  • 1. Data: 2010-11-07 09:40:10
    Temat: Common Rail vs Pompowtryski - pytanie.
    Od: "Endriu" <nmp3(NOSPAM)@interia.pl>

    W wątku "Wymiana koła dwumasowego. Jaki koszt." kolega "omega fan" oraz
    "Czarek Daniluk" zapodali tezę o tym jakoby w Mercedesach nie montowano
    pompowtrysków.

    <http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/br
    owse_thread/thread/2cf2146003ab7e05/945cba68d669d2c2
    ?lnk=raot>

    Zadzwoniłem do autoryzowanego serwisu Mercedesa i rzeczywiście mechanik
    stwierdził, że jeżeli chodzi o Mercedesa to pompowtrysków nie montowano w
    samochodach gdzies od 1998 roku, a jezeli by coś takiego montowano to tylko
    w modelach około lat 1997-1999 (mówił że trzeba by to sprawdzić w
    katalogach - mocno wątpliwa sprawa aby takie pompowtryski montowano).

    Stwierdził natomiast, iż w obecnych Mercedesach mamy doczynienia z
    montowaniem układów Common Rail (o któych również mówił kolega Czarek
    Daniluk).

    Stad też dalsze pytania - czy znajdzie się jakiś grupowy szpec który poda
    zalety/wady układu Common Rail względem Pompowtrysków (oprócz tego, iz
    iglica w pompowtryskach jest sterwoana mechanicznie).
    Oto dwa rysunki:

    Common Rail
    http://www.commonrail.info/wp-content/uploads/2009/0
    8/255179811.jpg

    oraz

    Pompowtryskiwacze
    http://www.truckfocus.pl/artdodatki/11979876954767d7
    6f1e6bc.jpg

    Czy do Common Rail jest tak samo wrażliwy na paliwo złej jakości jak
    pompowtryskiwacze, czy to może "inna para kaloszy" ?.
    I czy te wszystkie "I": JTD, HDI, DCI, CDI, TDCI, CRDI, CDTI, CTDI czy TDI

    Common rail
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Common_rail

    "[...] Różni ich nie tylko oznaczenie producenta (JTD, HDI, DCI, CDI, TDCI,
    CRDI, CDTI, CTDI czy TDI w modelach koncernu VW, który również zdecydował
    się na stosowanie systemu CR, także w jednostkach skonstruowanych jako
    silniki z pompowtryskiwaczami-np. 2.0TDI), ale także generacja systemu.
    [...].

    To auta z silnikami sterowanymi układem Common Rail ?. (Jakie oznaczenia
    mają auta na pompowtryskach).

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 2. Data: 2010-11-07 09:47:58
    Temat: Re: Common Rail vs Pompowtryski - pytanie.
    Od: "Endriu" <nmp3(NOSPAM)@interia.pl>

> [...]
    > generacja systemu. [...].
    >
    > To auta z silnikami sterowanymi układem Common Rail ?. (Jakie oznaczenia

    A jużchyba doczytałem chyba dobrze:

    <https://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/b
    rowse_thread/thread/5f03bb5bdbab0714/c94f5fed00aff81
    6?hl=pl&lnk=gst&q=common+rail#c94f5fed00aff816>

    TDI to raczej pompowtryskiwacze (ale nie zawsze) reszta Common Rail. Widzę
    że jedne i drugie wrażliwe na złe paliwo....

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 3. Data: 2010-11-07 10:05:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 09:40:10 +0100, "Endriu" <nmp3(NOSPAM)@interia.pl>
    >Stad też dalsze pytania - czy znajdzie się jakiś grupowy szpec który poda
    >zalety/wady układu Common Rail względem Pompowtrysków (oprócz tego, iz
    >iglica w pompowtryskach jest sterwoana mechanicznie).

    Hm, chyba nie jest. Tez maja tam elektroniczne sterowanie.

    Ogolnie wiadomo ze diesel wymaga po pierwsze wysokiego cisnienia
    wtrysku, ktore zapewnia lepsze odparowanie paliwa, oraz precyzyjnego
    sterowania dawkami. I VW najwyrazniej osiagalo wystarczajaco dobre
    parametry w praktyce, mimo ze p-w maja drobra wade - z natury rzeczy
    cisnienie jest dostepne tylko przez czesc cyklu pracy, potem tloczek
    nie jest naciskany.

    A reszta od wykonania zalezy. Klienta nie interesuje teoria, tylko ile
    auto pali, jaka ma moc, a przy wiekszym przebiegu: ile kosztuje pompa
    CR, ile wtryskiwacz, ile p-w, czy te elementy daja sie regenenerowac
    tanim kosztem, i ile roboty wymaga wymiana.
    No i co ile trzeba je wymieniac :-)

    >Czy do Common Rail jest tak samo wrażliwy na paliwo złej jakości jak
    >pompowtryskiwacze, czy to może "inna para kaloszy" ?.

    Mysle ze podobnie. No chyba ze zamiast zapychania dziurek we
    wtryskiwaczach bedzie zapychanie pompy.

    >To auta z silnikami sterowanymi układem Common Rail ?. (Jakie oznaczenia
    >mają auta na pompowtryskach).

    Literek zabraknie.

    J.

