  • 1. Data: 2018-04-02 00:49:34
    Temat: Czemu przebiło triaka?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Taki układ:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/piecyk.png

    CON1 (AC IN) -- wejście 230V. CON2 (HEATER) -- wyjście na piec (900W).
    CON3 (FAN) miał być wyjściem na wentylator, ale nie jest podłączony.

    Przez jakiś czas działało, ale przestało. Piec dostaje zasilanie cały
    czas, LED czerwony nie świeci (tzn. jak komputer wysteruje i ściągnie HTR
    do masy, to świeci, ale nie zmienia to zasilania pieca). Znaczy, przebiło.
    Albo triak TR1, albo triak w OK1.

    Czemu mogło przebić? I, co ważniejsze, co można zrobić, żeby nie przebiło
    na przyszłość? Nie chcę wymieniać bez zrozumienia, czemu przebiło, żeby
    znowu nie przebiło.

    Za mały R1? Przydałyby się jakieś filtry?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-04-02 08:22:20
    Temat: Re: Czemu przebiło triaka?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

    > Czemu mogło przebić?

    Moim zdaniem zdechł OK1, bo przy 56 omach jego prąd w najgorszym
    przypadku to 5,8A, a katalogowe maksimum I_TSM to 1A.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2018-04-02 09:38:24
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.04.2018 o 00:49, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > znowu nie przebiło.
    >
    > Za mały R1? Przydałyby się jakieś filtry?

    Prąd LED w optotriaku musi być co najmniej 5mA, zmniejsz R7 i R8 do połowy.
    Dlaczego nie zrobiłeś układu od strony sieci zgodnie z datasheetem? R4
    jest od czapy, R1 także.
    Odpowiednio policzony snubber na pewno nie zaszkodzi. Warystor na
    wejściu też.

    P.P.

  • 4. Data: 2018-04-02 10:28:15
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.04.2018 o 08:22, Piotr Wyderski pisze:

    > Moim zdaniem zdechł OK1, bo przy 56 omach jego prąd w najgorszym
    > przypadku to 5,8A, a katalogowe maksimum I_TSM to 1A.
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Ta kostka załącza w zerze, tu jest przy około 20V, góra 400mA.

    P.P.

  • 5. Data: 2018-04-02 13:14:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-02 o 00:49, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > CON3 (FAN) miał być wyjściem na wentylator, ale nie jest podłączony.
    >
    > Przez jakiś czas działało, ale przestało. Piec dostaje zasilanie cały
    Brak snubera, kable robią indukcyjność i ci zabiły triaka, czemu dałeś
    snuber tylko na wentylator?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2018-04-02 13:17:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Ta kostka załącza w zerze, tu jest przy około 20V, góra 400mA.

    OK, nie zauważyłem. W takim razie sam jestem ciekaw, co mu zabiło ten triak.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-04-02 13:24:16
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.04.2018 o 13:17, Piotr Wyderski pisze:

    > OK, nie zauważyłem. W takim razie sam jestem ciekaw, co mu zabiło ten
    > triak.

    Prawdopodobnie najprostsza rzecz: dał czteroamperowego triaka do
    obciążenia 900W, bez żadnego zapasu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2018-04-02 13:24:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Prąd LED w optotriaku musi być co najmniej 5mA, zmniejsz R7 i R8 do połowy.

    Szacując na oko (1,8+1.2V, zaniedbywalny VCE_SAT), to tam płynie 6mA.
    Rada słuszna, ale już teraz ta część powinna działać dobrze.
    Strona wysokonapięciowa jest jakaś dziwaczna.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2018-04-02 13:26:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.04.2018 o 13:14, Janusz pisze:

    > Brak snubera, kable robią indukcyjność i ci zabiły triaka, czemu dałeś
    > snuber tylko na wentylator?

    I to bardzo dziwny snubber. Oporność 2k4 na oko kilkadziesiąt razy za
    duża. Ciekawe, jakie dał oporniki.

    P.P.

  • 10. Data: 2018-04-02 13:38:02
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.04.2018 o 13:24, Piotr Wyderski pisze:

    > Szacując na oko (1,8+1.2V, zaniedbywalny VCE_SAT), to tam płynie 6mA.
    > Rada słuszna, ale już teraz ta część powinna działać dobrze.
    > Strona wysokonapięciowa jest jakaś dziwaczna.
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Strasznie na styk liczysz. Dla najgorszego przypadku 1.5V (dioda w
    optotriaku) + 2.5V (czerwony LED według Kingbrighta), i mamy kłopot.

    Pozdrawiam,
    Paweł