  • 11. Data: 2015-02-16 16:49:42
    Temat: Re: CPLD - po co to komu?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JDX wrote:

    > A po co robić kość "na zamówienie" gdy w układzie masz np. 100-pinowy
    > MCU i dodatkowo potrzebujesz jedynie np. trzech NOT-ów? :-D

    Dlatego najlepsze jest połączenie CPU z maleńkim układem
    logiki programowalnej na jednym chipie. Np. PICe miewają
    bloki CLC, mój ulubiony ma ich właśnie 3. :-)

    Do tego multiplekser bloków funkcjonalnych na pinach IO
    i najpierw wygodnie projektujemy płytkę, a potem myślimy
    co na co zmapować.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-02-16 16:51:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Cena sprzedaży układu często ma niewiele wspólnego z kosztami jego
    > produkcji. Wydaje mi się, że fakt konieczności załadowania mapy połączeń
    > w FPGA z zewnętrznej pamieci konfiguracyjnej w pewnych sytuacjach może
    > być mocno kłopotliwy bo wymaga trochę czasu od chwili właczenia układu.

    Są chipy z wewnętrznym flashem, np. ProASIC firmy ACTEL.
    Ale też nie działają "od razu".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2015-02-16 19:27:13
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-16 o 14:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    > Hello Grzegorz,

    > Jesli 250 mld tranzystorow (karta pamieci) kosztuje 40 zl, to ile
    > kosztuje pare setek, gora tysiecy ? :-)
    Jesteś pewien że to 250mld a nie 250mln? :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 14. Data: 2015-02-16 19:31:24
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-16 o 11:28, AlexY pisze:
    > Grzegorz Kurczyk pisze:
    > [..]
    > [..]
    > Nie da rady, czasem stosuje się pojedyncze bramki jako izolacja I/O coby
    > duży drogi scalak nie padł tudzież urządzenie nagle nie przestało
    Kiepska ta ochrona, ostatnio naprawiałem płytkę na której było
    połączenie cpu + HC04 +ul2003, i padły właśnie hc04 i uszkodziły
    niektóre wyjścia procka, na wejściu też wątpię aby się lepiej spisały,
    więc nie tędy droga, uln-y były wszystkie dobre :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 15. Data: 2015-02-16 20:17:59
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    > Hello Grzegorz,

    > Jesli 250 mld tranzystorow (karta pamieci) kosztuje 40 zl, to ile kosztuje
    > pare setek, gora tysiecy ? :-)

    40 zł plus koszt dezaktywacji zbędnych 249 mln tranzystorów.
    :)

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 16. Data: 2015-02-16 20:44:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-02-16 10:11, s...@g...com wrote:
    > Ale sensu produkowania CPLD choćby z ekonomicznego punktu widzenia za cholerę nie
    widzę mając do dyspozycji FPGA. Najmniejszy Spartan-3AN

    1) Kosztuje ponad 60zł na pierwszym linku z google. CPLD najmniejszy
    (oczywiście o wiele skromniejszy ale sam porównujesz dwa różne światy)
    to koło 20zl i w dodatku da się kupić w detalu bez problemu.

    2) Nie ma 5V tollerant I/O co ma kluczowe znaczenie w wielu projektach.
    Niektóre FPGA miewaly absolutnie idiotyczne wymogi dotyczące zasilania,
    dalej bywa że mają po 2 napięcia.

    3) obudowa najmniejszego Spartana to katastrofa przy prototypowaniu,
    CPLD czasem da się zrobić na jednej warstwie, co więcej najtańsze kostki
    Xilinxa sa np. w PLCC. FPGA są więc dalece bardziej niedostepne dla
    amatorów niż CPLD.

    4) technologia Spartana to rzedy wielkości mniejsza ścieżka. Jak Ci
    wysokoenergetyczna czastka zrobi puk to CPLD okaże się niezła
    alternatywą. Z resztą czasem wystarczy klapiący przekaźnik do silnika
    metr dalej.

    5) potrzebuje 20bramek, kilka przerzutników i tyle.Po ch... mi FPGA?

    > Po cholerę to komu?

    Po to samo dlaczego do dzisiaj porodukuje się TL071 i 8051. Bo lepsze
    niepotrzebne a dodatkowe ficzery to czesto kłopot. Kazda nisza na rynku
    bedzie wypełniona.

  • 17. Data: 2015-02-16 20:59:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości

    >Jesteś pewien że to 250mld a nie 250mln? :)

    32 GB to jednak ~256 mld bitow ....

    Pomijajac plotki o wielowartosciowosci ... to ile wychodzi nm^2 na bit
    ?

    J.

  • 18. Data: 2015-02-16 23:56:50
    Od: butek <email.is@invalid>

    /ciach/

    > 2) Nie ma 5V tollerant I/O co ma kluczowe znaczenie w wielu projektach.
    > Niektóre FPGA miewaly absolutnie idiotyczne wymogi dotyczące zasilania,
    > dalej bywa że mają po 2 napięcia.

    Z resztą się zgodzę, ale tu nie bardzo. Naprawdę ktoś jeszcze używa 5V
    zamiast 3V3/2V5 jako podstawowego napięcia układu? Po co? Przecież dla
    zdecydowanej większości "czegokolwiek nowoczesnego z wyjściem cyfrowym"
    i tak trzeba wtedy robić glue-logic, bo 3V6 to ich absolutne maksimum.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 19. Data: 2015-02-17 00:01:00
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-02-16 o 16:34, Jeffrey pisze:

    > pewnie 36 zł bo koszt wytworzenia to kilka zł reszta to logistyka i zysk

    A czemu logistyka i zysk nie powodują, że 7400 i 7474 nie kosztuje 36 zł?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2015-02-17 01:36:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Ale sensu produkowania CPLD choćby z ekonomicznego punktu widzenia za
    > cholerę nie widzę mając do dyspozycji FPGA. Najmniejszy Spartan-3AN
    > (jedyne FPGA mające flash konfiguracyjny na pokładzie) ma nieporównywalnie
    > więcej zasobów logicznych od najbardziej wypasionego CPLD. A cena nawet
    > niższa.
    >
    > Po cholerę to komu?

    Niższa? A ile kosztuje taki najtańszy? I czy toleruje 5V na pinach?