  • 31. Data: 2016-08-31 21:16:09
    Temat: Re: C64 i karta SD
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    news:57c582bf$0$15187$65785112@news.neostrada.pl...

    > W atarynce niezle efekty osiagalo sie w trybie tekstowym :-)
    > Definiowany zestaw znakow, tryby kolorowe, smooth scrolling - na takiego
    > Boulder Dash przyjemnie bylo popatrzec
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=n9zf510_9gU

    No, duża część programów demo w C64, to tez tryb tekstowy z podmienionym
    generatorem znaków i machaniem rejestrami centrującymi obraz, czy nawet
    kluczowaniem, która linia jest wyświetlana, w rezultacie, można jedną linię
    w nieskończoność powtarzać, mieszać, itd.

    > Nawet nie chce mi sie roznic sprawdzac, ale tak czy inaczej - programowe
    > przelaczanie bankow.
    > Czy port w procku, czy zewnetrzny na magistrali - zadna roznica.

    Rejestr zewnętrzny, ustawianie banku przez wpisanie wartości do komórki,
    zamiast procek sprzętowo, pod adresem 1, to wyprowadzić bajt nr 1 na
    zewnątrz i już. Tak w C64, ale, przyznam, nie rozgryzałem, nie dysponowałem
    pamięcią, więc i nie miałem po co robić prób. Dziś mam moduł 256kB, do
    C128, jakoś mi odeszło, może kiedyś do czegoś konkretnego?

    > A pamietasz rozkaz HCF ?
    > Ja tago nie doswiadczylem, ale ponoc pierwsze wersje 65xx, czy moze 6800
    > mialy - jeden z niezdefiniowanych kodow powodowal zatrzymanie

    Wiem, że 65xx ma takich kodów od pyty, jednakże nie dotarła do mnie
    informacja, mająca jakoby zjarać procek...
    Może jakiś układ sprztowy specyficzny dla atarynki to miał, ponieważ dodarła
    do mnie rzeczywiście informacja, że jest gra, już nie pamiętam, czy
    logiczna, w każdym razie, podobno miała wczytywać się 15 minut, więc pewnie
    magnet, w którą, jak się przegrało, powodowała zniszczenie komputera.

    > procesora i duzy pobor pradu - Halt and Catch Fire.

    Może zakleszczenie jakiegoś rejestru, albo raczej bym się spodziewał, ze
    procek na jakiejś linii usiłuje wymusić stan niski, a inny układ wysoki i to
    może niszczyć maszynę. W każdym razie, jakkolwiek doszła do mnie informacja
    o możliwości zniszczenia maszyny w taki sposób, tak nie miałem żadnej (co
    nie znaczy, ze nie było tak, tylko, że nie dotarło do mnie) najmniejszej
    informacji, żeby choć jedna atarynka, dokonała żywota w ten sposób.

    > Reset nie pomagal :-)

    Jeśli już było zjarane, to z pewnością... Albo, jeśli wektor obsługi resetu
    powodował, że procek znów wpadał w felerne miejsce i dalej się grzał... to
    już tylko power off i odczekanie przynajmniej 15 sekund, aż się bity
    rozładują (naprawdę trzeba odczekać, nawet na Komódce udało mi się trafić na
    stare bajty, zrobiłem kiedyś próbę...).

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

    ---
    Avast.

  • 32. Data: 2016-09-01 09:03:16
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 30 sierpnia 2016 18:14:26 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > https://www.youtube.com/watch?v=fWqBmmPQP40
    >
    > Absolutnie polecam ten film.

    > Wyjaśnione na filmie *dlaczego* cześć rozkazów zabijała procesor, skąd
    > się wzieły rozkazy niepublikowane i dlaczego częśc z nich działała
    > randomicznie miedzy egzemplarzami ale stabilnie.

    Ło kruca fuks!
    Extra filmik. Szkoda że go nie widziałem jak miałem 15 lat. Dziś byłbym innym
    człowiekiem :)
    Jak sie dowiedziałem jak działa dekoder rozkazów i jak ustawia wejścia poszczególnych
    elementów procesora to doznałem objawienia.
    Dziś mohe uczciwie powiedzieć że wiem jak działa CPU :)
    No oczywiście nie każde ale już wiem :)

    Bo zawsze mi brakowało tego elementu wiedzy o tym jak sie to dzieje ze cpu zyje i
    robi kolejny rozkaz i jak to sie dzieje ze wykonuje sie ten rozkaz i nic innego :)

    Extra filmik!

  • 33. Data: 2016-09-01 10:17:36
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2016-08-29 o 18:13, J.F. pisze:

    > W Atari (8-bit) raczej nie, ona prosta byla.

    ale siedział w niej procesor 6504 albo 6507, czyli okrojone 6502..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 34. Data: 2016-09-01 15:19:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" napisał w wiadomości grup

    >ale siedział w niej procesor 6504 albo 6507, czyli okrojone 6502..

    Siedzial, ale byl na stale oprogramowany i zapewne tylko kilka
    okreslonych funkcji realizowal.

    Dodatkowo o ile pamietam, to komunikacja ze stacja wymagala
    licznika/timera do generacji zegara bodowego, a byl to jeden czy nawet
    dwa z timerow uzywanych do generacji tonow muzycznych, wiec od razu
    muzyczka sie ubozsza stawala.

