  • 11. Data: 2014-09-23 22:34:02
    Temat: Re: BSOD-y po dołożeniu RAMu
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-23 o 22:04, Przemysław Ryk pisze:
    > Dnia Tue, 23 Sep 2014 20:56:03 +0200, kiszony napisał(a):

    > Z takim zachowaniem x64 spotkałem się jedynie - AFAIR - gdy w komputerze
    > była zintegrowana karta grafiki i rezerwowała sobie część pamięci na swoje
    > potrzeby.

    Nie mam zintegrowanej grafiki.

    > 1. Wyłącz automatyczne uruchamianie po BSOD.
    > 2. NirSoft BlueScreenView -
    > http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

    Wypluło coś takiego:

    http://postimg.org/image/mockuz3pp/

    Mnie te cyferki niewiele mówią, ale można zauważyć pewną regularność w
    kodzie błędu.

    > Aha - Command Rate masz ustawiony na 2T czy 1T? Nie wiem na ile to wpływa,
    > ale parę razy już miałem, że jak był na 1T, to bywały cuda.

    Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

    > Na tym P5B rozumiem?

    Dokładnie na tej samej płycie.

    > Nie no - sorry - jak są BSODy, to znaczy, że nie śmiga. Aha - jak rozumiem -
    > reszta kompa (dysk choćby) full sprawne, kamikadze boski wiatr?

    Chodzi mi o to, że komp dostał wyraźnego kopa po dołożeniu ramu, więc -
    między BSOD-ami - śmiga. ;)

    > Ustaw z palca taktowanie DDR2-800 i wymuś timingi 5-5-5 lub 6-6-6 i sprawdź.

    Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia
    timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

  • 12. Data: 2014-09-23 22:37:17
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-23 o 22:25, BQB pisze:

    > Pisać do Asusa, niech bios poprawi, mi Gigabyte poprawił, bo pamięci nie
    > chciały działać z jednym procesorem w jednej konkretnej konfiguracji -
    > to był bodaj barton i 4 moduły pamięci w dualu, na jakimś wolniejszym
    > procku (przy takim samym taktowaniu pamięci) działało od kopa, na
    > szybszym procku - nie. Upgrade biosu rozwiązał problemy.

    Myślisz, że poważnie potraktują użytkownika płyty z dniem premiery
    gdzieś w połowie poprzedniej dekady? ;)

  • 13. Data: 2014-09-23 23:33:19
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-09-23 o 22:37, kiszony pisze:

    > Myślisz, że poważnie potraktują użytkownika płyty z dniem premiery
    > gdzieś w połowie poprzedniej dekady? ;)

    A dlaczego nie? W Gigabyte do płyty mającej ponad 4 lata podesłali
    poprawiony bios i potem wrzucili na stronę.

  • 14. Data: 2014-09-23 23:37:12
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-09-23 o 23:33, BQB pisze:

    > A dlaczego nie? W Gigabyte do płyty mającej ponad 4 lata podesłali
    > poprawiony bios i potem wrzucili na stronę.

    Tylko w moim wypadku trwało to coś koło 2 tygodni, ale zrobili.

  • 15. Data: 2014-09-24 08:15:30
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-09-23 17:25, kiszony pisze:
    > Problem jak w temacie. Może ktoś coś doradzi.
    >
    > Mój konfig:
    > Asus P5B (najnowszy BIOS)
    >
    > Problem:
    > BSOD-y w zupełnie randomowych momentach

    Podnieś napięcie w biosie dla pamięci, typowe dla płyt asusa (choć nie
    musi pomóc).

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 16. Data: 2014-09-24 08:32:59
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-24 o 08:15, Chris pisze:

    > Podnieś napięcie w biosie dla pamięci, typowe dla płyt asusa (choć nie
    > musi pomóc).

    To wszystko się dzieje przy podniesionym napięciu do 2,1V. Jeszcze podnieść?

  • 17. Data: 2014-09-24 21:44:18
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 23 Sep 2014 22:34:02 +0200, kiszony napisał(a):

    > Nie mam zintegrowanej grafiki.

    Ja się na prawdę muszę solidnie wyspać w końcu. Nie wiem skąd mi się
    ubzdurało, że P965 to musi integra być. :(

    Odnośnie ilości widzianej pamięci w systmie - strona 2-14 instrukcji
    obsługi: ,,Due to chipset limitation, this motherboard can only support up to
    8GB on the operating systems listed below. You may install a maximum of 2GB
    DIMMs on each slot, but only DDR2-533 and DDR2-667 2GB density modules are
    available for this configuration".

    I znowu qrfa zagwozdka, bo Ty przecież - wnioskując z opisu - masz 4×1GB.

    > Wypluło coś takiego:
    >
    > http://postimg.org/image/mockuz3pp/
    >
    > Mnie te cyferki niewiele mówią, ale można zauważyć pewną regularność w
    > kodzie błędu.

    Średnio fajnie - powtarza się SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION i do tego
    ntoskrnl.exe. Szperałeś, co może być przyczyną takiej kombinacji?

    > Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

    Ściągnąłem manual, ale widzę, że tego ustawienia dostępnego nie ma. :-O

    > Dokładnie na tej samej płycie.

