  • 21. Data: 2023-11-30 13:09:11
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Jakie są plusy numeru lokalnego, poza sentymentem?
    > Prestiż firmy? Fax chyba nie, bo sądzę, że można komórkowym te odebrać.

    Pewność działania, np. w czasie awarii internetu albo prądu.

    Możliwość odbierania połączeń od ciotecznej babki, która też ma taki a
    połączeń na komórki nie ma w abonamencie (tak, są jeszcze takie ludzie)...

    MJ

  • 22. Data: 2023-11-30 15:56:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Tradycyjny stacjonarny nie ma szans z VoIP. Jakość zwykle zadowalająca,
    > a koszty nieporównywalnie niższe. Mam wykupiony lokalny nr bydgoski
    > podczepiony pod konto SIP. Za komplet płacę coś z 1zł 60g miesiecznie,
    > może nawet mniej (nie chce mi się sprawdzać). Chodzi to to z każdym
    > standardowym klientem SIP. Może być softwarowy na komórce, może być
    > sprzętowy jak np. przeróżne Linksysy, Grandstream'y i stada innych.
    > Ktoś dzwoni lokalnie na nr bydgoski, odbieram gdziekolwiek jestem.
    > I na odwrót. Wychodzące są płatne (rozsądnie), przychodzące za darmo.

    Też mam taki, tyle że warszawski. Kiedyś miałem też krakowski, jak
    jeszcze międzymiastowe były drogie. I amerykański. W komórce nawet
    aplikacji nie potrzeba, bo jest (zazwyczaj) natywna obsługa SIP.
    To było bardzo pomocne, gdy nie było darmowego roamingu UE. Teraz
    nawet poza UE z reguly wygodniej Whatsappem. Ale numer wciąż mam.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2023-11-30 16:04:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Pewność działania, np. w czasie awarii internetu albo prądu.

    Ta pewność nie jest mitem? Jak miałem druty w domu, to dość często
    były awarie albo kradzieże miedzi. Ćwierć wieku temu we Wroławiu,
    jak wszystko było pod wodą, to chyba telefonia stacjonarna miała
    problem. Komórkową, nawet jak coś zostanie zalane, da się szybko
    przywrócić. Na Ukrainie jest wojna, ale smartfony zdaje się wszędzie
    działają.

    > Możliwość odbierania połączeń od ciotecznej babki, która też ma
    > taki a połączeń na komórki nie ma w abonamencie

    To sa plusy numeracji geograficznej, którą, jak wiadomo, można
    mieć i bez drutu.

    > (tak, są jeszcze takie ludzie)...

    Takie ludzie i takie abonamenty pozostały chyba tylko przy miedzi.
    Numer geograficzny w technologii VoIP w pakiecie z internetem nie
    ma przeważnie takich ograniczeń. Miały być plusy...

    Jarek

    --
    Rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie przesłoniły wam minusów.

  • 24. Data: 2023-12-01 11:52:21
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 29.11.2023 o 18:31, J.F pisze:

    > Takie jeszcze z parą drutów do telefonu.

    Weź na przykład taki NMT lub starszy SRDA, podłączony konwencjonalny
    telefon po parze miedzianej, ale pośrednio do centrali leci
    bezprzewodowo. Albo taki telefon DECT, baza podłączona miedzią, a
    słuchawka bezprzewodowo. To się tak rozmyło w międzyczasie, że fizycznie
    może nie być ciągłości pary miedzianej a mimo to telefon spełnia
    definicję -stacjonarny.

    > Hm, Voip stacjonarny ... szczegolnie w apce na komórce ...

    To, że masz możliwość używania obecnie VoIP-a w apce, to tylko jedna z
    możliwości, początki VoIP są jak najbardziej przewodowe, różnica jest
    jedynie w protokołach a nie medium transmisyjnym.
    Omawiany VoIP z Vectry, to wypisz wymaluj telefon stacjonarny, częściowo
    po parze miedzianej, a częściowo po koncentryku i/lub światłowodzie, ale
    jednak.

    Dawano, dawno temu można było przyjąć, że telefon stacjonarny, to taki,
    który podłączony jest do łączy komutowanych oraz ma zapewnione zdalne
    zasilanie z centrali. W międzyczasie zniknęło zdalne zasilanie oraz
    łącza komutowane i mamy teraz to co mamy.

  • 25. Data: 2023-12-01 12:51:40
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 29.11.2023 o 22:52, i...@p...pl pisze:

    > Technicznie, to śmiało można rzec, że teraz są już tylko IP.

    Nie wszędzie, gdzieniegdzie centrale jeszcze istnieją i działają...

    > Dawni producenci już dość dawno przestali wspierać swoje archiwalne produkty.
    > Taki trynd...

    ...i się go przez to kanibalizuje, by dać jeszcze ostatnie tchnienie.

    > Ludzie by się znaleźli, tylko już nie ma do czego...

    Ludzie nie chcą pracować za przysłowiową miskę ryżu, a tyle by chcieli
    płacić operatorzy oraz producenci sprzętu i serwisu.
    Bo urządzenia i sprzęt jest, co prawda coraz więcej jest bezprzewodowych
    urządzeń, ale te też póki co wymagają ludzi do obsługi i naprawy. Tylko
    skoro taniej wyprodukować coś nowego, głównie w Chinach, to nie opłaca
    się naprawiać i serwisować starego.

  • 26. Data: 2023-12-01 15:19:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Nov 2023 10:12:42 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > Jakie są plusy numeru lokalnego, poza sentymentem?
    > Prestiż firmy?

    Prestiz jak prestiz - gdyby nie VoIP, to byłoby jakies wskazanie,
    ze siedzibę ma i nie krzak.

    >Fax chyba nie, bo sądzę, że można komórkowym te odebrać.

    Komórkowym chyba z trudem. Kiedys tak, teraz to nie wiem czy się uda.

    Z drugiej strony - ten faks tez zanika w użyciu.

    Zwykły telefon działa bez zasilania, odbiera sie w określonych
    godzinach (no chyba, ze to akurat wada) ...

    J.

  • 27. Data: 2023-12-01 15:33:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Komórkowym chyba z trudem. Kiedys tak, teraz to nie wiem czy się uda.

    Operatorzy VoIP przejęli i to. Faksy przychodzące na wykupiony numer są
    odbierane i przekazywane mailem do klienta. Wysyła się ze strony WWW.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2023-12-01 20:15:42
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    piątek, 1 grudnia 2023 o 15:19:15 UTC+1 J.F napisał(a):
    > Z drugiej strony - ten faks tez zanika w użyciu.

    Właśnie, że NIE!
    Zdziwiłbyś się jak poważne instytucje posługują się nim na co dzień :)

  • 29. Data: 2023-12-01 20:18:16
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    piątek, 1 grudnia 2023 o 12:51:41 UTC+1 nadir napisał(a):

    > Nie wszędzie, gdzieniegdzie centrale jeszcze istnieją i działają...

    Jestem dosyć "na bieżąco" i nie potrafię już podać takich przykładów, a Ty?

    Ircys

  • 30. Data: 2023-12-02 00:26:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Dec 2023 11:15:42 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:
    > Właśnie, że NIE!
    > Zdziwiłbyś się jak poważne instytucje posługują się nim na co dzień :)

    To sie faktycznie dziwie.

    Moze dlatego, ze instytucje :-)

    J.