  • 1. Data: 2019-07-29 13:04:04
    Temat: Alan 100+ i mała moc nadawania (+ jak sprawdzić zespolone filtry LC?)
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Wykopałem ze staroci Alana 100+ i chcę go sobie zreanimować. Najpierw
    schemat:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/alan100/schemat.png

    Objaw był taki, że radio przestało nadawać. Ktoś kiedyś (nie ja) wymienił
    końcówkę mocy, ale nie pomogło, więc radio w końcu trafiło do mnie i
    przeleżało ostatnie 10 lat w pudle z gratami, aż je ostatnio wyciągnąłem,
    bo zapragnąłem sobie zrobić stację bazową CB. Jak 20 lat temu.

    Uszkodzony był driver końcówki mocy (przebicie) Q25, więc go wymieniłem
    i radio zaczęło nadawać, ale tylko trochę -- z bardzo małą mocą, miernik
    mocy pokazuje ok. 100 mW (sprawny, sprawdzony z innym radiem). Z zasilacza
    przy odbiorze pobiera ok. 4W, a przy nadawaniu skacze do ok. 6W, podczas
    gdy powinien pobierać z 15W jak nie więcej. Sama modulacja jest (i na AM
    i na FM), drugie radio położone obok (i na wspólnym zasilaczu) odbiera.

    Sprawdziłem wszystkie elementy zaznaczone niebieskim markerem tutaj:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/alan100/sprawdzone.j
    pg

    Zielonym zaznaczyłem te, które jeszcze chcę sprawdzić. Widać tam elementy
    T8, T9 i T10 -- to strojone transformatory z układem rezonansowym na
    wejściu, nie wiem jak to się prawidłowo nazywa (filtry 7x7?). Zastanawiam
    się, czy uszkodzenie kondensatorów w nich nie mogłoby dawać takich
    objawów, jakie mam.

    Tylko jak to sprawdzić bez zepsucia takiego transformatorka? Puścić tam
    jakiś przebieg prostokątny i obserwować fale gasnące? Zrobić jakiś prosty
    generator z równoległym obwodem LC? Puścić przebieg z wobulatora i oglądać
    amplitudę przebiegu na wyjściu (czyli sprawdzić pasmowość filtru)?

    Nie mam generatora na taką częstotliwość, ale jak będzie trzeba, to się
    coś wykombinuje... tym bardziej że w układzie i tak są takie częstotliwości.

    A może źle szukam i powinienem sprawdzić coś jeszcze innego?

  • 2. Data: 2019-07-29 13:42:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]
    >http://www.chmurka.net/r/usenet/alan100/schemat.png

    >Uszkodzony był driver końcówki mocy (przebicie) Q25, więc go

    Swoja droga - ciekawe. Wydawaloby sie, ze bardzo bezpieczny.
    Co go uszkodzilo ?

> [...]

    >Zastanawiam
    >się, czy uszkodzenie kondensatorów w nich nie mogłoby dawać takich

    Kto wie .. jak go ktos odpalal bez anteny, to moze i kondensatory
    ucierpialy, a teraz tłumią sygnal.

    Ja bym tam sprawdzil napiecia w trakcie pracy ... tylko ze takze w.cz.
    Woltomierz w.cz. czy szybki (umiarkowanie) oscyloskop ?

    Mozna odlaczyc filtr, czy przylaczyc sztuczne obciazenie miedzy C112 i
    L6.

    Widywalem juz perfidnie uszkodzone tranzystory - troche dzialaly, ale
    jakos slabo
    Albo ten driver Q25 - odpowiedni tranzystor ? Moze on tłumi na 27MHz ?

    Swoja droga - oba bez polaryzacji bazy ?
    Ciekawe co z tego wyjdzie :-)

    J.

  • 3. Data: 2019-07-29 16:25:06
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Swoja droga - ciekawe. Wydawaloby sie, ze bardzo bezpieczny.
    > Co go uszkodzilo ?

    To swoją drogą. Diabli wiedzą. Może jak przebiło złącze B-C w Q26,
    to poszedł impuls, który go upalił (a C112 i C107 nie wystarczyły,
    żeby go ograniczyć)?

