  • 1. Data: 2018-12-02 11:09:21
    Temat: Bateryjka RTC ze smartfona
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Trafił do mnie telefon znajomego, z pytaniem o możliwość sprawdzenia
    możliwości naprawy. Jest to kilkuletni Samsung, więc alternatywą jest po
    prostu utylizacja, jednak postanowiłem mu się przyjrzeć.

    Telefon został zalany jogurtem, na szczęście w stopniu nieznacznym.
    Jedynie krawędź PCB została naruszona. Płytka trafiła do myjki
    ultradźwiękowej. Zdaje się, że właściwie tylko jeden ważniejszy element
    na PCB miał kontakt z płynem - mała bateryjka, prawdopodobnie
    podtrzymująca RTC. Wygląda jak pastylkowa bateria litowa, tylko sporo
    mniejsza - średnica około 5 mm, grubość jakiś 1 mm. Górny styk wygląda
    na zgrzany na stałe, całość przylutowana do płytki.

    Szczęśliwie układy w obudowach BGA nie zostały zalane.

    Można gdzieś kupić taką bateryjkę? To standardowy element, czy raczej
    powinienem się spodziewać, że to jedna z części robionych na zamówienie
    producenta telefonów?

  • 2. Data: 2018-12-02 20:57:23
    Temat: Re: Bateryjka RTC ze smartfona
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Dec 2018 11:09:21 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Trafił do mnie telefon znajomego, z pytaniem o możliwość sprawdzenia
    > możliwości naprawy. Jest to kilkuletni Samsung, więc alternatywą jest po
    > prostu utylizacja, jednak postanowiłem mu się przyjrzeć.

    Jak bardzo letni ?
    Z tego co widze, to stare telefony coraz mniej daje sie uzywac - za
    malo RAM, za malo Flash, za stary Android ...

> [...]
    > mniejsza - średnica około 5 mm, grubość jakiś 1 mm. Górny styk wygląda
    > na zgrzany na stałe, całość przylutowana do płytki.

    To moze byc jakis kondensator/akumulator.

    Zobacz na allegro.

    P.S. postarzanie produktu - zegarki solarne Casio uzywaly akumulatorka
    CTL1616 ... i

    https://forums.watchuseek.com/f17/casio-restricts-sa
    les-ctl1616-rechargeable-battery-3199146.html

    J.

  • 3. Data: 2018-12-03 09:08:07
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 02.12.2018 o 11:09, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Można gdzieś kupić taką bateryjkę? To standardowy element, czy raczej
    > powinienem się spodziewać, że to jedna z części robionych na zamówienie

    Miałem w Samsungu Galaxy S2 taką bateryjkę, jako, że padła całkowicie
    (miała zwarcie), to ją poprostu wywaliłem i telefon ożył i jej nie
    potrzebował, bo w sumie, po co Ci podtrzymanie zegara, jak z sieci
    pobierze sobie prawidłowy czas?

  • 4. Data: 2018-12-03 09:33:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.12.2018 09:08, BQB wrote:

> [...]
    > (miała zwarcie), to ją poprostu wywaliłem i telefon ożył i jej nie
    > potrzebował, bo w sumie, po co Ci podtrzymanie zegara, jak z sieci

    Właśnie to kolejna rzecz, o którą miałem pytać. Rozumiem, że bateryjkę
    mogę wywalić i zostawić puste miejsce? Nie trzeba tam dawać żadnego
    kondensatora nawet?

  • 5. Data: 2018-12-03 09:44:49
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 03.12.2018 o 09:33, Atlantis pisze:

    > Właśnie to kolejna rzecz, o którą miałem pytać. Rozumiem, że bateryjkę
    > mogę wywalić i zostawić puste miejsce? Nie trzeba tam dawać żadnego
    > kondensatora nawet?

    U mnie była taka sytuacja, że telefon nie chciał się włączyć,
    potrzebowałem go na szybko, pod ręką miałem miernik, śrubokręty i
    obcinaczki do "skórek", po rozebraniu, miernikiem znalazłem zwarcie na
    wejściu, z opisów w necie wyglądało to na kondensator, który miał
    zwarcie, no to go ciach obcinaczkami i pokruszyłem go. Nie pomogło,
    zwarcie dalej było, podejrzewałem, że to padło na tą baterię/akumulator
    - brak napięcia, przy pomiarze rezystancji zwarcie, no to ciach jeden
    biegun baterii, zwarcia brak, no to wyciąłem całkowicie. Było to jakieś
    2-3 lata temu. Telefon do dnia dzisiejszego działa (co prawda szybka
    pobita, ale działa)