  • 51. Data: 2015-08-28 15:39:27
    Temat: Re: Akumulatory 18650
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > jest szansa że wytrzyma ewentualną eksplozję. Ale tam w normalnych
    > warunkach jest ciśnienie coś pod 3 MPa, a jak się zagotuje to diabli
    > wiedzą co się tam dzieje w środku.

    Kiedy w ogniwie liion / lipo jest ponad 3 MPa? :o

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 52. Data: 2015-08-28 15:53:50
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Jacek <k...@a...com> wrote:

    > Tu jest filmik, jak się pali ogniwo Li-pol w tym przypadku modelarskie,
    > ale to chyba bez różnicy:
    > https://www.youtube.com/watch?v=sn-B1CcXrVY

    Ja musiałem się naprawdę postarać, żeby zdetonować lipo elektrycznie.

    https://www.youtube.com/watch?v=XIJbLbVKtn8

    Ogniwo 1.2Ah (czyli 4.3-4.4Wh) przyjęło 8.3Wh w ciągu 5 minut (13.8V, 7A)
    zanim wybuchło. Spodziewałbym się, że wybuchnie szybciej.

  • 53. Data: 2015-08-28 15:56:02
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Różnica jest, bo to są płaskie pakiety. One bardzo słabo wytrzymują
    > ciśnienie, więc jak coś jest nie tak to się wybrzuszają.

    Film, który wkleiłem w poprzednim poście, to właśnie płaskie ogniwo.

    > Okrągła bańka (np 18650) będzie trzymać, nic nie kwiknie, aż nagle
    > eksploduje bez ostrzeżenia.

    Trzebaby sprawdzić i nagrać, tylko nie mam 18650 do zmarnowania... miałem
    (z padniętej baterii od laptopa), ale zutylizowałem.

  • 54. Data: 2015-08-28 16:11:50
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > W instrukcji napisali, zeby ladowac baterie na ognioodpornej powierzchni
    > w wentylowanym pomieszczeniu.
    > To nie jest optymistyczna wiadomosc.
    > Widac sami nie sa pewni swojego wyrobu.

    Raczej tzw. dupochron. "No jak to wybuchło, jak dom spłonął, przecież w
    instrukcji było... aaa, nie stosował się pan do instrukcji, tak?".

  • 55. Data: 2015-08-28 16:22:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    >Raczej tzw. dupochron. "No jak to wybuchło, jak dom spłonął, przecież
    >instrukcji było... aaa, nie stosował się pan do instrukcji, tak?".

    Byc moze, ale do poprzednich modeli tez tak bylo ?
    Czy ogolne - "nie ladowac bez nadzoru".

    Tak czy inaczej - jesli chodzi o li-ion, to niczego pewnym byc nie
    mozna,
    pare przypadkow bylo.

    J.

  • 56. Data: 2015-08-28 17:12:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 28 sierpnia 2015 15:41:42 UTC+2 użytkownik Gof napisał:

    > Kiedy w ogniwie liion / lipo jest ponad 3 MPa? :o

    To napisz ile ma być.

  • 57. Data: 2015-08-28 21:57:07
    Od: 4...@g...com

    W e papierosach są akumulatory bez metalowej osłony. Zapakowane są w torebkę z folii
    poliestrowej. Bzura z tym ciśnieniem że takie duże. Tam nie ma żadnego ciśnienia w
    normalnych warunkach.

  • 58. Data: 2015-08-29 09:35:22
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-08-25 o 09:19, Konrad Anikiel pisze:

    > No to powiedz na kogo taki prezes Boeinga naciska. Ilu ma ludzi którym wydaje
    polecenia i od których otrzymuje informację i co oni wiedzą o bateriach
    litowo-jonowych? Skąd w Tobie wiara że takie problemy rozwiązuje się przez pociąganie
    sznurkami?

    Boening obiecal 20% spadek zuzycia paliwa, co mialy zapewnic magiczne
    baterie li jon.
    Zmieniajac baterie na inne, tych 20% nie da sie utrzymac.
    Firma zapedzila sie sama w krzywy rog i jest zmuszona trzymac sie lijon.

    http://www.frequentbusinesstraveler.com/2013/01/ntsb
    -rules-out-excessive-voltage-as-cause-for-dreamliner
    -battery-fire/

    Znam przypadek firmy, w ktorej konstruktor opracowal metode uzyskania
    miniaturyzacji urzadzenia przy polepszonych parametrach pracy.
    Przystapil do dzialania i wprawdzie uzyskal zalozone rezultaty,
    ale pojawily sie problemy, ktore trudno bylo wczesniej przewidziec,
    bo producencent kluczowego podzespolu ukryl pewne niewygodne dla siebie
    fakty.

    Na pytanie klienta, dlaczego nie poinformowal o tej wadzie,
    producent bezczelnie odpowiedzial, ze nie bylo takiego zapytania.
    Jednak chyba wiecej klientow wpedzil w problemy,
    bo wycofal produkt i wprowadzil nowy ulepszony,
    ale o wiekszych gabarytach.

    Konstruktor chcial powiekszyc, dostosowac wymiary urzadzenia
    do nowych gabarytow podzespolu ale ku swojemu zdumieniu napotkal opor
    kierownictwa.
    Okazalo sie, ze zdazyli oni wydrukowac prospekty z wymiarami.
    Zdazyli pozawierac umowy, pobrac kredyty na produkcje.

    Niestety wsrod kadry kierowniczej jest wielu hazardzistow,
    ktorzy podejmuja niepotrzebne ryzyko.

    WM

  • 59. Data: 2015-09-01 14:32:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >lijon.
    >http://www.frequentbusinesstraveler.com/2013/01/nts
    b-rules-out-excessive-voltage-as-cause-for-dreamline

    Bez przesady - to ciagle jest samolot na spalinowe silniki odrzutowe,
    a nie elektryczny.
    Nie wiem ile tam sie da zaoszczedzic na tych bateriach, ale watpie czy
    wiecej niz 50kg masy - a my tu o samolocie ktory wazy kilkaset ton.
    W artykule sugeruja wymiary samochodowe - wiec raczej 10kg.

    Tak wiec jesli nie uzyska 20% oszczednosci, to przynajmniej z 19.99%
    powinien z gorszymi aku.

    Jakos jednak nie wpadli na pomysl, zeby wyp* w cholere te wynalazki i
    wsadzic sprawdzone - wymaga to pewnie przeprojetkowania niektorych
    podzespolow elektrycznych, glownie obwodow ladowania, ale chyba czegos
    jeszcze, jesli tego nie zrobili.
    Ponowna certyfikacja calosci ?

> [...]
    >Na pytanie klienta, dlaczego nie poinformowal o tej wadzie,
    >producent bezczelnie odpowiedzial, ze nie bylo takiego zapytania.

    No coz, coraz bardziej skomplikowane te produkty, coraz bardziej
    ambitne uzywanie i naprawde kupe parametrow by trzeba podac, a i tak
    sie wszystkiego nie ujmie.

> [...]
    >Zdazyli pozawierac umowy, pobrac kredyty na produkcje.
    >Niestety wsrod kadry kierowniczej jest wielu hazardzistow,

    A moze wlasnie nie podejmuja ryzyka - juz je sprzedali, a nie
    ryzykowali, ze klient sie nie znajdzie :-)
    A moze wlasnie male wymiary byly tu kluczowe dla klientow.

    Ale jak widzisz nie tylko zarzad ryzykuje - konstruktor tez
    zaryzykowal. Albo nie wiedzial itp..

    J.