    > Kto wie .. jak go ktos odpalal bez anteny, to moze i kondensatory
    > ucierpialy, a teraz tłumią sygnal.

    C113, C115 i C116 nie są przebite ale nie sprawdzałem jeszcze ich
    pojemności. Czy może mówisz o tych w tych filtrach?

> [...]
    > Woltomierz w.cz. czy szybki (umiarkowanie) oscyloskop ?
    >
    > Mozna odlaczyc filtr, czy przylaczyc sztuczne obciazenie miedzy C112 i

    W całym torze, do samego końca, są przebiegi (mierzone oscyloskopem) ale
    nie wiem, jaki poziom powinny mieć.

    > Albo ten driver Q25 - odpowiedni tranzystor ? Moze on tłumi na 27MHz ?

    2SC1006. Dałem całe 10 zł (4 zł tranzystor, 6 zł wysyłka) :( Na próbę
    wrzuciłem zamiast niego BC550, było to samo.

    > Swoja droga - oba bez polaryzacji bazy ?

    Jak magicy (mądrzejsi ode mnie, jeśli chodzi o układy radiowe) nie dali,
    to pewnie nie jest potrzebna :) One nie pracują w klasie C?

    > Ciekawe co z tego wyjdzie :-)

    Chciałbym, żeby radio ;)

  • 4. Data: 2019-07-29 16:55:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To swoją drogą. Diabli wiedzą. Może jak przebiło złącze B-C w Q26,
    >to poszedł impuls, który go upalił (a C112 i C107 nie wystarczyły,
    >żeby go ograniczyć)?

    Toz przeciez jest tam "zabezpieczajaca" dioda B-E

    >C113, C115 i C116 nie są przebite ale nie sprawdzałem jeszcze ich
    >pojemności. Czy może mówisz o tych w tych filtrach?

    O tych w filtrach.

    Nie mam praktyki radioamatorskiej, ale pamietam jedna opinie
    ... 50W mocy w filtrze o dobroci 100 oznacza 5kW mocy biernej.
    No i trymer o "tg fi" 0.0001 sie topi :-)

    >W całym torze, do samego końca, są przebiegi (mierzone oscyloskopem)
    >ale
    >nie wiem, jaki poziom powinny mieć.

    4W mocy na 50 ohm to 14V skutecznego. 20V amplitudy ... ale to chyba
    w szczytach sygnalu audio.

> [...]

    >2SC1006. Dałem całe 10 zł (4 zł tranzystor, 6 zł wysyłka) :( Na próbę
    >wrzuciłem zamiast niego BC550, było to samo.

    BC550 chyba pasmem nie grzeszy ... tzn te jego 300MHz dadza
    wzmocnienie 10 przy 27MHz, a ten uklad chyba wiecej nie potrzebuje ...

    dla 2SC1006 to mi google znajduje jeszcze mniejsze czestotliwosci ...

    KTC1006 niby tez nie grzeszy (150MHz), ale chyba dedykowany do tej
    roli ... hm, niby zamienniki, google cos klamie ?

    >Jak magicy (mądrzejsi ode mnie, jeśli chodzi o układy radiowe) nie
    >dali,
    >to pewnie nie jest potrzebna :) One nie pracują w klasie C?

    Wyjsciowy to bym sie nawet spodziewal.

    Ale wyjsciowy otwarty jest wtedy, jak sterujacy zamkniety ... troche
    mi nie pasuja do siebie te klasy C w obu czesciach.
    Ale moze produkuja razem ladny trapez ...

    J.

