  • 11. Data: 2019-02-06 16:38:38
    Temat: Re: Czy warto produkować coś w Polsce dzisiaj
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:4df05080-40eb-45d7-acbb-982d6c6fcfda@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 6 lutego 2019 22:46:54 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski
    napisał:

    >Amatorowi w ogóle do niczego nie są potrzebne. Jak masz pomysł i
    >według niego coś wyprodukujesz i zaczniesz to sprzedawać, to nikt nie
    >może Ci tego zabronić, nawet jeśli ktoś inny pójdzie z tym patentem
    >do urzędu i sam dostanie na niego ochronę bo pierwszy go zgłosił.
    >Możesz to produkować ile będziesz chciał.

    Ale warto miec udokumentowane, ze byles pierwszy.

    >Ale musisz być pierwszy. Jeśli się okaże że tak na prawdę pierwsi
    >byli starożytni Grecy, to cały plan w pizdu.

    Ale ktory plan ?
    Bo robic nadal mozesz, tylko pewnie wiekszy cie ceną wykonczy.

    A jesli planowales zarobic na wylacznosci lub sprzedazy patentu, to
    istotnie w pizdu ...

    J.

  • 12. Data: 2019-02-06 17:15:18
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-06 o 16:34, J.F. pisze:
    > Tylko do tego nie potrzebujesz patentu, a "wzoru użytkowego".
    > po angielsku "design patent".

    Ostatnio było głośno o Polaku robiącym klocki dla dzieci, którego firma
    LEGO ciągała kilkanaście lat po sądach.
    W końcu wygrał, ale kosztowało go to wiele nerwów.
    Nie każdego stać, by się użerać z wielkimi graczami.

    WM

  • 13. Data: 2019-02-06 17:18:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ostatnio było głośno o Polaku robiącym klocki dla dzieci, którego
    >firma LEGO ciągała kilkanaście lat po sądach.
    >W końcu wygrał, ale kosztowało go to wiele nerwów.
    >Nie każdego stać, by się użerać z wielkimi graczami.

    W Polsce to i tak niedrogo wychodzi.

    No ale zerznal klocki z LEGO, czy sam opracowal ... bardzo podobne ?

    J.

  • 14. Data: 2019-02-06 17:24:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-06 o 17:18, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > W Polsce to i tak niedrogo wychodzi.
    >
    > No ale zerznal klocki z LEGO, czy sam opracowal ... bardzo podobne ?

    https://innpoland.pl/124021,myslales-ze-lego-jest-je
    dyne-ta-firma-z-mielca-udowadnia-ze-jest-inaczej

    Duńska firma ma tą przykrą cechę, że próbuje za wszelką cenę usunąć
    konkurencję różnymi kruczkami prawnymi i patentami. Od połowy lat 90. do
    2001 roku procesowaliśmy się z nimi o kształt klocków. Uznali, że
    pogwałciliśmy prawa patentowe i żądali zaprzestania produkcji i
    zniszczenia wszystkich maszyn - opisuje. Proces pochłonął wiele naszej
    energii, ale Sąd Najwyższy oddalił ich roszczenia i mogliśmy kontynuować
    naszą działalność. Wraz z wygasaniem kolejnych patentów LEGO, mogliśmy
    stopniowo kierować naszą pracę z tworzenia odrobinę innych kształtów i
    skupiać się nad wymyślaniem nowych zestawów.

    WM

  • 15. Data: 2019-02-06 17:39:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 lutego 2019 00:39:55 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Ale warto miec udokumentowane, ze byles pierwszy.

    > Ale ktory plan ?
    > Bo robic nadal mozesz, tylko pewnie wiekszy cie ceną wykonczy.

    Nie możesz, bo nie masz żadnej ochrony, a ten co ma- właśnie Cię pozwał i za chwilę
    wygra.

    > A jesli planowales zarobic na wylacznosci lub sprzedazy patentu, to
    > istotnie w pizdu ...

    Nie, na produkcie. W świecie jest wiele takich produktów które oryginalny wynalazca
    produkuje na swoją małą skalę, tak żeby mieć z czego żyć. A jednocześnie wielkie
    firmy się sądzą między sobą o miliardy w tym samym temacie. Jego nie mogą ruszyć, ani
    nie chcą, bo po co. Podobno w farmakologii są jakieś klasyczne przykłady, choć ja
    jestem z innej bajki, nie znam szczegółów. Zresztą może to urban legend...

