  • 41. Data: 2016-03-05 12:45:34
    Temat: [offtopic] O strojach w muzyce (było: Auto revers :-))
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 04.03.2016 o 23:04, ACMM-033 pisze:
    > Podwójnym... czy chodzi o jakieś przełączanie?

    Zapewne chodzi o dawny strój muzyczny, gdzie półton półtonowi nierówny:

    http://arspolonica.ocross.net/temperacja-mezotoniczn
    a-stroj-sredniotonowy/

    BTW, temat zszedł na tory również mojej pracy zawodowej. :)

    https://youtu.be/auugkSc1xJY

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 42. Data: 2016-03-05 13:38:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Slubow udzielasz?

  • 43. Data: 2016-03-05 18:20:15
    Temat: Re: [offtopic] O strojach w muzyce (było: Auto revers :-))
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <g...@N...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Zapewne chodzi o dawny strój muzyczny, gdzie półton półtonowi nierówny:
    >
    > http://arspolonica.ocross.net/temperacja-mezotoniczn
    a-stroj-sredniotonowy/

    Ech, mnóstwo danych, już próbowałem się przebijać przez stroje, skale,
    różnice między nimi i odpuściłem, bo danych było tyle, że nie dało się naraz
    przetworzyć. A to oznacza, nie inaczej, że mnóstwo przede mną czytania,
    analizowania, porównywania, co z pewnością zajmie mi masę czasu. I dobrze!

    > BTW, temat zszedł na tory również mojej pracy zawodowej. :)
    >
    > https://youtu.be/auugkSc1xJY

    No, słyszę, że relacje między półtonami nie odpowiadają obecnym... Najlepiej
    było by chyba nażywo odsłuchać, bo w zniekształceniach mnóstwo istotnych
    niuansów ulatuje. Cóż, pozostaje rozkoszować sie samą muzyką, a resztę sobie
    wyobrazić... Broń boże, nie piję do ciebie! Po prostu, kompresja dźwięku,
    zwłaszcza w filmach, potrafi nabroić, do tego mikrofon... Ale ja powiem...
    Te całe sprawy z dźwiękiem, skalami, to taka trochę inna postać także mojej
    pracy - centrala telefoniczna, gdzie po jakimś czasie dochodziło się do
    rozpoznawania po samym dźwięku urządzenia, jak się ono czuje. Czy klik jest
    równy klikowi, łoskot łoskotowi, oczywiście, hierarchia ważności jest tu
    zupełnie inna, ale i tu są pewne elementy wspólne, których zaniedbanie, może
    przynieść feler w działaniu. Zwłaszcza za komuny, z racji wątpliwych
    "racjonalizacji" kompletnie nikomu niepotrzebnych, a wrecz nieraz wybitnie
    szkodliwych, ale zarzadzanych przez państwo polskie i trzeba było pokornie
    to zrobić, wicie rozumicie, obsługa, rzecz mozna tak opowiedzieć, czesto
    musiała wykazać sie pewną dozą artyzmu, aby to w ogóle utrzymać. No, wymiana
    sprawnych części zagranicznych, na niekiedy niesprawne polskie, zamiast
    klimy, jedynie okna do otwierania, co latem stanowiło realny problem,
    zwłaszcza w zakurzonym centrum miasta. A w rezultacie groziło albo udarem
    cieplnym załodze, albo zasyfieniem styków kurzem w stopniu przekraczającym
    znane stwierdzenie, ze póki działa, nie należy kurzu ze styków zbierać. Już
    pomijam to, ze nadmierna wilgotność, to błoto i korozja, także na stykach, a
    za mała, to rozsychanie i pękanie izolacji. A to grozi wiadomo czym.

    Co do filmu, jesteś fotografem? Sugerują mi to inne filmy na twoim
    profilu... Ja taki mało domyślny, dopiero jakoś się lepiej poczułem po paru
    dniach bycia jak pijany, a nie piję... Czy na organach grasz? (piękna
    sztuka, bardzo dostojna)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 44. Data: 2016-03-05 20:27:47
    Temat: Re: Auto revers :-)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, March 3, 2016, 3:52:57 PM, you wrote:

    > A widziałeś organy kościelne od środka?

    Piękny widok...

    > Zwłaszcza takie, co mają trakturę pneumatyczną i przynajmniej dwa
    > manuały z kopulacjami (to nie błąd).

    Traktura pneumatyczna zazwyczaj ukryta pod podestami, żeby przypadkowo
    nie uszkodzić.

    W Opolu największe organy z trakturą pneumatyczną były w kościele
    Piotra i Pawła - 3 manuały + pedał + kopulacje łącznie z
    przesuniętymi. Głosy barokowe, 48 według tego, co znajduję. Piękne
    brzmienie ale ktoś zdecydował o remoncie i to się nie udało - przez
    lata organy były rozbabrane, łącznie z oparciem największych
    piszczałek o krawędź chóru, co skończyło się ich pozagniataniem :(

    Nie było mnie tam za 20 lat, wiem tylko, że mieli zmienić trakturę na
    elektromechaniczną - nie mam pojęcia po czorta :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2016-03-05 20:48:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Saturday, March 5, 2016, 12:45:34 PM, you wrote:

    [...]

