    przyda;
    http://www.pcworld.pl/artykuly/330010/SATAlne.zauroc
    zenie.html
    PP

  • 10. Data: 2012-12-09 20:52:39
    Od: Michal <d...@d...mailexpire.com>

> [...]

    nie mniej czy wymiana na SATA spowoduje widoczną poprawę ?
    > Teoretycznie powinna, ale że nie mam zbyt wielkich doświadczeń to pytam.

    Miałem ostatnio nieprzyjemność stawiania kilku systemów na podobnych
    Asusach na i965 lub SISach + 1-2GB RAM i Northwood 2,4 GHz.
    Na będących tam od nowości dyskach PATA 40GB (leciwe IBM) działało to
    pod WinXP SP3 tragicznie wolno. Zmiana na dyski SATA 500 GB przyniosła
    zauważalną poprawę, ale nadal ten CPU jest kulą u nogi - wrażenie, że
    nawet pomimo zmiany dysku na w miarę nową 500 pracowało się subiektywnie
    gorzej niż na pochądzącym z podobnego okresu konfigu na Athlonie XP
    2200+ z nForce2 + HDD PATA 80GB (Samsung SP802N).
    Jeśli brakuje Ci miejsca i nie zamierzasz zmieniać platformy to jednak
    bym się nawet nie zastanawiał czy PATA czy SATA - nowych dysków PATA
    praktycznie nie ma, jakieś zapasy magazynowe to stare konstrukcje w
    zawyżonych do pojemności cenach, a dodatkowo w odróżnieniu od dysku
    SATA, starego PATA nie wykorzystasz pewnie w kolejnej mobo, której
    zmiana czeka Cię prędzej czy później.
    Pracuje się wyraźnie lepiej po zmianie HDD na współczesny SATA, ale nie
    spodziewaj się że system dostanie skrzydeł ze względu na fatalną na dziś
    wydajność takiego jednordzeniowego P4 2,4-2,8 GHz.

    --
    /MB