  • 11. Data: 2012-06-15 07:58:29
    Temat: Odp: Atmega32 i pomiar prądu
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Tu jest schemat:
    http://obrazki.elektroda.pl/9255664800_1339739860.jp

    PC

  • 12. Data: 2012-06-15 09:26:19
    Temat: Re: Atmega32 i pomiar prądu
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-06-15 07:58, PC pisze:
    > Tu jest schemat:
    > http://obrazki.elektroda.pl/9255664800_1339739860.jp

    Po pierwsze - stara zasada mówi, że w takiej sytuacji ślizgacz
    bezwzględnie musi być połączony do masy. No chyba, że kręcisz
    plastikowym wkrętakiem (ale i tak warto taką zmianę zrobić).

    Druga sprawa - piszesz, że nie wychodzisz poza napięcie referencyjne.
    Ale zdaje się, że do dołu również jest ograniczenie napięcia dla
    przetwornika. Temat tylko sygnalizuję, do karty katalogowej jakoś nie
    chce mi się zaglądać żeby to sprawdzić.

    Sam opamp tego typu spokojnie daje sobie radę przy napięciach
    wejściowych w okolicach zera, chyba, że jednak masz układ innego typu,
    który nie jest optymalizowany do pracy w takich warunkach. Nie wiem
    (jakoś nigdy nie musiałem tego próbować) na ile daje się zejść z
    napięciem wyjściowym w okolice masy. Piszą, że niby 20mV, ale jakby tak
    dobrze się przyjrzeć, to RL 10k ma być do masy, i to raczej on ściąga
    napięcie, bo patrząc na schemat struktury nic więcej tego napięcia aż
    tak nie ściągnie.
    Nie wiem, na jakich napięciach wyjściowych operujesz, ale tu też może
    być problem. 100k to może być trochę dużo jednak.
    Jeżeli dzielnik wyjściowy (nie narysowany) daje za małe obciążenie dla
    wzmacniacza, to może warto to zmienić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2012-06-15 09:42:18
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]

    >problem. 100k to może być trochę dużo jednak.
    >Jeżeli dzielnik wyjściowy (nie narysowany) daje za małe obciążenie dla

    Wzmacniacz zasilany z 5V, na wyjściu nie ma dzielnika - wzmacniacz prosto do
    procka na przetwornik. Napięcia wyjściowe 0-2V.

    PC

  • 14. Data: 2012-06-15 10:30:02
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "PC" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wzmacniacz zasilany z 5V, na wyjściu nie ma dzielnika - wzmacniacz prosto
    > do procka na przetwornik. Napięcia wyjściowe 0-2V.

    Wzmacniacz "idealny" sobie poradzi, rzeczywisty już nie bardzo.
    Według:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm358.pdf
    przy zasilaniu 5V gwarantowane VoL jest 20mV przy obciążeniu (do masy)
    rezystorem poniżej 10k.
    U Ciebie wyjście jest obciążone mniej więcej 100k. Nie można tego przeliczyć
    liniowo, ale nie wykluczałbym, że w takim układzie VoL będzie 200mV.
    P.G.

  • 15. Data: 2012-06-15 11:10:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie wiem jaki masz zakres prądów. Ja mam 0-15A. Do 2A działa źle potem
    > jest skok i już leci dobrze. Spróbuję z TL072.

    Z TL072 praktycznie w całym zakresie nic rozsądnego nie zmierzysz.
    P.G.

  • 16. Data: 2012-06-15 11:26:46
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-06-15 09:42, PC pisze:
    > Wzmacniacz zasilany z 5V, na wyjściu nie ma dzielnika - wzmacniacz
    > prosto do procka na przetwornik. Napięcia wyjściowe 0-2V.

    Ja bym jednak dał tam coś ściągającego do masy. Albo zmniejszył elementy
    w sprzężeniu.
    Uwaga o ślizgaczu też ważna.
    I na wszelki wypadek sprawdź, jak wygląda liniowość wzmacniacza. To
    wiele nie kosztuje, a może dać odpowiedź, gdzie należy szukać problemów,
    bo może problem jest w innym miejscu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2012-06-15 11:50:47
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-06-15 11:10, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "PC" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >>
    > Z TL072 praktycznie w całym zakresie nic rozsądnego nie zmierzysz.
    > P.G.

    Dlaczego?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2012-06-15 12:16:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-06-15 11:50, Mario pisze:

    > Dlaczego?

    Bo on ma kiepski zakres napięć wejściowych i wyjściowych i zasilających.
    Jest po prostu do innych zastosowań.
    Ja nie użyłbym go przy całkowitym zasilaniu niższym niż jakieś 10V (plus
    minus 5V) i napięciu na wejściu zbliżającym się do któregokolwiek
    zasilania na mniej niż jakieś 2V.

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2012-06-15 12:43:51
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego?

    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl072.pdf
    Strona 7. Vicr typowo -12 do +15 oznacza, że Vicr nie obejmuje ujemnego
    bieguna zasilania - wymaga na wejściach około 3V powyżej ujemnego bieguna. W
    tym układzie zacznie działać, jak na rezystorze pomiarowym będzie około 3V -
    a to jest już chyba poza zaplanowanym zakresem napięć na nim dlatego
    napisałem, że w całym zakresie.
    Jakieś 40 lat temu na UL741 zrobiłem sobie woltomierz zasilany bateryjką
    4V5. Eksperymentalnie mi wyszło, że na wyjściu mam około 1,5V liniowego
    zakresu (nie całkiem symetrycznie względem zasilania) no i w to okno
    musiałem się wpasować z zakresem pracy. Jaki był zakres prawidłowej pracy
    wejść to nie pamiętam, ale też coś tego rzędu choć może przesunięty. W
    układzie odwracającym potrzebny był mi tylko jeden punkt pracy wejść
    mieszczący się w zakresie pracy wyjść.
    P.G.

  • 20. Data: 2012-06-15 13:42:49
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-06-15 12:43, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > będzie około 3V - a to jest już chyba poza zaplanowanym zakresem napięć
    > na nim dlatego napisałem, że w całym zakresie.

    A o to ci chodziło, bop myślałem, że ogólnie masz coś przeciwko tl072 :)
    Ja tam prawie zawsze używam zasilania symetrycznego, i zakładam ze układ
    ma pracować z bezpiecznym zapasem między poziomem sygnału a napięcia
    zasilającego. Jakoś nie ufam Rail to Rail - zwłaszcza w pobliżu zera
    przy zasilaniu jednym napięciem.

    --
    pozdrawiam
    MD