  • 4. Data: 2010-11-07 15:25:10
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    Użytkownik "Endriu" <nmp3(NOSPAM)@interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Stwierdził natomiast, iż w obecnych Mercedesach mamy doczynienia z
    > montowaniem układów Common Rail (o któych również mówił kolega Czarek

    Ciekawe co by wynikło z tego sprawdzenia, Mercedes nie kupował silników VW
    :)

    > Czy do Common Rail jest tak samo wrażliwy na paliwo złej jakości jak
    > pompowtryskiwacze, czy to może "inna para kaloszy" ?.

    Oba systemy są bardziej wrażliwe od VP, to jest pewne.

    > To auta z silnikami sterowanymi układem Common Rail ?. (Jakie oznaczenia
    > mają auta na pompowtryskach).

    Silniki wyposażone w pompowtryskiwacze mają zawsze oznaczenie TDI (bo zawsze
    są to silniki VW), w Fordzie na pewno, nie pamiętam jak w Mitsubishi... Dla
    odmiany diesle VW z Common Rail mają oznaczenie TDI, a te z pompą (VP37)
    wyróżniają sie oznaczeniem TDI.

    Ogółem w przypadku grupy VW masz TDI VP, TDI PD, TDI CR wszystkie oznaczone
    tak samo i słusznie, bo i po co mnożyć skróty? :)

    Pozdr

  • 5. Data: 2010-11-07 15:54:43
    Od: "Wojciech Smagowicz [ZIWK]" <w...@o...pl>

    W dniu 2010-11-07 09:40, Endriu pisze:

    > Stad te? dalsze pytania - czy znajdzie sie jaki? grupowy szpec który poda
    > zalety/wady uk?adu Common Rail wzgledem Pompowtrysków (oprócz tego, iz
    > iglica w pompowtryskach jest sterwoana mechanicznie).
    Zalety CR
    - Możliwość bardziej subtelnego kształtowania przebiegu spalania
    wtrysk wielokrotny - np. wstępny zawirowujący powietrze w komorze
    spalania, 1-2 wtryski zasadnicze (zależnie np. od obciążenia silnika),
    dotrysk redukujący tlenki azotu i czasem uruchamiany końcowy podnoszący
    temperaturę spalin aby wypalić sadze z filtra cząstek stałych.
    Dzięki temu silnik ma łagodniejszą pracę, i jest bardziej elastyczny.
    - mniejsze obciążenia dynamiczne dla układu rozrządu napędzającego pompę
    WC w porównaniu z napędem pompowtryskiwaczy.

    Tolerancja na marne paliwo - podobna.
    Wrażliwość na marną obsługę - podobna.

    > To auta z silnikami sterowanymi uk?adem Common Rail ?. (Jakie oznaczenia
    > maj? auta na pompowtryskach).
    Pompowtryski TDI
    Cała reszta oznaczeń z (TDI włącznie) to Common Rail - mówię o obecnych
    nowych silnikach.

    --
    Wojciech Smagowicz

  • 6. Data: 2010-11-07 15:57:27
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 07 Nov 2010 15:54:43 +0100, Wojciech Smagowicz [ZIWK] napisał(a):

    > wtrysk wielokrotny - np. wstępny zawirowujący powietrze w komorze
    > spalania, 1-2 wtryski zasadnicze (zależnie np. od obciążenia silnika),

    że co???????????
    Przedwtrysk powoduje, że wtrysk główny spala się lepiej i szybciej, bo
    zamiast do gorącego powietrza wpada w już płonącą pierwszą dawkę. W efekcie
    spala się równiej (ciszej, mniejsze wibracje, większa moc)

    > Wrażliwość na marną obsługę - podobna.

    Zależy co, w silniku PD żeby wymienić końcówki wtrysków trzeba zdjąć
    głowicę, więc jakby umiejętności trzeba nieco więcej.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 7. Data: 2010-11-07 16:09:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 14:57:27 +0000, Waldek Godel wrote:

    >Zależy co, w silniku PD żeby wymienić końcówki wtrysków trzeba zdjąć
    >głowicę, więc jakby umiejętności trzeba nieco więcej.

    Glowice czy tylko walek ?

    A daje sie jeszcze wymienic koncowki wtryskow, czy juz tylko cale
    [pompo/CR] wtryskiwacze ?

    No i drobiazg - ile roboty to wymaga w CR, bo tak wstepnie wydaje mi
    sie ze konstrukcja wytrzymujaca 2000 at musi byc solidna, a wiec
    rozkreca sie ja mozolnie.

    J.

  • 8. Data: 2010-11-07 16:10:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Nov 2010 15:54:43 +0100, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:
> [...]
    >temperaturę spalin aby wypalić sadze z filtra cząstek stałych.
    >Dzięki temu silnik ma łagodniejszą pracę, i jest bardziej elastyczny.

    Ale to samo robia pompowtryskiwacze z VAG, czy sie myle ?

    J.

  • 9. Data: 2010-11-07 16:12:56
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 07 Nov 2010 16:10:40 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale to samo robia pompowtryskiwacze z VAG, czy sie myle ?

    Mylisz się. No chyba, że wymyślisz krzywkę która się dynamicznie krzywi.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 10. Data: 2010-11-07 16:34:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 15:12:56 +0000, Waldek Godel wrote:

    >Mylisz się. No chyba, że wymyślisz krzywkę która się dynamicznie krzywi.

    Tam oprocz krzywki jest jeszcze kabelek.

    Mozna miec tylko watpliwosci co do zakresu mozliwych katow pompowania.

    J.