  • 11. Data: 2012-05-30 22:29:59
    Temat: Re: Deasemblowanie Z80, reanimacja multimetru.
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 30/05/2012 19:56, Sebastian Biały wrote:
    > Deassemblowanie w przypadku braku dokładnego opisu hardware to mission
    > impossible 2.

    W takim mierniku tak duzo rzeczy nie bedzie. Wiekszosc to pewnie
    PIO/SIO, wiec starczy przesledzic kilka drutow zeby wiedziec pod jakimi
    adresami toto siedzi.

    > IMHO w obu sytuacjach to jest krańcowo upierdliwe. Ale większy fun z
    > pisania nowego.

    Taaa, bez schematu? ;-)

    > Analiza wymagała symulacji, bo kod był nieczytelny z powodu że to Z80 i
    > że zamotany. Poddałem się. W tydzień miałem układ zastępczy AVR.

    > Z80 / 8080 niczym sie de facto nie różnią poza np. bankiem dodatkowych
    > rejstrów Z80 który *cholernie* utrudnia analizę. Obydwa są równie
    > obleśne w czytaniu i analizie. Czemu nikt nie robił sterowania na 680x0 :/

    Z80 byl zaprojektowany przez ta sama dwojke co popelnil 8080. Jest DUZO
    wygodniejszy i czytelniejszy. Z80 IMO to szkolny przyklad procesora CISC
    - jasno, czysto i przejrzyscie. DUZO usprawnien w porownaniu z (tfu) 8080.

    A ze niektore instrukcje sa nazywane 'nieudokumentowane'? To co mogles
    zrobic z HL mogles tez zrobic z IX/IY uzywajac prefixa, to cala magia.

    --
    Jerry1111

  • 12. Data: 2012-05-30 22:39:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    [...]

    > Z80 / 8080 niczym sie de facto nie różnią

    Co Ty opowiadasz?

    > poza np. bankiem dodatkowych rejstrów Z80 który *cholernie* utrudnia analizę.

    Chyba przesadzasz.

    > Obydwa są równie obleśne w czytaniu i analizie.

    W życiu - mniemoniki Z80 są czytelne i konsekwentne. 8080 to jakieś
    straszne pomieszanie z poplątaniem.

    > Czemu nikt nie robił sterowania na 680x0 :/

    A kto powiedział, że nie? Na przykład jeden z najbardziej kultowych
    modemów w historii - ZyXEL U1496E był na 68000.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2012-05-30 23:07:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-30 21:19, Artur M. Piwko wrote:
    > Mnemoniki Z80 a 8080

    Wy tu o mnemonikach a ja tu o architekurze :)

  • 14. Data: 2012-05-30 23:30:30
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Obawiam się że będzie prościej napisać samodzielnie ten program :(. A
    > jeszcze prościej wywalić Z80 z połową osprzętu i wsadzić AVRa. Ja poleglem
    > przy próbie deasemblacji na Z80 a miałem coś koło 24kB i wydawało się że w
    > tydzień będę miał to co chcę ... Jeśli nie znasz bardzo dobrze tego
    > procesora to nie bierz się za to. To jeszcze większe bagno niż 8080 do
    > czytania.

    Program do sterowania części analogowiej i obliczeń ma jakieś 6 tys. linii
    kodu ASM. Nie w kij dmuchał.
    Przerobienie na AVR nie wchodzi w gre bo rozwikładnie algorytmu sterowania
    układu całkującego, autokalibracji, korekcji itd zajęło by ogrom brakującego
    czasu.
    Programista coś zamotał na 100% bo nie widzę sensownych tablic do których
    odnosił by się alogrytm. Ja pisząc takie coś bym je jakoś wydzielił i
    oznaczył ale...
    Jak się uprę to kiedyś podołam. Gdybym miał nim pracować zarobkowo to w
    zakładanym czasie rozgryzania algorytmu lepiej było by (czym innym) zarobić
    na starego jarego fluka czy solartrona o ppmowej dokładności. A co
    ważniejsze 100% pewności działania i wyniku.
    To tylko muzeum ale szkoda aby leżało bez życia skazane na brak serwisu.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 15. Data: 2012-05-30 23:35:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 May 2012 21:29:59 +0100, Jerry1111 napisał(a):
    > W takim mierniku tak duzo rzeczy nie bedzie. Wiekszosc to pewnie
    > PIO/SIO, wiec starczy przesledzic kilka drutow zeby wiedziec pod jakimi
    > adresami toto siedzi.

