  • 21. Data: 2018-08-21 22:12:02
    Temat: Re: Białe światło o ładnym widmie i niewielkiej mocy
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    > Podepnę się i zapytam, jaki masz pomysł na element rozszczepiający?

    Wydłubany z jakiegoś zestawu (prawdopodobnie) szkolnego z lat 80tych.
    Wtedy jeszcze fizyka w szkole to nie bylo rysowanie atomów tylko
    doswiadczenia [1] i takie pryzmaty wtedy były robione ze szkła. Swoją
    droga pryzmat akrylowy właśnie do mnie idzie od chińczyka, będe miał
    porownanie.

    Nie ukrywam też że mam straszną ochotę zrobić sobie spektrometr z
    linijki ccd :) Ale to jak znajdę czas.

    > A w jakim wieku masz dzieciaki?

    8 i 10. Zastanawiam się czy nie pokazać im Optik-Cabinet 80 ale
    przyznaje że ten zestaw miał pewną wade: wszystko z plastiku wliczając
    szklo ;)

    [1] W latach 90tych w okolicznej szkole wiekszość tego typu pomocy
    dydaktycznej zwalono na jedną kupę i "koserwator" używając cieżkiego
    młotka upewnił sie że te szatańskie urzadzenia nikomu się już nie
    zamieszają w głowach. Nowe wtedy szło. Zupełnie jak dzisiaj, tylko
    dzisiaj tłuc już nie ma czego choć palić jeszcze jest :).

  • 22. Data: 2018-08-21 22:13:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/21/2018 9:35 PM, J.F. wrote:
    > https://www.eduvis.pl/oferta/fizyka-pomoce-dydaktycz
    ne/siatka-dyfrakcyjna-z-500-szczelinami-mm-detail

    To chyba nie do końca da ten sam efekt co pryzmat :D

    Do lasera się nada, ale dzieciaki za małe żeby zrozumieć interferencję.

  • 23. Data: 2018-08-21 22:20:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/20/2018 5:18 PM, Zenek Kapelinder wrote:
    > Markowa lampa do markowego projektora.

    Nie wiem co obecnie stosują, ale kiedyś to były metalohalogeny. Widmo
    żałosne. Ponadto obawiam się że cena też markowa.

  • 24. Data: 2018-08-22 06:45:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2018 22:13:27 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
    ne/siatka-dyfrakcyjna-z-500-szczelinami-mm-detail

    > To chyba nie do końca da ten sam efekt co pryzmat :D

    W kwestii rozczepienia ?
    Nawet lepsze.

    P.S.
    https://www.sklep.fpnnysa.com.pl/pl/p/Spektroskop-pr
    yzmatyczny/3837
    https://www.sklep.fpnnysa.com.pl/pryzmat-szklany-z-u
    chwytem

    > Do lasera się nada, ale dzieciaki za małe żeby zrozumieć interferencję.

    Czemu - bedziesz mial kolejne zadanie - siatka dyfrakcyjna do
    miednicy/wanny/basenu.

    A moze nawet zestaw generatorow fal np na serwomechanizmach ...

    ... i na youtube wrzucic ...

    J.

  • 25. Data: 2018-08-22 06:52:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2018 22:20:34 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Nie wiem co obecnie stosują, ale kiedyś to były metalohalogeny. Widmo
    > żałosne. Ponadto obawiam się że cena też markowa.

    Taki do komputera projektor macie na mysli ?
    To widmo powinno byc żałosne - zeby sie dało ładnie rozdzielic na
    składowe RGB ...

    P.S. sa takie ladne pryzmaty/kostki rozdzielajace ...
    https://www.youtube.com/watch?v=fvH8Juta1Gk
    https://www.youtube.com/watch?v=sDl1w_FCr60

    J.

  • 26. Data: 2018-08-22 12:15:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jeszcze wczesniej niz kiedys to nie bylo zadnych zarowek.

  • 27. Data: 2018-08-22 12:22:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-20 o 20:13, J.F. pisze:

    > Nie jest rok starszy ?
    >
    > Co by nie mowic - chemia z tych konfiguracji sie bierze.
    > Nic nie mowic ?
    > Jakies orbity elektronow opisywac, ktore sa nieprawdziwe ?
    > Wiec moze i dobrze, ze ucza o tych orbitalach.
    >
    > Ale uczenie konfiguracji nieomal na pamiec tez mi sie glupie wydaje

    Moja nauczycielka z chemii ze szkoły średniej (wtedy już była w wieku
    emerytalnym, ale jeszcze uczyła) mówiła, że jak sama chodziła do szkoły,
    to "atom to najmniejsza niepodzielna cząstka materii" była. A teraz
    (mówiła dalej) to uczy o kwarkach i takich dziwnych "w górę", "w dół",
    "powabny", "piękny".

    13-latek to już całkiem niegłupi ma mózg. To okres największej
    chłonności intelektualnej. Oczywiście nie znaczy, że musi obliczać
    elektronowolty, ale może poznać przynajmniej ogólny zarys wiedzy w danym
    temacie. A przynajmniej wiedzieć, że w matematyce nie zawsze 2+2 = 4 i
    że izotopy trochę mieszają u Mendelejewa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 28. Data: 2018-08-22 13:03:49
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-22 o 12:22, Adam pisze:

    > w matematyce nie zawsze 2+2 = 4

    Nie przypuszczałem, że kiedykolwiek spotkam się z takim twierdzeniem.
    Możesz mnie oświecić jakimś przykładem?

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 29. Data: 2018-08-22 13:36:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie przypuszczałem, że kiedykolwiek spotkam się z takim twierdzeniem.
    > Możesz mnie oświecić jakimś przykładem?

    Hint - układ liczb. Mamy dziesietny, mamy dwójkowy, mamy...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

    ---
    Avast.

  • 30. Data: 2018-08-22 13:46:37
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 22 Aug 2018 13:36:49 +0200, HF5BS wrote:
    > Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Hint - układ liczb. Mamy dziesietny, mamy dwójkowy, mamy...

    Chyba jednak nie trafiłeś. W wyrażeniu "2 + 2 = 4" mamy zapis czwórki,
    czyli układ jest co najmniej piątkowy. A w każdym układzie od piątkowego
    wzwyż 2+2 będzie 4.

    Mateusz