  • 16. Data: 2019-02-06 21:06:02
    Od: s...@g...com

    > Ale jakiego - takiego zwyklego, czy z mechanizacja/elektronika ?
    z mechanizacją elektroniką

  • 17. Data: 2019-02-07 00:27:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > W Polsce to i tak niedrogo wychodzi.
    >
    > No ale zerznal klocki z LEGO, czy sam opracowal ... bardzo podobne ?

    Podstawowy patent klockowy Lego to chyba końcówka lat 50. Pewnie zwykła,
    agresywna polityka biznesowa. Małemu łatwo dokopać samą uciażliwością
    ciągania po sądach. Z dużym by się zapewne najpierw dogadywali.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2019-02-07 01:39:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-06, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > po co. Podobno w farmakologii są jakieś klasyczne przykłady, choć ja
    > jestem z innej bajki, nie znam szczegółów. Zresztą może to urban

    Kiedyś sobie naiwnie myślałem, że takie duże firmy to od razu pozwą jak
    tylko uprawdopodobnią naruszenie, a tu wcale że nie. W sumie jest w tym
    sporo logiki. Raz, że trzyma się coś na wypadek, gdyby się samemu
    naruszyło, dwa, że produkcja u naruszającego hula i ewentualne szkody
    rosną (ale nie aż tak bardzo aby zagrozić własnemu produktowi).

    To jest w ogóle ciekawy temat, ale niestety z oczywistych powodów trudno
    o rzetelne informacje, a pewnie czytałoby się to wszystko jak dobry kryminał.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2019-02-07 03:49:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 lutego 2019 09:39:15 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > o rzetelne informacje, a pewnie czytałoby się to wszystko jak dobry kryminał.

    Ja znam osobiście przypadki cichego przejęcia firmy piratującej przez duże korpo.
    Strona internetowa się nie zmienia, przekaz do mediów/biznesu wciąż ten sam (ścigamy
    ich bez ustanku), ale przyda się alternatywne źródło np. części zapasowych do naszych
    urządzeń za pół ceny niż z naszych starych fabryk gdzie nikomu się już nie chce
    obniżać kosztów i podnosić jakości, tylko się wszyscy wygrubasili i uzwiązkowili.

  • 20. Data: 2019-02-07 11:01:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Nie możesz, bo nie masz żadnej ochrony, a ten co ma- właśnie Cię
    >pozwał i za chwilę wygra.

    Moment, ja sie pogubilem.
    Przed chwila napisales, ze jak ktos byl pierwszy, to moze produkowac
    dalej.
    To moze czy nie moze ?

> [...]
    >Podobno w farmakologii są jakieś klasyczne przykłady, choć ja jestem
    >z innej bajki, nie znam szczegółów. Zresztą może to urban legend...

    Na ile ja sie orientuje w prawie patentowym, to jesli osoba A cos
    wymyslila i upublicznila/opublikowala,
    a publikacja moze miec postac wprowadzenia urzadzenia do publicznej
    sprzedazy,
    to osoba B zglaszajac pozniej taki sam wynalazek, nie powinna dostac
    patentu.
    A jesli dostala, to patent jest do uniewaznienia.

    Uniewaznienie moze trwac pare lat i kosztowac duzo, tym niemniej
    zasadniczo wszyscy moga produkowac.
    Nie tylko A.

    Wiec jesli cos wymyslili starozytni Grecy, to nikomu nie przysluguje
    ochrona.

    Diabel jeszcze tkwi w szczegolach, bo jesli Grecy zrobili to jakos, a
    B opatentowała nieco inne rozwiazanie, to sie moze upierac, ze patent
    dotyczy tych modyfikacji.
    Osoby A to nie dotyczy, bo ona zrobila to pierwsza, ale inni, jesli
    skopiowali rozwiązanie B, to wpadli.

    A i osoba A moze wpasc, jesli ulepszy/zmieni produkt i nie zauwazy, ze
    nowy pomysl zostal opatentowany przez B ...

    J.