    W manualu, na stronie 2-13 stoi m.in.: ,,Always install DIMMs with the same
    CAS latency". Skłaniałbym się mocno do odpalenia kompa z jednym modułem
    (najwolniejszym, z największymi opóźnieniami), skonfigurowanie w BIOS
    podsystemu pamięci z palca pod parametry tego modułu i dopiero potem
    dokładanie reszty.

    > Chodzi mi o to, że komp dostał wyraźnego kopa po dołożeniu ramu, więc -
    > między BSOD-ami - śmiga. ;)

    Biorąc pod uwagę, że pierwsza z brzegu przeglądarka bez najmniejszych oporów
    i raz dwa wpierdziela ponad 1GB ram, to co się dziwisz?

    > Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia
    > timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

    Na szczęście ma możliwość. :D Przy czym spróbowałbym na początek zacząć z
    niższym taktowaniem - ustawić moduły jako DDR-667. Aha - na _niekręconym_
    procesorze. Czyli FSB na wartości nominalne. Konfigurację tego pieprznika
    masz w BIOS w sekcji Advanced. I dalej -> Jumperfree Configuration. I tutaj:
    - AI Tuning - Manual
    - DRAM Frequency - DDR2-667 (potem sprawdzisz DDR2-800)
    - Memory voltage - z tym sobie poradzisz :D

    Potem masz opcję - o ile dobrze ten manual czytam: Advanced -> Chipset. I tu
    bym zrobił:
    - Configure DRAM Timing by SPD - Disabled

    Pisałeś, że moduły masz (wszystkie?) z timingami 4-4-4-12 dla DDR2-800.
    Wrzuć na początek jeden, ustaw 4-4-4-12 dla taktowania DDR-667.

    I wtedy masz dostęp do ustawień (po "-" moje propozycje bazując na danych
    Twoich modułów pamięci):
    - DRAM CAS# Latency - 4
    - DRAM RAS# o CAS# Delay - 4
    - DRAM RAS# Precharge - 4
    - DRAM RAS# Activate Precha - 12

    [ It's better to reign in hell than serve in heaven. ]
    [ (John Milton) ]

  • 18. Data: 2014-09-24 23:35:29
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-24 o 21:44, Przemysław Ryk pisze:

    Dzięki za wyczerpują odpowiedź. Za tak poważne testy wezmę się w
    weekend, a tymczasem testuję pamięci parami. Teraz siedzę na 2x1GB (jak
    kiedyś) z tym, że nie wiem czy to "nowe" ramy, czy "stare" bo są
    identyczne, ale wszystko jest ok, żadnych BSOD-ów i taka ciekawostka:

    Parę dni temu, przy konfigu z 4GB ramu, zassałem od GOGa dużą grę. Oni
    to mają popaczkowane i instalator krzyczał mi, że niektóre paczki są
    "corrupt" i trzeba dociągnąć jeszcze raz. Ściągałem parę razy - to samo,
    ale inne paczki mu nie pasowały. Podczas instalacji wywalał błędy że się
    jakichś plików nie da wypakować, czy skopiować.

    Instalator odpaliłem też na lapku i to samo. Z tym, że pliki były
    ściągane na stacjonarnym. Dziś, po powrocie do 2GB ramu, coś mnie
    tchnęło i zassałem jeszcze raz. Instalacja przebiega bez problemów.
    Jutro zapodam jeszcze drugą parę kości. Zobaczymy.

    Ale tak sobie myślę, że chociaż z tej trójcy: proc, ram, płyta, można by
    wykluczyć procesor. Chyba nie powodowałby takich cyrków?

  • 19. Data: 2014-09-25 04:22:21
    Od: aL <b...@w...pl>

    W dniu 2014-09-23 17:25, kiszony pisze:

    > Czasem po kilku godzinach grania, czasem przy ładowaniu systemu. Różnie.
    > Pamięci przechodzą bez błędów test w MEMTescie, wszystkie 4 kości razem,
    > jak i tylko w parach. Na procesorze świeżo nałożona pasta
    > termoprzewodząca, wyczyszczony radiator, zresztą jego bym wykluczył, bo
    > wcześniej nie było z nim problemu. Jego temperatura w BIOSI-e to 49
    > stopni. W stresie nie jestem pewny, bo speedfan daje mi 4 różne odczyty.
    > Najwyższy z nich to ok. 70 stopni.

    Prawdopodobnie przegrzewa Ci się sekcja zasilania pamięci.
    Jaką masz temperaturę wskazywaną przez czujnik dla płyty głównej?
    Czy te moduły pamięci mają jakieś radiatory?
    Zrób mały eksperyment: poszukaj wentylatora do obudowy i zamocuj
    go tak, aby nawiew był punktowo na moduły pamięci. Powinno
    pomóc, bo Asusy w tamtych latach miały problemy z przegrzewaniem
    się VRM lub NB.
    aL

    --
    There's no normal life, Wyatt. There's just life.

  • 20. Data: 2014-09-25 09:08:28
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-09-24 08:32, kiszony pisze:

    > To wszystko się dzieje przy podniesionym napięciu do 2,1V. Jeszcze
    > podnieść?

    2.0 - 2.1 powinno być mniej więcej, 2.2 jeśli masz radiatory na
    pamięciach ale to wcale nie musi być to. Te pamięci i ta płyta po prostu
    często działa stabilniej właśnie po podniesieniu napięć dla tego dałem
    taką sugestię.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl