  • 91. Data: 2018-07-12 15:39:48
    Temat: Re: Co takiego zaje***fajnego jest w Smart-TV?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:almarsoft.658737592409674556@news.neostrada.pl.
    ..

    > W latach 70 u.w.. (czyli chyba jeszcze przed moda na audiovoodoo) były
    > badania, które wykazały, że muzycy odróżniają zmiany w brzmieniu
    > instrumentów (chodziło o skrzypce) do 12 czy 13 alikwoty. Policz sobie
    > ile to MHz ta 12 alikwota i jak to się ma do typowego pasma przenoszenia
    > sprzętu audio ograniczonego z góry kilkudziesięcioma kHz.

    Od jakiegoś niskiego dźwięku, 12 harmoniczna spokojnie zmieści się w paśmie
    słyszalnym. To harmoniczne, nie dekady.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 92. Data: 2018-07-13 11:53:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 12 Jul 2018 15:39:48 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Od jakiegoś niskiego dźwięku, 12 harmoniczna spokojnie zmieści się
    > w paśmie
    > słyszalnym. To harmoniczne, nie dekady.

    Przypominam że chodziło o piłowaniu na skrzypcach. Struna e stroi się
    na ponad 600Hz, 12 hamoniczna to 1.8Mhz.

    --
    Marek

  • 93. Data: 2018-07-13 12:44:12
    Od: ajt <a...@a...com.pl>

    W dniu 2018-07-13 o 11:53, Marek pisze:

    > Przypominam że chodziło o piłowaniu na skrzypcach. Struna e stroi się na
    > ponad 600Hz, 12 hamoniczna to 1.8Mhz.

    Jakaś nowa definicja harmonicznej się pojawiła? :)
    Andrzej
    www.radom.city

  • 94. Data: 2018-07-14 06:32:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Przypominam że chodziło o piłowaniu na skrzypcach. Struna e stroi się na
    > ponad 600Hz, 12 hamoniczna to 1.8Mhz.

    Policzmy więc, 600... No dobra, niech już będzie BARDZO okrągło - 1 kHz. 12
    harmoniczna, to 12 kHz, więc usłyszysz. Tym bardziej od 600 Hz.
    To, co Ty określiłeś na 1.8 MHz od 600 Hz, to 12, ale oktawa. Oktawa jest
    x2, czyli 600, 1200, 2400, 4800, 9600, 19200, 38400 (a więc już 7 oktawy NIE
    USŁYSZYSZ), 76800, 153600, 307200, 614400, 1228800 (i to jest 12 oktawa).
    Harmoniczna jest x razy od podstawowej, więc 600, 1200, 1800, 2400, 3000,
    3600, 4200, 4800, 5400, 6000, 6600, 7200 (i tyle jest 12 HARMONICZNA od 600
    Hz). 600*12=7200. Częstotliwość kolejnej dekady wyliczamy f*(2^(n-1))=F.
    Tak więc, nie ma żadnego cudu w stwierdzeniu, że muzyk słyszy 12
    harmoniczną. Każdy słyszy, kogo zakres słyszenia obejmuje tak powiedzmy, do
    15 kHz. Każdy normalny sprzęt audio to przeniesie, o ile podstawa nie leży
    zbyt wysoko. Błąd polega na tym, że kolejne harmoniczne uznajemy za kolejne
    podstawy do dalszych mnożeń. Tymczasem podstawa jest jedna i od niej mnożymy
    wszystko. Czyli kolejne harmoniczne, to kolejne "n" od podstawy.

  • 95. Data: 2018-07-14 06:33:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@a...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jakaś nowa definicja harmonicznej się pojawiła? :)

    Błąd w założeniach, pomylenie harmonicznych z oktawami (dobrze, że nie
    dekadami) :)

  • 96. Data: 2018-07-14 14:55:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Jul 2018 06:32:53 +0200, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Policzmy więc, 600... No dobra, niech już będzie BARDZO okrągło - 1
    > kHz. 12

    Moment, z tego co pamiętam, bo było to dość znamienne, chodziło o
    składowa harmoniczną o częstotliwości rzędu MHz, to jest clue , więc
    nie jak błędnie napisałem 12 ale 3000 harmoniczna.

    --
    Marek

  • 97. Data: 2018-07-14 20:28:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Moment, z tego co pamiętam, bo było to dość znamienne, chodziło o składowa
    > harmoniczną o częstotliwości rzędu MHz, to jest clue , więc nie jak
    > błędnie napisałem 12 ale 3000 harmoniczna.

    A, jeśli tak, to OK. Choć także nie chcę 100% obalać, że nie usłyszy, bo są
    podobno ludzie (ale to kuma w maglu mówili), którzy coś przy takich
    czestotliwościach usłyszą. Niestety, zbyt dawno temu było, abym to wówczas
    zweryfikował, ale chyba wiem, gdzie o tym napisano i chyba nawet mam to na
    dysku, przez przypadek...
    ..
    Niestety, wyszukiwanie nie znalazło (J.Wojciechowski, Nowoczesne Zabawki),
    być może w innym wydaniu jest.

  • 98. Data: 2018-07-14 21:19:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    > Od jakiegoś niskiego dźwięku, 12 harmoniczna spokojnie zmieści się w paśmie
    > słyszalnym. To harmoniczne, nie dekady.

    Niskiego? Oktawa trzykreślna to nie jest tak nisko. c? (wysokie c
    sopranu) to (z głowy piszę - mogę się pomylić o pojedyncze Hz) 1046
    Hz. 13 harmoniczna to zaledwie 13598 Hz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 99. Data: 2018-07-14 22:10:19
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-07-01 o 23:50, Mario pisze:

    > Najbardziej durna teza to ta, że kupowanie smart TV jest bez sensu, w
    > sytuacji gdy ciężko znaleźć TV bez smart :)
    >  A te które znajdziesz to są jakieś leżaki magazynowe w HD Ready

    http://di.com.pl/inteligentne-telewizory-sledza-prof
    ile-uzytkownikow-59889

    Pozdrawiam

  • 100. Data: 2018-07-16 12:23:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:1005667819$20180714211944@squadack.com...

    > Niskiego? Oktawa trzykreślna to nie jest tak nisko. c? (wysokie c
    > sopranu) to (z głowy piszę - mogę się pomylić o pojedyncze Hz) 1046
    > Hz. 13 harmoniczna to zaledwie 13598 Hz.

    No właśnie, tyle, to nawet ja jeszcze usłyszę (50,5 w kalendarzu). 13.6 kHz,
    nie prawie 2 MHz.
    Więc jeśli muzyk mówi, że słyszy 13 harmoniczną, to ja mu wierzę. Choćby to
    nie miało znaczenia dla ostatecznego odbioru dźwięku.