    Tak ogolnie atari zapamietalem - mimo pewnego rozmachu przy pierwszym
    czytaniu dokumentacji, w praktyce wychodzilo wiele ograniczen.
    Muzyka ograniczona, grafika ograniczona, system ograniczony ... no i
    np gry byly takie co dobrze wygladaly, albo piekna muzyczke graly.
    A obie rzeczy naraz to sie nie zdarzalo ... choc akurat tu
    ograniczenia chyba nie bylo :-)

    J.

  • 35. Data: 2016-09-01 15:28:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-01 15:19, J.F. wrote:
    > Siedzial, ale byl na stale oprogramowany i zapewne tylko kilka
    > okreslonych funkcji realizowal.

    Mógł mieć wymieniany soft vhoć z miejscem było krucho.

    http://atariki.krap.pl/index.php/Lista_komend_SIO_we
    d%C5%82ug_funkcji

    $20 ( ) DOWNLOAD $31 W 128

    Komenda wymieniana przez niektóre źródła. Tutaj wspomina się, że jest to
    polecenie specjalnego ROM-u stacji 810 (rev. E) pozwalające na
    przesłanie do stacji 128 bajtów kodu i uruchomienie go. Bliższe
    szczegóły nieznane.

    Albo:

    $20 ( ) LOAD AND EXECUTE TEST $50 W Równa wielkości przesyłanego kodu

    Komenda niepublikowana w oficjalnej dokumentacji. Powoduje wczytanie z
    komputera kodu programu, a następnie uruchomienie go przez interfejs
    Atari 850. W DAUX1 podawany jest rozmiar przesyłanego kodu. Ze względu
    na specyfikę procedury odbioru danych, kod powinien być wysyłany od
    ostatniego do pierwszego bajtu.

    Albo:

    $58 (X) DOWNLOAD/EXECUTE R/W Różna Komenda zaimplementowana w stacjach
    Indus GT, LDW Super 2000 i CA-2001, pozwalająca na przesyłanie do stacji
    programów użytkownika i uruchamianie ich. Szczegóły: patrz Programowanie
    stacji LDW Super 2000 i CA-2001.

    Itd...

> [...]
    > licznika/timera do generacji zegara bodowego, a byl to jeden czy nawet
    > dwa z timerow uzywanych do generacji tonow muzycznych, wiec od razu

    Mało kto grał muzyczki w trakcie czytania :D Ponadto atari miało
    słyszalną transmisję w postaci pierdzenia w glośniku co na niektórych
    materiałach reklamowych nazywano feature: słuchowa kontrola jakości
    transmisji :D

  • 36. Data: 2016-09-01 15:47:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-09-01 15:19, J.F. wrote:

> [...]
    >(rev. E) pozwalające na przesłanie do stacji 128 bajtów kodu i
    >uruchomienie go. Bliższe szczegóły nieznane.

    No prosze, nie docenilem,
    Choc na tych ~100 bajtach kodu trudno bedzie cos zmiescic.

    >Mało kto grał muzyczki w trakcie czytania :D

    No, mowa bylo o wykorzystaniu stacji do odczytywania danych w trakcie
    grania :-)

    >Ponadto atari miało słyszalną transmisję w postaci pierdzenia w
    >glośniku co na niektórych materiałach reklamowych nazywano feature:
    >słuchowa kontrola jakości transmisji :D

    Bo to feature :-)

    Riad i chyba Odra mialy glosniczek przypiety gdzies ... chyba do
    ktorejs linii adresu i od razu bylo slychac co sie w komputerze dzieje
    :-)

    J.

  • 37. Data: 2016-09-01 16:57:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Sep 2016 00:03:16 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Extra filmik. Szkoda że go nie widziałem jak miałem 15 lat.

    Ten filmik może byłby extra w 1986.
    Teraz to jakiś absurd, ze ktoś marnuje sobie życie by zajmować się
    czymś co powinno stać jedynie w muzeum.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2016-09-01 19:25:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-01 16:57, Marek wrote:
    > Ten filmik może byłby extra w 1986. Teraz to jakiś absurd, ze ktoś
    > marnuje sobie życie by zajmować się czymś co powinno stać jedynie w
    > muzeum.

    Jak widać świat opanowali debile skoro mimo rad przypadkowych misiów z
    internetu nadal ktoś to produkuje:

    http://www.megawin.com.tw/zh-tw/product/index/6502_M
    CU/index

  • 39. Data: 2016-09-01 19:29:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-01 15:47, J.F. wrote:
    > Choc na tych ~100 bajtach kodu trudno bedzie cos zmiescic.

    Niestety to już mineło tyle czasu że nie pamiętam dokładnie, ale ten kod
    nie robił nic innego jak wysyłał raw data z głowicy prosto na port.
    Fizyczne dane były dekodowane w głównym komputerze bo tam było miejsce
    na bufor i algorytmy.

  • 40. Data: 2016-09-01 19:49:32
    Od: Anonymous <n...@i...invalid>

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Ten filmik może byłby extra w 1986.
    > Teraz to jakiś absurd, ze ktoś marnuje sobie życie by zajmować się
    > czymś co powinno stać jedynie w muzeum.

    Dzisia to Panie, każdy sie rodzi ze znajomością najnowszego ARMa