  • 11. Data: 2017-08-24 07:52:05
    Temat: Re: Bluetooth: profile, atrybuty, charakterystyki
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 23:14, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Takiej naprawdę dobrej strony chyba nie ma, informacje na temat BLE są
    porozrzucane. Możesz zacząć od:
    > https://www.safaribooksonline.com/library/view/getti
    ng-started-with/9781491900550/ch04.html
    > Ogólnie korzystasz z profilu Generic Attributes (GATT).
    > Tak jak napisał Paweł, charakterystyki można porównać do rejestrów. Ponieważ są one
    zorganizowane wewnątrz usług,
    > bardziej byłbym skłonny porównać charakterystyki do plików a usługi do folderów.
    Gdy połączysz się z urządzeniem, możesz
    > wylistować dostępne na nim usługi i charakterystyki. Standardowe usłgi znajdziesz
    na stronie
    > https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/servic
    es Klikając w daną usługę zobaczysz jakie są w niej charakteystyki
    > (https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/chara
    cteristics). Te standardowe mają 16-bitowe UUIDy. Wymyślając swoje
    > usługi i charakterystyki zwykle używa się 128-bitowych charakterystyk. UUIDy
    pozwalają nam zorientować się jakie usługi
    > i charakterystyki są na urządzeniu. Np. czy ma ono usługę Battery Service z
    charakterystyką Battery Level, z której
    > będziesz mógł odczytać stan baterii. Gdy już mamy nawiązane połączenie, korzystamy
    z uchwytów. Nie trzeba więc ciągle
    > odwoływać się do długich UUIDów. Uchwyty to kolejne liczby identyfikujące usługi,
    charakterystyki oraz deskryptory
    > charakterystyk, np.:
    > 1 usługa pierwsza
    > 2 pierwsza charakterystyka pierwszej usługi
    > 3 wartość charakterystyki
    > 4 deskryptor charakterystyki
    > 5 druga charakterystyka pierwszej usługi
    > 6 wartość drugiej charakterystyki pierwszej usługi
    > 7 deskryptor tej charakterystyki
    > 8 druga usługa
    > 9 pierwsza charakterystyka drugiej usługi
    > 10 wartość charakterystyki
    > 11 deskryptor
    > Atrybuty to m.in. R,W ale też notify i indicate, dzięki którym urządzenie może Cię
    informować o tym, że zmieniła się
    > wartość charakterystyki.
    >
    > Trzeba dobrze zrozumieć na czym polega filozofia GATT. Urządzenie wystawia Ci
    charakterystyki, które można porównać do
    > małych plików lub rejestrów. Jeśli kojarzysz Modbus, to jest tu pewna analogia. Z
    tym, że tutaj dodatkowo jest to
    > zorganizowane w usługi. Masz więc ustrukturyzowane dane, które możesz odczytywać i
    zapisywać. Możesz też dostawać
    > powiadomienia o zmianach. Nie ma czegoś takiego jak port szeregowy, że leci Ci
    dwustronny strumień bajtów. Jak ktoś
    > chce, może sobie port szeregowy symulować. Wystarczy zapisywać dane do wybranej
    charakterystyki i odbierać je przez
    > notify albo indicate. W GATT założenie jest inne, jest określona struktura punktów
    wymiany konkretnych danych, takich
    > jak stan baterii, czas, ciśnienie, wilgotność, temperatura czy waga. Lub też
    dowolne inne. Dobrym przykładem możesz być
    > tutaj Apple Notification Center Service
    > (https://developer.apple.com/library/content/documen
    tation/CoreBluetooth/Reference/AppleNotificationCent
    erServiceSpecification/Specification/Specification.h
    tml).
    > Usługa ta posiada 3 charakterystyki, za pomocą których iPhone może powiadamiać
    Twoje urządzenie o notyfikacjach. Warto
    > popatrzeć m.in. na struktury danych.

    Bardzo dziękuję za wyczerpujący opis działania BT, dużo mi to rozjaśniło.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 12. Data: 2017-08-24 07:56:14
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 20:30, Pawel pisze:

    > Charakterystykę można porównać do rejestru procesora Taki rejestr może być "RW",
    "R","W". Czasem dostęp wymaga
    > ustawienia czegoś w innym rejestrze, Identycznie jest dostępem do charakterystyk.
    Mają one też atrybuty typu "RW", "R",
    > "W".
    > Rejestr uP ma swoją nazwę symboliczną (odpowiednik UUID charakterystyki) i fizyczny
    adres (odpowiednik uchwytu
    > charakterystyki).
    > Nazwa symboliczna rejestru jest unikana w ramach danego układu peryferyjnego (UART,
    ADC, I2C ..) Podobnie jest UUID
    > charakterystyki. Jest ona unikalna w ramach danego serwisu.
    >
    > Szczególnie interesuje mnie
    >>
    > W tym BMD-300 musisz mieć firmware realizujący taką funkcjonalność. Wydaje mi się,
    że te moduły sprzedawane są bez
    > oprogramowania
    >
    > Paweł

    Bardzo dziękuję za wyjaśnienie pojęcia charakterystyki w BT.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 13. Data: 2017-08-24 11:43:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Wed, 23 Aug 2017 00:24:00 +0200, "Grzegorz Niemirowski"

    >To jest jakieś dramat, że z wydawało by się tak prosta
    >funkcjonalność jest tak spieprzona implementacyjnie. I to wcale się
    >nie poprawia.

    Tylko ze tu mamy Low Energy.
    Byc moze nie dalo sie zrobic lepiej ... oszczedzajac energie.

    J.

  • 14. Data: 2017-08-24 15:36:29
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    To fakt, teraz działam z wt32 Bluegiga i przy włączonym wifi w telefonie
    zdarza się ze blue rwie, czasami nie..
    Wyłączenie wifi w telefonie pomaga.
    Co do samego blue, jest stabilne, nie ma mowy o rwaniu ani o utracie
    pakietów..

  • 15. Data: 2017-08-24 17:49:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Aug 2017 11:43:43 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko ze tu mamy Low Energy.
    > Byc moze nie dalo sie zrobic lepiej ... oszczedzajac energie.

    Nie ważne jak BT się nazywa działa tak samo kiepsko.

    --
    Marek