    > BTW, temat zszedł na tory również mojej pracy zawodowej. :)

    > https://youtu.be/auugkSc1xJY

    Tempo gubisz :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2016-03-05 20:49:39
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    > Slubow udzielasz?

    Nie, ja byłem filmującym własne wypociny.
    BTW śluby można składać, a nie udzielać. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 47. Data: 2016-03-05 21:06:19
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 05.03.2016 o 18:20, ACMM-033 pisze:
    > Ech, mnóstwo danych, już próbowałem się przebijać przez stroje, skale,
    > różnice między nimi i odpuściłem

    Sedno sprawy tkwi w tym, że przy takiej skali niektóre akordy zwyczajnie
    nie stroją i po prostu nie mogą być używane. Być może dlatego były 2
    klawisze np. fis i ges, które brzmiały inaczej (jakoś ten h mi nie pasuje).

    > No, słyszę, że relacje między półtonami nie odpowiadają obecnym...

    A to już może wynikać z lekkiego niestrojenia piszczałek, bo tam strój
    jest równomiernie temperowany.

    > Po prostu, kompresja dźwięku, zwłaszcza w filmach, potrafi nabroić, do tego
    mikrofon...

    Fakt, to było nagrywane telefonem z 6 lat temu, to i jakość nie powala.

    > Co do filmu, jesteś fotografem?

    Nie, jeśli już to amatorsko spotterem lotniczym w zakresie bardzo
    umiarkowanym.

    > Czy na organach grasz?

    Bingo.

    > (piękna sztuka, bardzo dostojna)

    Tak, choć wymagająca dyspozycyjności - wszystkie niedziele, święta,
    długie weekendy, itd. siedzisz w pracy. Na tygodniu jest luźniej, ale z
    dnia na dzień możesz się dowiedzieć, że np. następnego dnia o 12 jest
    pogrzeb i trzeba grać.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 48. Data: 2016-03-06 13:40:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-04 o 23:04, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jakby się jednemu, drugiemu, trzeciemu zjarało obejście, to może
    > trójkątowanie zostawili by tramwajowi/autobusowi, na krańcówce. Jest w
    > końcu przysłowie, że chłopu w każdym razie nie zegarek, tylko wiemy, co...

    Jakbyś zgadł ;)
    Co poniektórzy dziwili się, że z silnika idzie dym, bo mądrala nie
    chciał czekać, aż silnik się rozbuja, żeby przełączyć z gwiazdy w trójkąt.
    A niektórzy potrafili zdymić całą instalację i dopiero się nauczyli.

    BTW:
    Znajomy "co chwilę" kupował swojej babci czajniki elektryczne. Babcia
    stawiała taki z przyzwyczajenia na kuchence gazowej. O ile dobrze
    pamiętam, to przy którymś już z kolei pomógł dopiero sznurek, nie
    pozwalający na położenia czajnika na kuchence.

    > Tak, jak ja Strowgera jakiegoś pomoc ożywić, czy inną centralę... Raz
    > nawet był jakiś projekt, że gdzieś chyba odnawiają dla jakiegoś muzeum
    > coś małego, ale, jakoś nie poszło, nie pamiętam przyczyny, nie doszło do
    > pomocy.

    Jak będziesz miał Strowgera na tapecie, to daj znać - też się przyłączę :)

    1

    6

    5

    > Złapałem Cię w Polkowicach...
    > https://www.youtube.com/watch?v=3rDXZxqp6Lo :) Imię się zgadza, pw i
    > fach też :) Tylko miejsce nie...

    Już się zdziwiłem, że mnie namierzyłeś, ale to nie ja.

    8

    > Fragment koncertu, nagrany niestety telefonem, ale jest:
    > https://www.youtube.com/watch?v=PMj4qjhvf2c

    Tam są głosy 32-stopowe. Najniższych już prawie nie słychać, ale czuć,
    jak żebra grają ;)
    Jak da się sekundę małą, to aż ławki same chodzą ko kościele.
    Trzeba by chyba dobry mikrofon pojemnościowy z dużym przetwornikiem,
    żeby to zdjąć, i dobry sprzęt grający, żeby odtworzyć.
    Elektretem, czy co tam jest w telefonie, to można zgrać chyba tylko
    pasmo telefoniczne.

    > Pewnie zdziwisz się moim odpisom, ale po prostu szukałem nagrań każdych
    > z tych organów.

    Nie dziwię się.
    Każde organy piszczałkowe grają inaczej, do tego dochodzi środowisko.
    Ten sam utwór można słuchać setki razy i się nie znudzi.

