  • 21. Data: 2019-04-29 23:33:43
    Temat: Re: Czy minimalizacja plików JS/CSS jest jeszcze "w modzie"?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-27 o 16:47, Cezary Tomczyk pisze:

    > Minimalizacja nie jest walką z wiatrakami. W ogóle jakoś tak chciałem
    > rozróżnić minimalizację od kompresji jako, że obie rzeczy są różne.
    >
    > Ogólnie minimalizować i kompresować powinno robić się niemalże zawsze.

    Ok, ale ja się pytam o realne korzyści z minimalizacji. Bo w/g mnie
    czynienie tego w imię zaoszczędzonych np. 50kB mnie nie przekonuje.
    Stwierdzenie, że trzeba to robić, bo inni to robią jest średnio-dziwne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2019-04-29 23:40:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-28 o 15:29, Borys Pogoreło pisze:

    > To jeszcze wytłumacz w jaki sposób wyszła Ci różnica 30% między 273KB a
    > 86KB.

    O czym Ty w ogóle piszesz? Sorki, ale zupełnie nie rozumiem o co Ci
    chodzi. O jakich 86kB mowa? Ja pisałem w wątku otwierającym o 79kB (zip
    dla no-min) vs 29kB (zip dla min) na przykładzie przestarzałego jQuery,
    które wp używa. Skąd bierzesz 86kB?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2019-04-30 02:30:12
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 29 Apr 2019 23:40:34 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > chodzi. O jakich 86kB mowa? Ja pisałem w wątku otwierającym o 79kB (zip
    > dla no-min) vs 29kB (zip dla min) na przykładzie przestarzałego jQuery,

    Z wielkości plików, które podlinkowałem. Ale ok, możemy liczyć dla
    wielkości faktycznie przesyłanych plików po kompresji, niewiele to zmienia.
    Nadal jestem ciekaw, jak oszacowałeś 1/3 różnicy między 29 a 79.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 24. Data: 2019-04-30 13:39:03
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    On 29/04/2019 23:33, Marek S wrote:

    > Ok, ale ja się pytam o realne korzyści z minimalizacji. Bo w/g mnie
    > czynienie tego w imię zaoszczędzonych np. 50kB mnie nie przekonuje.
    > Stwierdzenie, że trzeba to robić, bo inni to robią jest średnio-dziwne.

    Wg mnie realnie korzyści to zmniejszenie rozmiaru oraz ewentualne
    mikro-optymalizacje.

    Aczkolwiek, swego czasu przeglądałem kod po minifikacji i w paru
    miejscach jakby nieco był zoptymalizowany, ale wg mnie to nie ma
    większego wpływu na ogólną szybko przetwarzania kodu.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 25. Data: 2019-04-30 15:23:00
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 29 Apr 2019 23:33:43 +0200, Marek S napisał(a):

    > Ok, ale ja się pytam o realne korzyści z minimalizacji. Bo w/g mnie
    > czynienie tego w imię zaoszczędzonych np. 50kB mnie nie przekonuje.

    Przestań teoretyzować i zakładać jakieś liczby, tylko po prostu otwórz
    sobie kilka popularnych serwisów WWW i policz ile plików JS musisz pobrać.
    Dzisiejsze witryny serwują nawet po 500-1000KB kodu Javascript _po
    minifikacji_. To są megabajty plików źródłowych.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 26. Data: 2019-04-30 20:07:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-30 o 02:30, Borys Pogoreło pisze:

    > Z wielkości plików, które podlinkowałem. Ale ok, możemy liczyć dla
    > wielkości faktycznie przesyłanych plików po kompresji, niewiele to zmienia.
    > Nadal jestem ciekaw, jak oszacowałeś 1/3 różnicy między 29 a 79.

    Nie szacowałem - zaokrągliłem 29/79. Prędkość transferu obu plików
    wyrażona w Mbps jest taka sama więc jej nie uwzględniam. Po drugie:
    czasy transferu (bez zapytania/oczekiwania) dla przeróżnych innych
    plików potwierdzają moją obserwację, że ten czas jest wprost
    proporcjonalny do wielkości pliku.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 27. Data: 2019-04-30 20:11:41
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-30 o 13:39, Cezary Tomczyk pisze:

    > Wg mnie realnie korzyści to zmniejszenie rozmiaru oraz ewentualne
    > mikro-optymalizacje.

