  • 61. Data: 2018-04-09 18:05:05
    Temat: Re: Czemu przebiło triaka?
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nie o to chodzi. Transformatory sa tak projektowane, ze w czasie
    > polokresu sieci pole w rdzeniu zmienia sie od -max do +max.
    >
    > Jesli wlaczysz w zerze, to po cwierc okresu pole osiagnie max ... i
    > nadal mamy cwierc okresu o tym samym znaku napiecia.
    > A zapas w rdzeniu niewielki.

    Masz rację. W przypadku transformatora. Chociaż nadal nie powinno się
    włączać w Umax.
    Namagnesowany rdzeń zwiększa znacznie prąd i to co napisałem poniżej to jest
    chyba najważniejsze - zjawisko remanencji.
    Teoretycznie to prąd w transformatorze powinno się wyłączyć w momencie gdy
    indukcja osiągnie zero. Na triaku nie do zrobienia. Czyli należy włączać w
    takiej fazie aby namagnesowanie rdzenia przeciwdziałało przepływowi prądu.

    > Jak duza indukcyjnosc, to prad narasta powoli, nawet przy duzym
    > napieciu.

    W transformatorze prąd załączenia może wynosić 40-krotność prądu
    nominalnego.

    > Spodziewasz sie, ze po dodatniej polowce przyjdzie druga dodatnia ?

    Jeżeli wyłączysz w dodatniej to możesz odczekać 10ms i włączyć. Znowu będzie
    dodatnia.
    Tak kilka razy i "wywali kora"

    --
    Desoft

  • 62. Data: 2018-04-09 20:49:57
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2018-04-09 o 12:37, Adam Wysocki pisze:

    > Chyba 5? :)
    >
    > Robisz to na MCU albo innych układach cyfrowych, czy RC + diak?

    Oczywiście, że 5 ms - moja pomyłka.
    Na MCU najłatwiej IMO. Masz ADC i GPIO do wykrywania zera, możesz
    przeliczać interpolować i kombinować do woli. Jak to mówią - nie jeden
    ch.j się z tego doktoryzował!
    Ale w praktyce nie trzeba się tak bardzo starać. Sinus w maksimum jest
    dość płaski, więc drobna niedokładność w obliczeniu momentu strzału nie
    ma znaczenia w tym przypadku.
    Marvin