    Cyna, ołów, mosiądz, drewno.
    Generalnie, o ile dobrze pamiętam, piszczałki są fletowe i języczkowe.

    > Podwójnym... czy chodzi o jakieś przełączanie?

    Nie.
    Dźwięk H idąc od dołu wypadał w innym miejscu, niż idąc od góry skali.
    Klawisz H był przecięty w połowie długości - w zasadzie były to dwa
    klawisze jeden nad drugim, dające inny dźwięk.
    Źródła mówią, że wtedy większość ludzi rozróżniała na słuch skale molowe
    od durowych.

> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=CQgp-w-TXjQ
    > https://www.youtube.com/watch?v=08EkHnrsXSU
    > https://www.youtube.com/watch?v=m6qNsdi4nyo TAKIEGO ZESTAWIENIA
    > SZUKAŁEMMMM... dźwięk nie za dobry niestety...
    > https://www.youtube.com/watch?v=UjRfHbAluwg Bardzo cicho, ale w
    > prawdziwym kościele prawdziwe organy...
    > Wpadła mi kiedyś w ręce płyta CD, bez tytułów (baza CDDB się zaparła) i
    > wykonawców, było tylko, że muzyka barokowa, trąbka i organy.
    > Przesłuchałem całą i mnie wciągnęło.
    > Od tego czasu myślę o jakimś koncercie muzyki barokowej na organach,

    Teraz się (od miesiąca) przeprowadzam, sprzęt mam spakowany.
    Jak się rozpakuję, to posłucham.

    > Najważniejsze, że coś umiesz! Inaczej przecież nie mógłbys wykonywać
    > dobrze swojego zawodu!?

    Z zawodu mechanik, pracuję jako informatyk, a pracowałem różnie - i przy
    Strowgerze, i w kinie, i jako elektro-akustyk, i jeszcze coś.
    Może kiedyś posiedzimy przy jakiejś kawie czy browarku, to pogadamy.

> [...]
    > ale, nie wyobrażam sobie w tym przypadku nie mieć na co narzekać :)

    > To kocio byłby dobry. Choć i tak musiałbyś mu jakąś myszkę, muszkę, czy
    > co tam byś wynalazł, na sznureczku, aby łapał :) A i tak zapewne przy
    > pisaniu posta na p.m.e :) wlazłby ci pewnie na klawiaturę, powiedział
    > "miau!" i ocierałby się z dwojakiego powodu, a) zostawić zapach, b) dać
    > znać, że cię kocha :) I nie miałbyś się siły na niego gniewać chyba,
    > jeśli by ci tego posta za szybko wysłał :) A kocio leżący na kolanach,
    > gdy czytasz książkę przy ciepłym kominku - bezcenne :) Najważniejsze -

    Wiem :)

    > Gorszy byłby problem, że zwierzęta żyją krócej od nas i ciężko się z nmi
    > rozstawać, gdy przyjdzie ich czas...
    > Bajdełej, pamiętaj, koty szczekają!! Tak hau hau!
    > https://www.youtube.com/watch?v=aP3gzee1cps

    Zaczyna się marzec - też się będą drzeć ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 49. Data: 2016-03-06 13:47:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Nie było mnie tam za 20 lat, wiem tylko, że mieli zmienić trakturę na
    > elektromechaniczną - nie mam pojęcia po czorta :(

    Pneumatyczna traktura jest wolna. Głosy fletowe wymagają zadęcia -
    ciężko się gra z opóźnieniem: grasz już następny dźwięk, a słyszysz
    poprzedni lub jeszcze wcześniejszy.

    Grałem gdzieś w kościele, gdzie traktura była w innym miejscu, niż szafa
    (była szafa główna nad chórem i szafa boczna - chyba w kaplicy) - nie
    mogłem się "zsynchronizować" - musiałem "nie słuchać" i tłuc
    mechanicznie z nut.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 50. Data: 2016-03-06 15:22:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, March 6, 2016, 1:47:14 PM, you wrote:

    > Pneumatyczna traktura jest wolna. Głosy fletowe wymagają zadęcia -
    > ciężko się gra z opóźnieniem: grasz już następny dźwięk, a słyszysz
    > poprzedni lub jeszcze wcześniejszy.

    Jakieś 40 lat temu próbowałem grać na tych organach (uprzedzając: NIE
    jestem muzykiem) i w zasadzie problem był tylko na najniższych głosach
    pedału. Rzeczywiście zanim zabrzmiały to i ćwierćnuta mijała.

> [...]
    > (była szafa główna nad chórem i szafa boczna - chyba w kaplicy) - nie
    > mogłem się "zsynchronizować" - musiałem "nie słuchać" i tłuc

    W tym kościele nie ma wydzielonego pozytywu. Szafa III-go manuału jest
    (była?) dość blisko kontuaru.

    --
    Best regards,
    RoMan