    I mikro-korzyści z tego będą.

    > Aczkolwiek, swego czasu przeglądałem kod po minifikacji i w paru
    > miejscach jakby nieco był zoptymalizowany, ale wg mnie to nie ma
    > większego wpływu na ogólną szybko przetwarzania kodu.

    No więc właśnie. Stąd m.in. właśnie wątek. Niby coś się tam poprawia,
    ale efekty tego są raczej filozoficzne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2019-04-30 20:47:37
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-30 o 15:23, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > Dzisiejsze witryny serwują nawet po 500-1000KB kodu Javascript _po
    > minifikacji_. To są megabajty plików źródłowych.

    Ok, no to załóżmy czarny scenariusz: 1MB. Pasuje? Na podstawie jQuery
    zzipowanego w wersji min i nie min otrzymałem 30% korzyść z
    minimalizacji. Wynika z tego, że zaoszczędzimy 300kB na 1MB danych. Przy
    średnim krajowym transferze 20 Mbps oznacza to ok 120ms różnicy.

    Przypomnę, że mrugnięcie okiem to 300-400ms. Więc coś z tymi
    kalkulacjami swoimi wyolbrzymiasz.

    A teraz przypatrzmy się, co powoduje realne opóźnienia zamiast skupiać
    się na w kółko mantrowanych mitach. Weźmy pod lupę taki Chrome. Może on
    mieć otwartych max 6 połączeń TCP/IP z jedną domeną dla HTTP 1 i 1.1 (wp
    używa wersji 1.1).

    Jeśli taka wp.pl w ciągu ładowania się strony głównej wywołuje ponad 300
    requestów do zatrzymania monitorowania przeze mnie (może z 10s) , to
    łatwo wywnioskować jakie będą tego konsekwencje w timingach. Mnóstwo
    czasu to będzie bierne czekanie. W/g Chrome, DOM załadował się po
    1.45s!!! I to u mnie - na szybkim łączu! Te w/w 120ms to pikuś do całej
    reszty.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 29. Data: 2019-04-30 21:30:39
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
    w artykule <news:d6kq7xx9xxaz$.usif10dvkfjb.dlg@40tude.net> pisze:

> [...]
    > sobie kilka popularnych serwisów WWW i policz ile plików JS musisz pobrać.
    > Dzisiejsze witryny serwują nawet po 500-1000KB kodu Javascript _po

    Albo wczorajsze albo po minimalizacji i zgzipowaniu razem.

    > To są megabajty plików źródłowych.

    Czyli jakby wczorajsze. Dzisiaj to bywają już dziesiątki megabajtów js,
    czyli megabajty jsgz, po zgzipowaniu. W setkach kilobajtów to się liczy
    CSS - w wariancie optymistycznym, bez szaleństw ze wstawianiem obrazków
    i fontów zakodowanych w Base64.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 30. Data: 2019-04-30 21:34:26
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:1udnxpwp0uf7j$.jke413pano9f$.dlg@40tude.net> pisze:

    > "Załóżmy, że bez minimalizacji zajmie o 1/3 więcej"

    Załóżmy, ale na jakiej podstawie? Dlaczego uważasz, że na podstawie
    wielkości, które imputujesz zakładającemu? Może miał na myśli plik wejściowy
    zmniejszony przez usunięcie zbędnych samych spacji i końców linii?

    A może pytający należy do tej 1/3 (załóżmy), która ma kłopoty z poprawnym
    wyrażeniem proporcji i gubi się w procentach? Wyobraź sobie, że ten problem
    mają nawet osoby z dyplomem księgowego.

    Rozumiem, że można się czepiać dla podtrzymania dyskusji, ale lepiej chyba
    robić to po ustaleniu, co macie na myśli, przy okazji wyjaśnienia innych
    szczegółów, a nie zamiast tego.

    Podpowiem tylko w kwestii gzipowania:
    * Plik tekstowy z czystym kodem CSS/JS kompresuje się do jakichś 20%
    początkowej objętości, usunięcie zgędnych spacji i znaków końca linii
    zmniejsza plik źródłowy, ale stopień kompresji spada do 25%.
    * Zakodowane binarne wstawki mogą kompresować się gorzej lub znacznie
    gorzej,
    zależnie od typu źródłowego pliku binarnego.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)