  • 11. Data: 2023-11-28 17:29:57
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Nadal nie wszędzie jest zasięg komórek...

    MJ

  • 12. Data: 2023-11-28 18:43:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Nov 2023 17:29:57 +0100, Michał Jankowski wrote:
    > Nadal nie wszędzie jest zasięg komórek...

    Ale kabla tez pewnie tam nie ma :-)

    J.

  • 13. Data: 2023-11-28 18:50:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Nadal nie wszędzie jest zasięg komórek...

    Pewnie tak, choć dawno (w Polsce) takiego miejsca nie spotkałem.
    Jeśli gdzieś nie jest tak fajnie, że "wyciągam z kieszeni telefon
    i gadam", to sytuację przeważnie da się poprawić bezdrutowo.
    Niekoniecznie budując kolejny BTS dla kilku osób, wystarczy
    antena na kiju podłączoana do ustacjonarnego telefonu.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2023-11-28 18:53:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale kabla tez pewnie tam nie ma :-)

    I nikt go tam nie dociągnie. Przed laty światowy rozgłos miały
    pojedyncze przypadki doprowadzenia druta gdzieś za koło polarne
    w Finlandii, Szwecji czy Norwegii. Dzisiaj da się taniej.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2023-11-29 13:45:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 28.11.2023 o 06:59, J.F pisze:

    > Vectra chyba w ogole nie ma tradycyjnych central, wiec nie dziwne.

    To zależy co rozumiemy dziś przez tradycyjną centralę? Ręczny Telmor,
    mechaniczny Strowger, elektroniczna E10A, cyfrowa 5ESS?
    Bo dziś tradycją są różnego rodzaju VoIP-y.
    A wszystko to razem mieści się w pojęciu telefon stacjonarny.

    > A i siec ma ograniczoną, wiec pewnie czesto w ogole nie zaoferuje,
    > chyba ze komórkowy.

    Każdy operator ma jakieś ograniczenia, nawet komórki nie wszędzie
    "dochodzą".

    > Ale co zrobi Orange?

    Orange też nie do wszystkich ma kable, więc albo komórka albo BMT.

    > Zaraz - a te przepisy o przymusowym wynajmie infrastruktury jeszcze
    > obowiazuja?

    Chyba tak, bo Orange ze 2 lata temu kładła w mojej okolicy światłowody i
    "nagle" można uzyskać łącze światłowodowe od T-Mobile, Play czy innego
    operatora.

  • 16. Data: 2023-11-29 18:31:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Nov 2023 13:45:58 +0100, nadir wrote:

    > To zależy co rozumiemy dziś przez tradycyjną centralę? Ręczny Telmor,
    > mechaniczny Strowger, elektroniczna E10A, cyfrowa 5ESS?

    Takie jeszcze z parą drutów do telefonu.

    > Bo dziś tradycją są różnego rodzaju VoIP-y.
    > A wszystko to razem mieści się w pojęciu telefon stacjonarny.

    Hm, Voip stacjonarny ... szczegolnie w apce na komórce ...

    > Każdy operator ma jakieś ograniczenia, nawet komórki nie wszędzie
    > "dochodzą".

    > Orange też nie do wszystkich ma kable, więc albo komórka albo BMT.

    Kiedys narzekano, ze zawsze BMT, bodajze nowe linie przestały sie im
    oplacac, chyba nawet jak linia prawie była, bo np wystarczyło w bloku
    kawałek kabelka.
    Ale firmy chyba ciągle telefony mogą założyc, a bloki kabelki mają
    miec rozprowadzone.

    > Chyba tak, bo Orange ze 2 lata temu kładła w mojej okolicy światłowody i
    > "nagle" można uzyskać łącze światłowodowe od T-Mobile, Play czy innego
    > operatora.

    ALe moze to być też dobrowolny wynajem ... choc jak tylko oni mają
    swiatłowody ... to po co dopuszczac konkurencje do klienta koncowego
    :-)

    J.

  • 17. Data: 2023-11-29 22:52:56
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    poniedziałek, 27 listopada 2023 o 13:47:58 UTC+1 nadir napisał(a):

    > Technicznie jeszcze istnieje, centrale gdzieniegdzie stoją i nawet
    > działają, ale już ich się nie rozbudowuje, łata po taniości.

    Technicznie, to śmiało można rzec, że teraz są już tylko IP.
    Dawni producenci już dość dawno przestali wspierać swoje archiwalne produkty.
    Taki trynd...

    > No i ludzi do ich obsługi też już brak

    Ludzie by się znaleźli, tylko już nie ma do czego...

    Ircys

  • 18. Data: 2023-11-30 09:53:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-28, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > istniena kabli "dla ludu". Ja mam na biurku służbowy aparat VoIP,
    > o którym długo myślałem, że obsługuje tylko łącznośc wewnętrzną,
    > bo tylko tak go używałem. Okazało się, że te cztery cyferki to
    > końcówka warszawskiego numeru geograficznego, zatem on niby też
    > jest stacjonarny.

    Tradycyjny stacjonarny nie ma szans z VoIP. Jakość zwykle zadowalająca,
    a koszty nieporównywalnie niższe. Mam wykupiony lokalny nr bydgoski
    podczepiony pod konto SIP. Za komplet płacę coś z 1zł 60g miesiecznie,
    może nawet mniej (nie chce mi się sprawdzać). Chodzi to to z każdym
    standardowym klientem SIP. Może być softwarowy na komórce, może być
    sprzętowy jak np. przeróżne Linksysy, Grandstream'y i stada innych. Ktoś
    dzwoni lokalnie na nr bydgoski, odbieram gdziekolwiek jestem. I na
    odwrót. Wychodzące są płatne (rozsądnie), przychodzące za darmo.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2023-11-30 10:12:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Mam wykupiony lokalny nr bydgoski

    Jakie są plusy numeru lokalnego, poza sentymentem?
    Prestiż firmy? Fax chyba nie, bo sądzę, że można komórkowym te odebrać.

    Robert

  • 20. Data: 2023-11-30 11:59:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-30, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Jakie są plusy numeru lokalnego, poza sentymentem?
    > Prestiż firmy? Fax chyba nie, bo sądzę, że można komórkowym te odebrać.

    Mieszkam poza Polską i to dość daleko, bo w Azji pd-wch. Tak, że m.in.
    koszt połączenia, ale też dodatkowy kanał komunikacji. Dla starszych
    osób jest też zwykle prostsze zadzwonić telefonem na standardowy numer
    niż poskramiać różne mesendźery czy łotsapy.

    --
    Marcin