  • 11. Data: 2006-03-04 23:21:26
    Temat: Re: Dlaczego zablokowany?
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    Stanisław Halik pisze:

    > bezwarunkowe wycinanie za pomocą RBLi (a tym bardziej jednego,
    > należącego do nieznanych osób trzecich) to nie jest jedyne rozwiązanie.
    > RBLe mogą równie dobrze być częścią składową 'oceny', czy dany mail jest
    > spamem czy nie. na taką ocenę mogą się składać analizy heurystyczne
    > treści, struktury maila (content-{disposition,type} i inne), filtry
    > bayesa i inne.

    No, i to brzmi rozsądnie. Jakkolwiek priorytetem powinna być zwykła
    dbałość o nie umieszczanie własnego adresu bezpośrednio w usenecie,
    na stronach www i w podobnych miejscach.

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl

  • 12. Data: 2006-03-04 23:57:07
    Od: Stanisław Halik <w...@t...lain.pl>

    Neas <n...@n...invalid> wrote:

    > [...] priorytetem powinna być zwykła dbałość o nie umieszczanie
    > własnego adresu bezpośrednio w usenecie, na stronach www i w podobnych
    > miejscach.

    to tylko 'security by obscurity'. niektóre spamtrapy mogą być
    przetworzone przez regexpy i inne algorytmy, reszta może być z
    łatwością 'rozszyfrowana' w bardzo krótkim czasie przez człowieka.

    tak czy inaczej, nie podoba mi się taka wizja, chcąc odpisać komuś na
    wiadomość news prywatnie, musiałbym czasem poświęcić chwilę na
    zdekodowanie krzaków w spamtrapie, pozamieniać litery. a czasem nie móc
    odpisać wcale, bo adres w żadnej formie nie jest podany.

    według mnie trzeba walczyć 'ramię w ramię' ze spammerami. kiedy zaczęli
    zniekształcać wyrazy w wiadomościach, trzeba było mieć wymyślniejsze
    regexpy. kiedy podawali same linki, URIBL załatwiło sprawę, wspomagane
    wykrywaniem ilości obrazków i hateemela w porównaniu do tekstowej
    treści. to jest proces, nie ma satysfakcjonującego ostatecznego
    rozwiązania.

    w każdym razie, standardowe metody mają tę przewagę, że nie wymagają
    aktywnego zaangażowania właściciela skrzynki i stosowania przez niego
    metod prewencji, jedynie jego zgody na stosowanie tych metod.

    oby nie doszło do paranoi typu 'nie podam ci mojego adresu email, bo
    pewnie jesteś spammerem' :))

    --
    Salad a firm's own make; limpid red beet soup with cheesy dumplings in the
    form of a finger; roasted duck let loose; beef rashers beaten up in the

  • 13. Data: 2006-03-05 00:16:39
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    Neas wrote:
    > Bawisz się w dyskusję o konstrukcji zdań? Nie ze mną.

    Odniosłem wrażenie, być może błędne, że Ty zacząłeś (w pierwszych
    słowach <4...@n...home.net.pl>).

    > Korzystanie z własnej listy jest głupie, bo tak naprawdę nikt nie ma w
    > praktyce możliwości obiektywnego sprawdzenia, czy spam z danego IP był
    > skutkiem przypadku czy jest to IP używane wyłącznie przez spamerów (a
    > w każdym razie istnieje ogromne ryzyko pomyłki).

    Chwilunia. Jeśli mam własną listę, to wiem co do niej dodałem,
    ergo wiem, czy dany adres znalazł się tam zasłużenie. Nagłówki
    czytać umiem. Przy czym nie ma dla mnie różnicy między spamem
    wysłanym z premedytacją z danego IP, a spamem przemyconym dzięki
    jakiemuś dziurawemu phpNuke/phpBB/phpWhatever. Sztuka jest sztuka.
    Przyszło -> czapa. No, może jest *jedna* różnica. Jeśli dostałem
    spam w wyniku wykorzystania dziury w czyjejś maszynie, jestem
    gotów darować po jej załataniu.

    > Korzystanie z czyichś list jest głupie podwójnie, bo oprócz
    > powyższego dochodzi jeszcze ryzyko, ze osoby tworzące listę robiły
    > to niechlujnie lub celowo wprowadziły tam adresy IP serwerów,
    > które się na niej znaleźć nie powinny.