    Czasem nie trzeba. Kolega chce dane kalibracyjne znalezc, a to wyzszy
    poziom.

    W koncu jakos ludzie modowali telefony, i potrafili znalezc miejsce na
    wpisanie poprawki w paru MB kodu.

> [...]
    > - jasno, czysto i przejrzyscie. DUZO usprawnien w porownaniu z (tfu) 8080.

    No nie, az tak bardzo architektury i listy rozkazow nie zmienili :-)

    J.

  • 16. Data: 2012-05-31 09:16:51
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 30 May 2012 23:07:31 +0200,
    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> screamed:

    > Wy tu o mnemonikach a ja tu o architekurze :)

    Jeśli ma to disassemblować, to w mnemonikach umoczony będzie po łokcie.
    A jeśli chodzi o architekturę, to nie różnią się zbytnio.
    W 8080 dochodzi jeszcze doprowadzenie -5V, i 12V.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:217B ]
    [ 09:15:31 user up 13185 days, 21:10, 1 user, load average: 0.99, 0.18, 0.35 ]

    A)bort, R)etry, I)gnore, V)alium?

  • 17. Data: 2012-05-31 09:43:53
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > W koncu jakos ludzie modowali telefony, i potrafili znalezc miejsce na
    > wpisanie poprawki w paru MB kodu.

    Takie skojarzenie.
    Jakby tak porównać zawartość z dwu sztuk to chyba od razu byłoby widać gdzie
    są dane kalibracyjne.
    P.G.

  • 18. Data: 2012-05-31 10:06:43
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4fc72137$1@news.home.net.pl...

    > Takie skojarzenie.
    > Jakby tak porównać zawartość z dwu sztuk to chyba od razu byłoby widać
    > gdzie są dane kalibracyjne.

    Z tym pewnie będzie taki sam problem jak z odczytem kodu ;-) Może się kiedyś
    trafi.
    Istnieje szansa, że program kalibrujący zmienia trochę bardziej
    inteligentnie sam algorytm np. wstawia "nop" gdzie trzeba w celu korekcji
    czasu a przez to wyniku. Pieron wie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 19. Data: 2012-05-31 10:20:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Istnieje szansa, że program kalibrujący zmienia trochę bardziej
    > inteligentnie sam algorytm np. wstawia "nop" gdzie trzeba w celu korekcji

    Nie sądzę aby program kalibracyjny brał na siebie kwestię zmiany adresów
    skoków itp.
    Raczej jest kwestia jakichś modyfikacji w oprogramowaniu i dlatego najlepsze
    byłyby dwa egzemplarze o niezbyt odległych numerach fabrycznych.
    P.G.

  • 20. Data: 2012-05-31 11:12:35
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4fc729bd$1@news.home.net.pl...

    > Nie sądzę aby program kalibracyjny brał na siebie kwestię zmiany adresów
    > skoków itp.

    Jeśli ten Z80 steruje całym przetwornikiem z podwójnym całkowaniem to w celu
    kalibracji można majstrować czasami podawania sygnałów referencji. Nie
    musieli do tego stosować pętli i licznika ale np. soft widząc odchyłkę w
    pomiarze ładuje w jakąś część kodu odpowiednią ilość nopów potem kompiluje i
    wystawia plik bin do wbicia w eprom.
    Znająć umiłowanie do komplikowania sobie życia - widoczne nawet po tym, że
    nie mamy w tym mierniku sensownego trybu kalibracji z klawiatury to wszystko
    jest możliwe.

    > Raczej jest kwestia jakichś modyfikacji w oprogramowaniu i dlatego
    > najlepsze > byłyby dwa egzemplarze o niezbyt odległych numerach
    > fabrycznych.

    Cuda sie zdarzają :-) może ktoś mi kiedyś odczyta.

    --
    Pzodrawiam,
    Łukasz