  • 5. Data: 2019-07-29 16:55:58
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    A jesteś pewien, że wstawione tranzystory to rzeczywiście to co na nich jest
    napisane jako oznaczenie?
    W obiegu są całe wagony malowanek tranzystorów do stopni m.in. CB Radia.
    A to 2SC2078, a to 2SC2066, a to sterowniki do nich 2SC2314, a to 2SC2086,
    itd.
    Wstawiasz potem takie coś i myślenice co jest uszkodzone, bo mocy
    oczekiwanej brak.
    I przeszukujesz potem filtry i niewiadomo co, a się okazuje, że tranzystor
    malowanka.
    Jak nie masz pewności to pozostaje próba przełożenia z podobnego modelu
    takiego samego tranzystorów poszczególnych stopni wzmacniacza końcowgo
    w.cz., które moc prawidłową wypluwają z sebie.
    Przerabiałem to na przykładzie 2SC2078 stopień końcowy 4W.
    Malowanka moc w okolicy ~1W, po wstawieniu rzeczywiście prawidłowego
    tranzystora cud, moc 4W.
    A potem masz takie tematy
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3336270.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=22
    43530#2243530

  • 6. Data: 2019-07-29 17:04:10
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    jedrek <w...@...on> wrote:

    > A jesteś pewien, że wstawione tranzystory to rzeczywiście to co na nich jest
    > napisane jako oznaczenie?

    O, ciekawe. Nie jestem. Q25 (driver końcówki, 2SC1006) raczej jest OK, bo
    podmiana na BC550 daje ten sam efekt (radio zachowuje się tak samo). Choć
    może to niczego nie dowodzi?

    Q26 (końcówka, 2SC2078) jest niewiadomego pochodzenia, był już w tym radiu
    (i widać, że przelutowywany) i jedynie go przemierzyłem miernikiem (jest
    sprawny).

    > Jak nie masz pewności to pozostaje próba przełożenia z podobnego modelu
    > takiego samego tranzystorów poszczególnych stopni wzmacniacza końcowgo
    > w.cz., które moc prawidłową wypluwają z sebie.

    Mam jakieś inne porozwalane CB (ze sprawnymi końcówkami), zerknę czy jest
    w nich użyta ta końcówka, podmienię i zerknę.

    Dzięki za ten trop!

    > Malowanka moc w okolicy ~1W, po wstawieniu rzeczywiście prawidłowego
    > tranzystora cud, moc 4W.

    Tu nawet 1W nie ma :(

  • 7. Data: 2019-07-29 19:48:34
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    jedrek <w...@...on> wrote:

    > A jesteś pewien, że wstawione tranzystory to rzeczywiście to co na nich
    > jest napisane jako oznaczenie?

    W punkt. Malowanka. Podmieniłem na końcówkę wyciągniętą z bebechów innego
    radia i ruszyło.

    Dla potomności -- ten z krótkimi końcówkami jest OK, ten z dłuższymi to
    malowanka.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/alan100/malowanka1.j
    pg
    http://www.chmurka.net/r/usenet/alan100/malowanka2.j
    pg

    Jeszcze raz dzięki za pomoc!

  • 8. Data: 2019-07-29 20:09:55
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Toz przeciez jest tam "zabezpieczajaca" dioda B-E

    Pytanie czy i diody nie upaliło. Nie mam pojęcia, ale mam jeszcze ten
    tranzystor. Ma zwarcie na złączu B-E (C-B jest OK).

    > O tych w filtrach.

    Już się wyjaśniło, że była podróbka tranzystora.

    Z filtrami trzeba ostrożnie, bo mi się drucik urwał z końcówki przy
    wylutowywaniu (zorientowałem się po złożeniu), ale udało się naprawić.

    Ale to na wyjściu :)

  • 9. Data: 2019-07-29 21:53:58
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-07-29 o 19:48, Queequeg pisze:

> [...]
    > radia i ruszyło.
    >
    > Dla potomności -- ten z krótkimi końcówkami jest OK, ten z dłuższymi to

    Niektórzy są jednak uczciwi.
    https://allegro.pl/oferta/2sc2078-c2078-chinska-tand
    eta-7418143008

  • 10. Data: 2019-07-29 22:51:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > Niektórzy są jednak uczciwi.
    > https://allegro.pl/oferta/2sc2078-c2078-chinska-tand
    eta-7418143008

    Kto by pomyślał... inny wystawiłby jako "niesprawdzone" albo "stan
    nieznany, nie mam jak sprawdzić". W sumie ciekawe po co to komu.
    Chyba tylko żeby kupić i sprzedać za 2x tyle jako oryginały :)