    Jest to kwestia zaufania. Mojego zaufania do twórców konkretnej listy.
    Może Ci się to wyda dziwne, ale jest kilka list, których mogę używać
    w ciemno i używam, bo ufam autorom.

    > Nie umieszczanie swojego adresu tam gdzie się znaleźc nie powinien +
    > prywatne filtry.

    Mimo stosowania się do powyższego, średnio 90% połączeń na 25/tcp,
    które przejdą przez firewall'a (u mnie, prywatnie) to spam lub inne
    robactwo, którego nie chcę odbierać. Zdecydowaną większość z tego,
    czyli ponad 95%, odsiewam dzięki RBL'om. To, co się przedrze, ginie
    w rękach skanerów AV i filtrów kontekstowych/Bayes'a. Szkoda prądu
    na tworzenie i aktualizację prywatnych "list", w sensie manualnym.

    Opłaca się ciąć po IP. Co więcej, opłaca się automatycznie dopisywać,
    w ramach sprzężenia zwrotnego, do czarnych list (sql, rbl, itp.)
    adresy IP, z których otrzymuję chłam i robaki. Zdaję sobie sprawę
    z możliwych false-positives wynikających z faktu, że komuś się coś
    zbiesiło, nie dopilnował, czy źle kliknął, ale tego typu przypadki
    stanowią znikomy margines. Zresztą, skoro komuś się coś omsknęło,
    to najwyżej poświęci dodatkową minutę przy próbie skontaktowania się
    ze mną. Dlaczego ja miałbym za wszystkich się nadstawiać? Protokół
    SMTP, jak wiele innych, jest niedoskonały i póki nie powstanie
    jego następca, będzie coraz gorzej i trzeba się będzie posuwać
    do coraz bardziej radykalnych rozwiązań w zwalczaniu spamu.

    > Wszelkie globalne (dotyczące całego serwera pocztowego)
    > rozwiązania sprowadzające się do blacklist itp. rozwiązań uwazam
    > za z gruntu złe -- moim zdaniem gwarancja, że normalne listy nie
    > zostaną odbite jako spam jest oczywistym priorytetem.

    Ależ ja mówię cały czas o końcowym odbiorcy i jego woli odnośnie
    sposobu filtracji. Dlaczego zakładasz, że ktoś komuś uwala pocztę
    bez jego wiedzy?

    Czy jeśli ja stosuję wielopoziomową blokadę/filtrację przychodzącej
    do mnie poczty, w tym również świadome odrzucanie na podstawie wpisów
    w pojedynczych RBL'ach, to znaczy, że jestem podwójnie głupi? Dlaczego?

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 14. Data: 2006-03-05 00:17:41
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    Neas wrote:
    > No, i to brzmi rozsądnie. Jakkolwiek priorytetem powinna być zwykła
    > dbałość o nie umieszczanie własnego adresu bezpośrednio w usenecie,
    > na stronach www i w podobnych miejscach.

    O to już zatroszczą się "życzliwi inaczej", więc ta cała konspiracja
    i tak psu na budę.

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 15. Data: 2006-03-05 00:25:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Sunday, March 5, 2006, 1:17:41 AM, you wrote:

    > O to już zatroszczą się "życzliwi inaczej", więc ta cała konspiracja
    > i tak psu na budę.

    Nie trzba życzliwych inaczej. Wystarczą robale. W ten sposób
    przeciekła część moich adresów używanych tylko do korespondencji ze
    znajomymi... Jak na razie wolne całkowicie od spamu mam tylko adresy,
    których nigdy nie użyłem od ich założenia :-(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2006-03-05 00:26:41
    Od: Stanisław Halik <w...@t...lain.pl>

    Neas <n...@n...invalid> wrote:

    [...]
    > Oczywiście, że jego sprawa, ale co z tego? Ja uważam taką
    > politykę antyspamową za złą ze swej istoty

    a jaką uważasz za słuszną? jedynie wymienione przez ciebie
    zniekształcanie adresów? dlaczego na swoich komercyjnych serwerach nie
    polecasz użytkownikom podawania ich w takiej formie z racji nie
    stosowania jakichkolwiek środków zapobiegawczych?

    > dlatego używając skrótu myślowego napisałem o "głupich RBL-ach".

    taka metoda prowadzenia publicznych dyskusji też jest ciekawa na swój
    sposób. rzucić jednolinijkowca "X jest głupie" i dopiero po ewentualnej
    odpowiedzi oponentów zacząć próbować przekazać swoje racje.

