    From: Przemysław Ryk <p...@g...com>
    Subject: Re: BSOD-y po dołożeniu RAMu
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Sender: p...@g...com
    Date: Wed, 24 Sep 2014 21:44:18 +0200

    Dnia Tue, 23 Sep 2014 22:34:02 +0200, kiszony napisał(a):

    > Nie mam zintegrowanej grafiki.

    Ja się na prawdę muszę solidnie wyspać w końcu. Nie wiem skąd mi się
    ubzdurało, że P965 to musi integra być. :(

    Odnośnie ilości widzianej pamięci w systmie - strona 2-14 instrukcji
    obsługi: ,,Due to chipset limitation, this motherboard can only support up to
    8GB on the operating systems listed below. You may install a maximum of 2GB
    DIMMs on each slot, but only DDR2-533 and DDR2-667 2GB density modules are
    available for this configuration".

    I znowu qrfa zagwozdka, bo Ty przecież - wnioskując z opisu - masz 4×1GB.

    > Wypluło coś takiego:
    >
    > http://postimg.org/image/mockuz3pp/
    >
    > Mnie te cyferki niewiele mówią, ale można zauważyć pewną regularność w
    > kodzie błędu.

    Średnio fajnie - powtarza się SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION i do tego
    ntoskrnl.exe. Szperałeś, co może być przyczyną takiej kombinacji?

    > Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

    Ściągnąłem manual, ale widzę, że tego ustawienia dostępnego nie ma. :-O

    > Dokładnie na tej samej płycie.

    W manualu, na stronie 2-13 stoi m.in.: ,,Always install DIMMs with the same
    CAS latency". Skłaniałbym się mocno do odpalenia kompa z jednym modułem
    (najwolniejszym, z największymi opóźnieniami), skonfigurowanie w BIOS
    podsystemu pamięci z palca pod parametry tego modułu i dopiero potem
    dokładanie reszty.

    > Chodzi mi o to, że komp dostał wyraźnego kopa po dołożeniu ramu, więc -
    > między BSOD-ami - śmiga. ;)

    Biorąc pod uwagę, że pierwsza z brzegu przeglądarka bez najmniejszych oporów
    i raz dwa wpierdziela ponad 1GB ram, to co się dziwisz?

    > Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia
    > timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

    Na szczęście ma możliwość. :D Przy czym spróbowałbym na początek zacząć z
    niższym taktowaniem - ustawić moduły jako DDR-667. Aha - na _niekręconym_
    procesorze. Czyli FSB na wartości nominalne. Konfigurację tego pieprznika
    masz w BIOS w sekcji Advanced. I dalej -> Jumperfree Configuration. I tutaj:
    - AI Tuning - Manual
    - DRAM Frequency - DDR2-667 (potem sprawdzisz DDR2-800)
    - Memory voltage - z tym sobie poradzisz :D

    Potem masz opcję - o ile dobrze ten manual czytam: Advanced -> Chipset. I tu
    bym zrobił:
    - Configure DRAM Timing by SPD - Disabled

    Pisałeś, że moduły masz (wszystkie?) z timingami 4-4-4-12 dla DDR2-800.
    Wrzuć na początek jeden, ustaw 4-4-4-12 dla taktowania DDR-667.

    I wtedy masz dostęp do ustawień (po "-" moje propozycje bazując na danych
    Twoich modułów pamięci):
    - DRAM CAS# Latency - 4
    - DRAM RAS# o CAS# Delay - 4
    - DRAM RAS# Precharge - 4
    - DRAM RAS# Activate Precha - 12

    [ It's better to reign in hell than serve in heaven. ]
    [ (John Milton) ]