  • 1. Data: 2019-05-23 16:58:59
    Temat: Artykuł: Historia edycji tekstu w Polsce, czyli jak piraci sami na siebie ukręcili stryczek
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    https://www.swiat-owocow.pl/1276.html

    Całkiem ciekawy artykuł. Polecam.

    Macie jakieś szersze doświadczenia z różnymi edytorami tekstu, czy
    zawsze trzymacie się tego jednego (MS Word)?

    Najgorszy pakiet jakiego używałem to chyba LibreOffice. OpenOffice jest
    zdecydowanie lepszy.

    P.S A pamiętacie AbiWord? :)

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 2. Data: 2019-05-24 02:35:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-23, Filip454 <f...@g...com> wrote:
    > https://www.swiat-owocow.pl/1276.html
    >
    > Całkiem ciekawy artykuł. Polecam.

    No ciekawy, ale że Świat Owoców? :)

    > Macie jakieś szersze doświadczenia z różnymi edytorami tekstu, czy
    > zawsze trzymacie się tego jednego (MS Word)?

    Miałem styczność ze wszystkimi wymienionymi w art. plus AmiPro, o którym
    w ogóle nie wspomniano. Magisterke pisałem pod Tagiem. Kolega pod
    Chiwritere. Do dziś pamiętam jak się męczył. Potem próbowałem się oswoić
    z Wordperfectem ale był dla mnie nieintuicyjną kobyłą i skończyło się
    właśnie na Amipro.

    Ale to była tez trochę kwestia w miarę wąskiej specjalizacji
    środowiskowej, bo i nieco później, juz na etapie gdzie msword miał
    pozycję dominująca, zdarzało się napisac publikację bezpośrednio w
    LaTeXu. Ale to bardziej język niż edytor/pakiet.

    > Najgorszy pakiet jakiego używałem to chyba LibreOffice. OpenOffice jest
    > zdecydowanie lepszy.

    Worda, tak na nieco poważniej zostałem przymuszony aby używać w ...
    zeszłym roku. Wcześniej zauważyłem, że LO/OO (dla mnie jeden pies)
    osiągnął stopień skomplikowania gdzie więcej rzeczy zaczynało sie
    pieprzyc niż usprawniać. Zdanie zmieniłem jak musiałem przejść na
    masoffice. Niewyobrażalna kupa. Ale pewnie to kwestia przyzwyczajenia.
    Co mnie najbardziej zaskoczyło to, że w ilości błędów dorównuje, jeśli
    nie przewyższe LO/OO. Ale czego się w sumie można było spodziewac znając
    producenta.

    > P.S A pamiętacie AbiWord? :)

    Standardowy i jak najbardziej współczesny pakiet pod Linuksem, czy
    mówisz o czymś innym?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-05-24 04:14:05
    Od: Jamnior <j...@g...pl>

    W dniu 2019-05-23 o 16:58, Filip454 pisze:
    > https://www.swiat-owocow.pl/1276.html
    >
    > Całkiem ciekawy artykuł. Polecam.
    >
    > Macie jakieś szersze doświadczenia z różnymi edytorami tekstu, czy
    > zawsze trzymacie się tego jednego (MS Word)?

    Był jeszcze polski edytor QR-TEKST (chyba do ver. 2.0). Używałem i chyba
    mam jeszcze gdzieś instalkę.
    Eeeehh- prehistoria.

    Jamnior

  • 4. Data: 2019-05-24 09:56:05
    Od: ń <...@...n>

    Lata 80-te (gdy wydawano "Niewidomego Spółdzielcę" - kto pamięta?):
    Pierwszym poważnym edytorem, który używałem był pakiet "Framework" v. 3 (później
    ukazała się jeszcze wersja 4), to taki działający
    pod DOS protoplasta okien, gdzie można było na ekranie ułożyć obok siebie parę okien
    i z edytora tekstu można było przenosić dane do
    arkusza itp.
    Trudno teraz coś wyguglować o tamtym Frameworku z lat 80-tych, bo oczywiście MS
    wszędzie wyskakuje.
    Niestety już nie pamiętam, jak było z polskimi literami, ale ciekawostka: do
    drukowania używałem...maszyny do pisania NRD-owskiej
    marki Erika (Erica?) po porcie z interfejsem polskiej firmy (szeregowym lub
    równoległym - nie pamiętam, a może robili oba), przy
    taśmie karbonowej wydruki jak z dzisiejszego lasera.
    Lata 90-te:
    Pierwszym poważnym wisiwyg był dla mnie pakiet MS Works for Win w pracy. Była jakiś
    problem z tym, że miał polskie znaki, ale te
    znaki nie przechodziły przez pracową sieć Novell. Na drukarce podłączonej lokalnie
    się drukowały, a przez sieć nie chciały.

    Pakiet Lotusa z 1-2-3 i AmiPro dla Windows był prześliczniutki, ale w tamtych czasach
    przynajmniej w Polsce był słaby sprzęt
    natomiast MS podjajecznie pokonał konkurencję tym, że nie udostępniał kodów
    źródłowych do Win przez co ich własne Office chodziło
    szybko, a pakiet Lotusa był ewidentnie wolniejszy.

    Mimo mojej ówczesnej biegłości komputerowej również wymiękłem przy WordPerfekcie mimo
    paru podejść, Word zwyciężył. Zostaję przy
    wersjach do 2003, bo ribbonów też nie trawię, a już szczególnie na ekranach
    panoramicznych.
    Licencjonowanego Worda, oryginalnego z płytą, można kupić za śmieszne pieniądze np.
    na ebay.co.uk
    Z dziesięć lat temu krótko używałem wersję OO wypuszczoną jako pakiet IBM Symphony,
    ale to strasznie muliło (na Javie?), a arkusz
    oczywiście coś tam przekłamywał z Excelem.

    -----

  • 5. Data: 2019-05-24 14:31:39
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    > No ciekawy, ale że Świat Owoców?

    Też nie do końca rozumiem tego wyboru, ale zdecydowanie zapada w pamięć
    i pewnie o to chodziło ^^

    > Standardowy i jak najbardziej współczesny pakiet pod Linuksem, czy
    > mówisz o czymś innym?

    Tak, mowa o pierwszej, okienkowej wersji z 1998 roku
    (https://snag.gy/cxWSbH.jpg).

    Z tego co pamiętam, kompatybilność dokumentów pozostawiała wiele do
    życzenia, aczkolwiek sam program był całkiem intuicyjny i miał dość
    przejrzyste GUI.

    > Worda, tak na nieco poważniej zostałem przymuszony aby używać w ...
    > zeszłym roku.

    Powiem Ci, że trochę mnie to dziwi. Głównie z tego powodu, że w moim
    otoczeniu, wszyscy byli niemalże zmuszeni do używania "jedynego
    słusznego pakietu", ze względu na wymaganą, stuprocentową
    kompatybilność. Długo się "uchowałeś" ^^

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 6. Data: 2019-05-24 14:50:07
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 24 May 2019 14:31:39 +0200, Filip454 wrote:

    > Też nie do końca rozumiem tego wyboru, ale zdecydowanie zapada w pamięć
    > i pewnie o to chodziło ^^

    Mi ciekawe się wydaje, że w ogóle nie wspomniano o świetnym edytorze
    "SŁOWO" (i jego wersji darmowej "miniSŁOWO"). Używałem tego przez kilka
    dobrych lat, i jak na tamte czasy to był naprawdę znakomity edytor
    (wysiwyg, a to nie było wówczas takie oczywiste). TAGa też używałem, ale
    SŁOWO wydawało mi się dużo przyjaźniejsze.

> [...]
    > słusznego pakietu", ze względu na wymaganą, stuprocentową
    > kompatybilność. Długo się "uchowałeś" ^^

    To zależy w dużej mierze od sektora. W jakichś księgowo-notarialno-
    prawniczych kręgach gdzie ludzie non stop wymieniają się dokumentami i
    jeden po drugim poprawia co tam naskrobane, to ciężko zmienić narzędzia i
    narzucić coś alternatywnego.

    Mi natomiast nigdy nie zdarza się wysyłać czegokolwiek do poprawki/
    edycji. Co napiszę to wysyłam w PDF. Worda nie widziałem od... jakichś 15
    lat. Nie miałbym nawet na czym uruchomić. :)

    Mateusz

  • 7. Data: 2019-05-24 14:56:14
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-24 o 09:56, ń pisze:
> [...]
    > Z dziesięć lat temu krótko używałem wersję OO wypuszczoną jako pakiet
    > IBM Symphony, ale to strasznie muliło (na Javie?), a arkusz oczywiście

    Pan Dinozaur ^^

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 8. Data: 2019-05-24 15:04:25
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Filip454 w news:qc6cfl$vep$1@dont-email.me
    > https://www.swiat-owocow.pl/1276.html
    > Całkiem ciekawy artykuł. Polecam.
    > Macie jakieś szersze doświadczenia z różnymi edytorami tekstu, czy zawsze
    > trzymacie się tego jednego (MS Word)?

    ms office 2000 pro od lat

    > Najgorszy pakiet jakiego używałem to chyba LibreOffice. OpenOffice jest
    > zdecydowanie lepszy.

    u mnie w zwiazku z tym - oo apache jako awaryjny

  • 9. Data: 2019-05-24 15:34:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-24, Filip454 <f...@g...com> wrote:
> [...]
    > słusznego pakietu", ze względu na wymaganą, stuprocentową
    > kompatybilność. Długo się "uchowałeś" ^^

    Uszczęśliwiono nas w zeszłym roku nowymi biznesowymi laptopami z hasłami
    na wszystko co możliwe, bitlockerem i brakiem dostępu do praw
    administratora. Mógłbym w sumie dalej ciągnąć, bo zainstalowałem sobie
    taki usb switch (cos jak dawne pudełko printer share) i mogę w miarę
    bezbolesnie dzielić dyski z Linuksem (inna maszyna), ale przepełniło mi
    się i w sumie odpuściłem. Trochę to męczace być jedynym w
    kilkutysięcznym korpo, który uzywa Linuksa do pracy biurowej :) Tzn.
    nadal używam LO, ale już nie do korpo-fomularzy.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2019-05-24 17:47:40
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 24 May 2019 14:31:39 +0200, Filip454 wrote:

    > Też nie do końca rozumiem tego wyboru, ale zdecydowanie zapada w pamięć
    > i pewnie o to chodziło ^^

    Warto wspomnieć, że autor bloga, Radek Sokół, niegdyś często tutaj, na
    grupie tej i sąsiednich, pisywał, nagle zniknął i nie wrócił.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka