  • 1. Data: 2019-11-03 15:42:33
    Temat: CGA
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    O wyzszosci Atari 800 nad pecetem dyskusje mielismy ....

    ale widzieliscie mozliwosci CGA ?
    https://youtu.be/niKblgZupOc?t=370

    Prawde mowiac nigdy nie podlaczalem peceta do telewizora ... stac mnie
    bylo dopiero w czasach VGA i trzeba bylo zarobic na monitor :-(

    J.

  • 2. Data: 2019-11-03 16:22:04
    Temat: Re: CGA
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 03.11.2019 15:42, J.F. wrote:

    > ale widzieliscie mozliwosci CGA ?
    > https://youtu.be/niKblgZupOc?t=370

    Nie na darmo mówili na to CeGłA albo Cienka GrafikA.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2019-11-03 16:25:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/11/2019 15:42, J.F. wrote:
    > O wyzszosci Atari 800 nad pecetem dyskusje mielismy ....
    > ale widzieliscie mozliwosci CGA ?
    > https://youtu.be/niKblgZupOc?t=370

    Dalej kiepskie że aż boli :D

    gołe:
    https://www.youtube.com/watch?v=LP75ytmPUm4

    sztuczki z monitorem PAL:
    https://www.youtube.com/watch?v=yHXx3orN35Y

    CGA to kompletna pomyłka jednak, szczególnie że trzeba wszystko
    (sprites, przerwania, scroll itp) emulować ręcznie co oznacza że wczesne
    x86 nie wyrabiały się :D

  • 4. Data: 2019-11-03 22:12:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/11/2019 16:25, heby wrote:
    > sztuczki z monitorem PAL:
    > https://www.youtube.com/watch?v=yHXx3orN35Y

    Nie z PAL tylko NTSC oczywiście.

    A tutaj opis techniczny:

    https://int10h.org/blog/2015/04/cga-in-1024-colors-n
    ew-mode-illustrated/

    http://www.reenigne.org/blog/1k-colours-on-cga-how-i
    ts-done/

  • 5. Data: 2019-11-03 23:36:04
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 03.11.2019 o 16:25, heby pisze:

> [...]
    >
    > CGA to kompletna pomyłka jednak, szczególnie że trzeba wszystko
    > (sprites, przerwania, scroll itp) emulować ręcznie co oznacza że wczesne
    o ile dobrze zrozumiałem, to jest współczesne demo na sprzęt z
    1981roku. Bo jak na 81 rok to... opad szczęki. Ja pamiętam tamte gry tak
    jak je wspomina 8bit guy - czyli... masakra. Jak podaje wikipedia - 4
    kolory z gównianej palety. zaryzykowałbym stwierdzenie że gry z lat 80
    siątych duuużo lepiej wyglądały na 8 bitowcach niż na cga. z drugiej
    strony... na 8 bitowcach grałem jako dziecko, a z pctami kontaktu wtedy
    nie miałem. Czy w latach 80siątych wogóle w domach były pcty?
    ToMasz

  • 6. Data: 2019-11-04 00:40:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Nov 2019 23:36:04 +0100, ToMasz napisał(a):

    > o ile dobrze zrozumiałem, to jest współczesne demo na sprzęt z
    > 1981roku. Bo jak na 81 rok to... opad szczęki. Ja pamiętam tamte gry tak

    Nie az tai wielki.

    > jak je wspomina 8bit guy - czyli... masakra. Jak podaje wikipedia - 4
    > kolory z gównianej palety. zaryzykowałbym stwierdzenie że gry z lat 80
    > siątych duuużo lepiej wyglądały na 8 bitowcach niż na cga.

    I bys sie nie pomylil ... ale gdyby IBM sie ciut postaral i zrobil
    mniej gowniana palete ...

    >z drugiej
    > strony... na 8 bitowcach grałem jako dziecko, a z pctami kontaktu wtedy
    > nie miałem. Czy w latach 80siątych wogóle w domach były pcty?

    Przez dlugie lata 80-te nie - jak chcesz kupic komputer warty
    tysiac/e $ z pensji 20$ ? I po co ?
    I koncowce cos moglo sie pojawic ... pojedyncze sztuki ...

    J.

  • 7. Data: 2019-11-04 01:11:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 04-Nov-19 00:40, J.F. wrote:
    > Przez dlugie lata 80-te nie - jak chcesz kupic komputer warty
    > tysiac/e $ z pensji 20$ ? I po co ?
    > I koncowce cos moglo sie pojawic ... pojedyncze sztuki ...

    Bez przesady z tymi tysiącami $. W drugiej połowie lat 80 rozpoczął się
    prywatny import (na handel) z Tajwanu. Na samym początku przebitka była
    taka, że z każdych 2-3 sztuk była jedna sztukę gratis. Tak więc pierwsze
    XT zaczęły trafiać pod strzechy (pewnie głównie studentów informatyki).

    Piotrek

  • 8. Data: 2019-11-04 08:48:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-11-03 o 15:42, J.F. pisze:

    > Prawde mowiac nigdy nie podlaczalem peceta do telewizora ... stac mnie
    > bylo dopiero w czasach VGA i trzeba bylo zarobic na monitor :-(

    Miałem Neptuna 150 przerobionego na monitor (z zielonym kineskopem z
    Bomisu) i CGA podłączałem mieszając kolory opornikami. Do projektowania
    PCB potrzebowałem jakoś rozróżniać top i bottom dlatego wybierałem CGA a
    nie Herculesa.
    P.G.

  • 9. Data: 2019-11-04 09:35:54
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 03.11.2019 o 15:42, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Prawde mowiac nigdy nie podlaczalem peceta do telewizora ... stac mnie
    > bylo dopiero w czasach VGA i trzeba bylo zarobic na monitor :-(

    CGA to była moja pierwsza grafika. Też był potrzebny monitor, bo inaczej
    nie dało się pracować w trybie tekstowym 80x25 znaków, ani graficznym
    640x200. Wprawdzie na monitor dawało się przerobić czarno-biały
    telewizor, ale kolorowy z powszechnie używanym wówczas kineskopem typu
    delta - już nie: wszystko było rozmyte. Nieprzerobiony telewizor tylko
    do gier w rozdzielczości 320x200 się nadawał, do pracy z tekstem - wcale.

  • 10. Data: 2019-11-04 12:10:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mirekc" napisał w wiadomości grup

    >CGA to była moja pierwsza grafika. Też był potrzebny monitor, bo
    >inaczej nie dało się pracować w trybie tekstowym 80x25 znaków, ani
    >graficznym

    Jednego takiego z CGA pamietam ... to mimo kolorowego monitora
    cyfrowego nadal trudno bylo pracowac.
    Rozmyte te literki.
    Dopiero pozniej zaczal sie wyscig zmniejszania otworkow maski.

    Szczyt to byl Amstrad 6128, ktory na kolorowym monitorze w trybie
    80x25 wyswietlal dwa piksele w jednej dziurce :-)

> [...]
    >typu delta - już nie: wszystko było rozmyte. Nieprzerobiony telewizor
    >tylko do gier w rozdzielczości 320x200 się nadawał, do pracy z

    niby pecet/CGA mial tryby tekstowe 40x25, ale chyba zaden powazny
    program tego nie obslugiwal.

    No coz - mozna bylo wsadzic Herculesa dodatkowo, a grac jak widac na
    TV ...

    J.