  • 21. Data: 2019-05-20 11:14:17
    Temat: Re: BlablaCar
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    9-przewoz-okazjonalny

    > Zacytuję:
    > "usługi, które nie są objęte definicją usług regularnych, w tym
    > szczególnych usług regularnych, oraz których główną cechą jest to, że
    > obejmują przewóz grup pasażerów utworzonych z inicjatywy zleceniodawcy
    > lub samego przewoźnika"
    > Jak kierowca blabla weźmie osobę czy nawet dwie to nie grupę. Grupa ma

    Grupa to już 2 osoby, aczkolwiek nie przykładałbym wagi do akurat tej
    definicji, bo i 1 osoba mogłaby spełniać definicję albo grupy, albo
    wykonywania usług przewozowych (w końcu nawet pusty autobus na trasie to
    jest wykonywana usługa przewozu).

    > stanowić pewną logiczną całość. To pierwsze zastrzeżenie. A drugie jest

    Nie ma konieczności, aby grupa stanowiła logiczną całość, cokolwiek to
    znaczy.

    > takie: Co to jest usługa? To coś co oferuje podmiot usługodawczy. Czyli
    > nastawiony na zarobkowanie poprzez wykonywanie usługi choćby była ona
    > nieregularna i okazyjna. Ale musi być trwała. Kierowca blabla w tym
    > znaczeniu nie oferuje usług. Raz weźmie kogoś, innym razem nie.

    No patrz, zupełnie jak taksówkarz, albo handlarz na targowisku.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2019-05-20 11:14:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Ale podatku nie trzeba płacić.

    To akurat jest w tym najmniejszy problem, choć jakby dobrze poszukać, to
    okaże się, że też nie masz racji.

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2019-05-20 11:37:49
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 20 May 2019 11:11:16 +0200, Liwiusz wrote:
    > Zakładam, że chodzi ogólnie o wynagrodzenie, czy to w pieniądzu, czy w
    > barterze, czy w zrobieniu laski.

    Nawet nie wynagrodzenie - bo jeśli przewóz za darmo, to w zasadzie
    podwożony powinien uczciwie opłacić od tego podatek od darowizny.

    Mateusz

  • 24. Data: 2019-05-20 11:39:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 20 May 2019 11:14:17 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > No patrz, zupełnie jak taksówkarz, albo handlarz na targowisku.

    Ściemniasz. Fryzjer oferuje trwałą choć nieregularną usługę, bo raz do
    niego przyjdziesz a kiedy indziej nie. Kierowca blabla oferuje "usługę"
    która nie ma cech trwałości, bo kiedy do niego przyjdziesz to się okaże
    że akurat nie jedzie i nie wiadomo kiedy pojedzie. Jeśli tego nie
    rozróżniasz, to tym gorzej dla ciebie :)
    A propos, masz gdzieś definicję usługi w sensie prawno-skarbowym?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 25. Data: 2019-05-20 11:41:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 20 May 2019 11:12:09 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > To wówczas komplikuje sytuację na tyle, że być może jak twoje sprawy
    > stoją dowiesz się, jak się Sąd Najwyższy wypowie. Taki absurd
    > przeregulowania życia w obecnych czasach (niektórzy mówią, że to
    > dlatego, że dawno wojny nie było).

    A tu masz rację. Prawo jest przeregulowane, miejscami absurdalne czy
    wewnętrznie sprzeczne. I nie widać by ktoś był w stanie posprzątać tą
    stajnię Augiasza.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 26. Data: 2019-05-20 11:54:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Ściemniasz. Fryzjer oferuje trwałą choć nieregularną usługę, bo raz do
    > niego przyjdziesz a kiedy indziej nie.

    A fryzjerka, która nie ma swojego zakładu, tylko strzyże u klientów?

    > Kierowca blabla oferuje "usługę"
    > która nie ma cech trwałości, bo kiedy do niego przyjdziesz to się okaże
    > że akurat nie jedzie i nie wiadomo kiedy pojedzie. Jeśli tego nie
    > rozróżniasz, to tym gorzej dla ciebie :)

    Ja to rozróżniam, tylko że to nie ma znaczenia. No bo jeśli jestem
    fryzjerem, i strzygę ludzi za pieniądze na ulicy Marymonckiej tylko
    wtedy, jak akurat pojadę na ulicę Marymoncką do mojej mamy, to wykonuję
    jakieś odpłatne usługi, czy nie? Czy sprzedawca, który cały dzień stał w
    sklepie i nic nie sprzedał, to jest sprzedawcą, i musi mieć kasę
    fiskalną i zarejestrowaną działalność, czy nie? Czy blablacarowiec,
    który nie jeździ okazjonalnie, tylko specjalnie zbiera grupy, aby
    jeździć zarobkowo - to jest już usługodawcą, czy nie? A jeśli tak, to
    gdzie miałaby być granica? Czy jeśli nie chcę jechać nad morze, ale w
    końcu pojadę, bo przekona mnie to tego grupa blablacarowców?

    > A propos, masz gdzieś definicję usługi w sensie prawno-skarbowym?

    O, widzisz, dobrze by było zacząć od pomyślenia nad tym. Definicji nie
    ma. To znaczy jest - w 20 ustawach na tysiącach stron oraz w
    orzecznictwie, w zależności od tego, co cię dokładnie interesuje. Na tym
    właśnie polega paradoks przeregulowania i pułapka "chłopskiego rozumu",
    na który się próbujesz powoływać.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2019-05-20 12:42:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 20 May 2019 11:54:59 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > orzecznictwie, w zależności od tego, co cię dokładnie interesuje. Na tym
    > właśnie polega paradoks przeregulowania i pułapka "chłopskiego rozumu",

    No i tu nas boli :)
    I nie sugeruj że wpadam w jakieś pułapki a zwłaszcza "chłopskiego"
    rozumu. A jeśli już wpadam to raczej w pułapkę rozumu :)
    W związku ze stanem prawa jaki widzimy, staram się jak mogę zejść prawu
    z oczu i to jest chyba właściwa droga :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 28. Data: 2019-05-20 20:18:43
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-05-20 10:17, Liwiusz wrote:

    > A czy jak sklep coś sprzedaje, ale nie osiąga dochodu, to myślisz, że
    > można go prowadzić bez kasy fiskalnej, rozliczania się z PITa i
    > zarejestrowanej działalności gospodarczej?

    To jest stanowisko Min Fin.

  • 29. Data: 2019-05-20 20:41:49
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-05-20 11:37, Mateusz Viste wrote:

    > Nawet nie wynagrodzenie - bo jeśli przewóz za darmo, to w zasadzie
    > podwożony powinien uczciwie opłacić od tego podatek od darowizny.

    Od jakiej kwoty?

  • 30. Data: 2019-05-21 15:37:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-05-20 o 20:18, kk pisze:

    > To jest stanowisko Min Fin.

    Coś jednak ci się pomyliło. Nie wyobrażam sobie, aby Ministerstwo
    Finansów stwierdzało, że z obowiązku posiadania kasy fiskalnej zwalnia
    nieosiąganie dochodu.

    --
    Liwiusz