> [...]
    > skutkiem przypadku czy jest to IP używane wyłącznie przez spamerów (a
    > w każdym razie istnieje ogromne ryzyko pomyłki).

    a może nie chodzi o to by sprawdzić czy są w ogóle jakiekolwiek inne
    zastosowania tego adresu? i skąd wniosek o 'ogromnym ryzyku pomyłki'?

> [...]
    > gruntu złe -- moim zdaniem gwarancja, że normalne listy nie zostaną
    > odbite jako spam jest oczywistym priorytetem.

    a w przypadku zniekształcania adresu nie istnieje ryzyko, że
    użytkownikowi przejdzie ochota na odpisywanie, wynikająca z konieczności
    odszyfrowywania hieroglifów?

    jeśli chodzi o odbijanie listów, preferuję po prostu oznaczanie ich za
    pomocą nagłówków lub umieszczanie w oddzielnym katalogu dostępnym przez
    IMAP i/lub webmail. odrzucanie ich całkiem to taka sama skrajność jak
    nie podawanie adresu w ogóle, w jakiejkolwiek formie.

    no i sporo wody w rzece upłynęło od kiedy u mnie ostatni raz nie-spam
    został uznany za spam.

  • 17. Data: 2006-03-05 00:29:01
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Nie trzba życzliwych inaczej. Wystarczą robale.

    Na jedno wychodzi.

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 18. Data: 2006-03-05 01:46:52
    Od: czakey <c...@a...ar.wroc.pl>

    Stanisław Halik napisał(a):

    > oby nie doszło do paranoi typu 'nie podam ci mojego adresu email, bo
    > pewnie jesteś spammerem' :))

    Bedzie troche OT: Jestem z regoly optymista, ale jak patrze na
    statystyki mojej mailmaszyny to wydaje mi sie, ze poza oficjalnymi
    mailami ludzie przeszli na komunikatory typu gg...

    Uzywam RBLi z powodzeniem via spamassasin i mysle, ze polityka
    punktowania za trafienia w RBLu jest swego rodzaju zlotym srodkiem.

  • 19. Data: 2006-03-05 20:18:46
    Od: "Sławomir Bem" <s...@d...piac.hu>

    Użytkownik "Neas" <n...@n...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > prywatne filtry. Wszelkie globalne (dotyczące całego serwera pocztowego)
    > rozwiązania sprowadzające się do blacklist itp. rozwiązań uwazam za z

    Powiedz to tym ktorzy dostaja po kilkaset spamow na dobe
    zeby nie korzystali z listy ktora im proponuje dostawca.
    DLa wiekszosci to zbawienie bo wiekszosc nie ma czasu zajmowac sie tepieniem
    syfu na kontach.

    Filtry mozna tak poukladac ze user bedzie zadowolony mimo korzystania
    ze zbiorowych list.

    --
    s.

  • 20. Data: 2006-03-05 20:24:37
    Od: "Sławomir Bem" <s...@d...piac.hu>

    Użytkownik "Marcin Kulas" <0...@j...org> napisał w wiadomości

    > Ależ ja mówię cały czas o końcowym odbiorcy i jego woli odnośnie
    > sposobu filtracji. Dlaczego zakładasz, że ktoś komuś uwala pocztę
    > bez jego wiedzy?

    Ja poszedlem dalej :)
    Do listy odbitych user ma dostep w Panelu Adm. (z ostatniego tygodnia)
    a leniwi moga sobie zamowic codzienny raport na maila z dnia poprzedniego
    z iloscia i adresami odbitymi :)))) wiec nawet jesli cos sie niechcacy
    odbije
    na nastepny dzionek jest na bialej liscie usera, wiec wilk (admin) syty
    i owca (user) cala ;)))

    > Czy jeśli ja stosuję wielopoziomową blokadę/filtrację przychodzącej
    > do mnie poczty, w tym również świadome odrzucanie na podstawie wpisów
    > w pojedynczych RBL'ach, to znaczy, że jestem podwójnie głupi? Dlaczego?

    Mysle ze dyskusje nalezalo by rozpoczac od ustalenia
    z jaka skala maja do czynienia konwersujacy ;) bo mozecie dyskutowac na
    innych
    plaszczyznach a co za tym idzie pktach odniesienia.

    --
    s.