  • 51. Data: 2019-11-05 11:28:28
    Temat: Re: CGA
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Skopiował z MDA.
    [...]

    >Tam wszystko było nieźle wykombinowane i policzone. Rozdzielczość
    >720x348 pikseli po dwa bity zajmuje 62640 bajty i optymalnie
    >wykorzystuje RAM 64K.

    Ale piksel w trybie graficznym mial jeden bit.

    Czy tak niezle policzone i wykombinowane ... musieli trzymac standard
    i zegar pikslowy ... no w zasadzie nie musieli, mogli dac inny i inna
    rozdzielczosc.
    Akurat im widac te 720 nie przeszkadzalo ... choc piksel chyba nie byl
    kwadratowy, a to troche przeszkadza.

    Ilosc linii musieli zachowac, zeby utrzymac czestotliwosci
    odchylania -monitory jeszcze nie byly multisync.
    Zreszta nie utrzymali, bo w trybie znakowym bylo 350 linii - reszta to
    konieczne dopasowania wynikajace z konstrukcji sterownika 6845.

    Przestrzeni adresowej mieli 32KB, bo tyle im standard peceta
    przeznaczal, choc niby mozna bylo wejsc w przestrzen CGA ... dwie
    strony pamieci graficznej jednak troche ulatwiaja.

    J.

  • 52. Data: 2019-11-05 15:49:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale piksel w trybie graficznym mial jeden bit.

    Ale dwie osobne strony graficzne, więc dwa bity.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2019-11-05 19:34:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/11/2019 00:22, J.F. wrote:
    > Swoja droga - ten odstep byl zawsze czarny, czy jakos ciekawiej ?

    Nie wiem czy dotyczy to MDA/Hercules, ale w VGA było interesująco:

    https://en.wikipedia.org/wiki/VGA-compatible_text_mo
    de

    "An exception to this is in Line Graphics Enable mode, which causes code
    points 0xC0 to 0xDF inclusive[1] to have the 8th column repeated as the
    9th. These code points cover those box drawing characters which must
    extend all the way to the right side of the glyph box. For this reason,
    placing letter-like characters in code points 0xC0-0xDF should be
    avoided. The box drawing characters from 0xB0 to 0xBF are not extended,
    as they do not point to the right and so do not require extending. "