  • 11. Data: 2017-01-07 17:47:37
    Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Jak wpiąć w instalacje dodatkowy akumulator 12V w samochodzie, tak aby
    > alternator ładował oba, ale jednocześnie gdy będę na postoju ciągnął z tego
    > dodatkowego, to nie wyssie mi też podstawowego?
    >
    > Szukam jakieś "inteligencji" nie ręcznego rozłączania obwodu przy każdym
    > używaniu :-)

    Zobacz do elektroniki jachtowej. Na początek ten artykuł
    http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2152&page=4
    5.
    Wojtek

  • 12. Data: 2017-01-07 18:51:04
    Temat: Dodatkowy akumulator 12V
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przekaznik to sie nazywa. Moze byc od rozrusznika, wentylatora chlodnicy, swiec
    zarowych. Kazdy samochodowy bedzie sie nadawal pod warunkiem ze w samochodzie steruje
    duzym obciazeniem. Przekznik podlaczony w miejscu w ktorym pojawia sie napiecie po
    przekreceniu stacyjki. Jak przekrecona to polaczone obydwa akumulatory, jak zaplon
    wylaczony to rozlaczone. Ubiegam wiejskich glupkow i za przekrecenie stacyjki nalezy
    uwazac pojawienie sie karty itp.

  • 13. Data: 2017-01-08 09:35:52
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tego dodatkowego, to nie wyssie mi też podstawowego?
    >
    > Szukam jakieś "inteligencji" nie ręcznego rozłączania obwodu przy każdym

    rozumiem że ma to zasilać fabryczne wyposażenie samochodu? czy coś
    dołożonego? to wyposażenie działa bez zapłonu?
    jeśli standardowe wyposażenie to ja bym zrobił tak- rozruchowy aku
    podłączony tylko do rozrusznika, dodatkowy do zasilania instalacji i
    alternatora, między nimi albo diodę w kierunku przewodzenia do rozruchowego-
    wada- spadek napięcia ładowania i może nie doładowywać aku albo przekaźnik
    załączany po zgaśnięciu kontrolki ładowania.
    pomysły o podłączaniu rozruchowego aku przez przekaźnik to średnio mi się
    widzą...

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 14. Data: 2017-01-08 10:53:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > rozumiem że ma to zasilać fabryczne wyposażenie samochodu? czy coś
    > dołożonego? to wyposażenie działa bez zapłonu?

    Jak zrozumiałem, przekaźnik np. taki jak zaproponowany przez Roberta
    sprawił by, że standardowe wyposażenie w momencie braku zapłonu ciągnęło
    by tylko z podstawowego akumulatora. Ładowanie odbywałoby się na oba, a
    rzeczy podłączone do dodatkowego akumulatora przy wyłączonym zapłonie,
    ssały by tylko z niego.

    Idealnie by było gdyby na wyłączonym zapłonie np. radio ssało z obu, a
    tylko z dodatkowego akumulatora, urządzenia bezpośrednio podłączone do
    niego.

> [...]
    > alternatora, między nimi albo diodę w kierunku przewodzenia do
    > rozruchowego- wada- spadek napięcia ładowania i może nie doładowywać aku

    Ale poza rozrusznikiem wypadałoby coś tam jeszcze zasilać, nie wiem
    komputer, stacyjkę, konsolę? Nie znam się aż tak, ale samo zasilanie
    rozrusznika przy wyssanym zapasowym do zera chyba nie sprawi że auto odpali.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2017-01-17 00:37:52
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    wowa pisze:

    > Zobacz do elektroniki jachtowej. Na początek ten artykuł
    > http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2152&page=4
    5.
    > Wojtek

    Dokładnie. W elektrotechnice jachtowej ta zabawka występuje pod skrótem
    VSR. Są separatory jednostronne, czyli nadzorujące napięcie po jednej z
    rozdzielonych stron - można więc je używać w instalacjach z jednym
    źródłem pierwotnym (np. alternatorem) oraz dwustronne - z jednej
    przypinamy np. alternator silnika, z drugiej fotoogniwa...

    Zasada działania jest prosta - na akumulatorze bez ładowania napięcie
    raczej nie przekroczy 13V. Dla skutecznego ładowania potrzeba minimum
    13.6 - 13.8V. Zatem powyżej 13.5V układ łączy akumulatory razem bo
    źródło ładujące pracuje i akumulatory nawzajem między sobą ładunku
    wymieniały nie będą.

    --
    Darek

  • 16. Data: 2017-01-17 13:44:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości
    wowa pisze:
> [...]

    >13.6 - 13.8V. Zatem powyżej 13.5V układ łączy akumulatory razem bo
    >źródło ładujące pracuje i akumulatory nawzajem między sobą ładunku

    No, jak sie do alternatora i naladowanego akumulatora podlaczy aku
    rozladowany ... to jakie ustali sie napiecie.

    Nie bedzie ten VSR skokami pracowal ?

    J.

  • 17. Data: 2017-01-21 22:16:50
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > No, jak sie do alternatora i naladowanego akumulatora podlaczy aku
    > rozladowany ... to jakie ustali sie napiecie.
    >
    > Nie bedzie ten VSR skokami pracowal ?

    Powiem tak: na jachcie ze względów bezpieczeństwa musisz mieć
    naładowany akumulator rozruchowy. Akumulatory tzw. "hotelowe" bywają
    często rozładowane do cna. Po uruchomieniu silnika automat ładuje
    akumulatory z piorytetem rozruchowego. Weź pod uwagę że rozruchowy to
    np. 100Ah a hotelowe to może być kilka takich równolegle. Czyli obwody
    ładowania muszą być rozdzielone.
    wojtek