  • 1. Data: 2019-05-15 18:49:38
    Temat: Dodac MS-DOS do Ubuntu + WinXP
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Mam starego laptopa Dell używanego do podglądania
    portów szeregowych przy debuggowaniu software...
    Pracuje on obecnie w dual-boot, ma Ubuntu i WinXP.

    Jak w prosty sposób dodać mu bootowanie do czystego
    MS-DOS? Ktoś mi przypomni stare dobre czasy?

  • 2. Data: 2019-05-15 19:06:48
    Temat: Re: Dodac MS-DOS do Ubuntu + WinXP
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Pszemol wrote on 15.05.2019 18:49:
> [...]
    >
    > Jak w prosty sposób dodać mu bootowanie do czystego
    > MS-DOS? Ktoś mi przypomni stare dobre czasy?

    Jesteś pewny, że się da? MS-DOS będzie pewnie chciał nadpisać MBR, ale
    to da się naprawić. Gorzej jak będzie miał problem z adresowaniem dużego
    dysku albo się okaże, że jego partycja musi być na samym początku dysku.

    > MS-DOS up to 6.22: Can recognize hard drives up to 7.84 GB ("8 GB") in size and
    there is nothing you can do about it. You need to upgrade your operating system to at
    least Windows 95 to get partitions over 8 GB. Keep in mind that DOS uses FAT-16, so
    for hard disk drives above 2 GB you will need to create several partitions.

    Lepiej poćwicz z FreeDosem, jest szansa, że grzeczniej się zachowuje na
    współczesnym sprzęcie.

    http://wiki.freedos.org/install/

  • 3. Data: 2019-05-15 19:11:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
> [...]
    > Jak w prosty sposób dodać mu bootowanie do czystego
    > MS-DOS? Ktoś mi przypomni stare dobre czasy?

    Do czego ma służyć ten DOS i czy nie może pracować sobie w maszynie
    wirtualnej?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2019-05-15 19:16:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Jesteś pewny, że się da? MS-DOS będzie pewnie chciał nadpisać MBR, ale to
    > da się naprawić. Gorzej jak będzie miał problem z adresowaniem dużego
    > dysku albo się okaże, że jego partycja musi być na samym początku dysku.

    Nie ma tam dużego dysku. To jest laptop z przed 10-15 lat.
    Stary Dell Latitude.

    > Lepiej poćwicz z FreeDosem, jest szansa, że grzeczniej się zachowuje na
    > współczesnym sprzęcie.
    >
    > http://wiki.freedos.org/install/

    Dzięki. Muszę przebadać jak to Ubuntu się doinstalowało do WinXP.
    Bo kolejność była właśnie taka, że WinXP był pierwszy. Być może
    zrobię dodatkową partycję MS DOS i dodam odpowiedni wpis do
    bootloadera Ubuntu...

  • 5. Data: 2019-05-15 19:18:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net> wrote in message

    > Do czego ma służyć ten DOS
    > i czy nie może pracować sobie w maszynie wirtualnej?

    Do liczenia czasu między znakami przychodzącymi na port
    szeregowy w milisekundach - dowiedziałem się że program
    pod MS-DOS jakiego używam do tego celu nie działa dobrze
    pod WinXP. Śledzę pewne opóźnienia w transmisji RS485.

    A może ma ktoś jakaś alternatywę do zaproponowania?

  • 6. Data: 2019-05-15 19:20:18
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.05.2019 19:06, Zbych wrote:

    > Jesteś pewny, że się da? MS-DOS będzie pewnie chciał nadpisać MBR, ale
    [..]
    albo będą jakieś jaja z za szybkim procesorem
    > Lepiej poćwicz z FreeDosem, jest szansa, że grzeczniej się zachowuje na
    > współczesnym sprzęcie.

    albo install dosbox na Ubuntu.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2019-05-15 19:21:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mirek" <m...@n...dev> wrote in message

    > [..]
    > albo będą jakieś jaja z za szybkim procesorem
    >>

    > albo install dosbox na Ubuntu.

    To jakaś wirtualizacja/symulacja?
    Bo chodzi mi o fizyczny dostęp programu do rejestrów portów szeregowych
    UARTa.
    Mam program do MS-DOS który obsługuje UARTa niskopoziomowo, w asm x86.

  • 8. Data: 2019-05-15 19:25:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
    > A może ma ktoś jakaś alternatywę do zaproponowania?

    Poszukać windowsowego albo linuksowego monitora portu szeregowego? Normalnie
    robi się tak, że najpierw szuka się programu pod posiadane systemy :)
    https://www.serialmon.com/

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2019-05-15 19:25:16
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Pszemol wrote on 15.05.2019 19:18:

> [...]
    > pod WinXP. Śledzę pewne opóźnienia w transmisji RS485.
    >
    > A może ma ktoś jakaś alternatywę do zaproponowania?

    Tia, analizator stanów logicznych z długim buforem i kompresją danych.

  • 10. Data: 2019-05-15 19:48:07
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.05.2019 19:21, Pszemol wrote:

    > To jakaś wirtualizacja/symulacja?
    > Bo chodzi mi o fizyczny dostęp programu do rejestrów portów szeregowych
    > UARTa.
    > Mam program do MS-DOS który obsługuje UARTa niskopoziomowo, w asm x86.

    Emulacja procesora z dos-em. Ja tylko jakieś demka w asm na tym
    odpalałem, więc jak jest z portem szeregowym nie wiem.

    --
    Mirek.