  • 21. Data: 2016-09-13 10:51:40
    Temat: Re: Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-09-12 o 21:56, Czarek pisze:

    > Gościu, przeczytaj cały wątek ze zrozumieniem i skończ w końcu to
    > pier...nie!
    > Gdzie Ty widzisz aby napisał coś o SSD w tym kompie? A może Ty nie masz
    > pojęcia co to HDD, SSD, SSHD?

    Wiem co znaczy ale faktycznie w ostatnim jego poście ostatnie SSHD
    zrozumiałem jako SSD.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2016-09-14 23:05:59
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "RadoslawF" napisał:

    > Bo chyba nie jesteś lamerem który nie potrafi zainstalować
    > programu na partycji innej niż systemowa.

    Tylko lamer instaluje programy poza partycja systemową. Wiele składników
    tak, czy owak wyląduje w folderach systemowych i rejestrze. Próba
    odtworzenia systemu z backupu spowoduje misch masch.

    > szybki i mały dysk na system jak nie lubisz SSD to kup
    > szybki mechaniczny.

    Z tym się zgadzam w 100%. Dysk 4TB jako jedyny i z partycją systemową to
    kiepski pomysł.

    Pzdr

  • 23. Data: 2016-09-15 12:05:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-14 o 23:05, Kamil pisze:

> [...]
    > tak, czy owak wyląduje w folderach systemowych i rejestrze. Próba
    > odtworzenia systemu z backupu spowoduje misch masch.

    Katalogi systemowe nie muszą siedzieć na partycji rozruchowej.
    Odtworzenie z backupu też nie jest trudne, chyba, że ktoś używa jakiegoś
    dziwnego programu, albo pozmienia UUID i nie przydzieli na nowo literek.
    UWAGA: nie mam na myśli "wypierdka" Microsoftu, który ma gorsze
    możliwości choćby i od systemowego ntbackup.exe z czasów WinNT 3.5

    W linuksach jest prościej - mają /home

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2016-09-15 18:16:57
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 08.09.2016 o 10:59, Poldek pisze:

    > Jakiś czas temu była dyskusja na temat tego, czy w starszym kompie da
    > radę zastosować dysk 4 TB jako dysk systemowy i jedyny dysk w komputerze
    > z chipsetem nvidia nforce4. Konkluzja była taka, że nie da się z Windows
    > 7, ale na Windows 10 miało się dać.
    jeśli ktoś ma chwile czasu, to prosze mi króciutko napisać, czemu
    wielkość dysku (widzianego prawidłowo w biosie) ma jakikolwiek wpływ na
    startowanie, czy nie strowanie, a także jakie znaczenie ma tu system
    operacyjny win7/10/linux?

    ToMasz

  • 25. Data: 2016-09-15 20:51:11
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-09-08 13:18, Kamil wrote:
    > Użytkownik "Poldek" napisał:
    > Szkoda odpowiadać na takie kretyńskie podejście do komputera. Na system
    > powinien być osobny, mniejszy dysk.

    po co?

    >Dlaczego? Poczytać dyskusje o awarii dysku i utracie wszystkich danych.

    w sensie ze dyski z samymi danymi nie ulegaja awariom?

    dosyc smiala teza

  • 26. Data: 2016-09-15 20:55:07
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-09-14 23:05, Kamil wrote:
    > Tylko lamer instaluje programy poza partycja systemową.

    :D

  • 27. Data: 2016-09-16 10:42:54
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 września 2016 18:16:59 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > wielkość dysku (widzianego prawidłowo w biosie) ma jakikolwiek wpływ na
    > startowanie, czy nie strowanie, a także jakie znaczenie ma tu system

    Ponieważ system operacyjny w pewnym momencie zaczyna stosować swoje funkcje do
    operowania na dysku.
    I w niektórych OS te funkcje mają zakodowane ograniczenia i mimo ze bios umie to
    system nie stosuje funkcji z biosu i pojawiają się takie czy inne problemy.
    Bo bootowanie przebiega tak:
    bios wykrywa dyski i ładuje z mbr inicjalny bootloader.
    Ten bootloader ładuje jądro systemu.
    Jądro systemu ładuje albo sam system albo jego obraz startowy (np. linux - initrd). I
    potem sam system ładuje sterowniki dysku.

    Każdy z tych etapów ma swoja obsługe dysku.
    Kazdy z nich ma jakieś tam zakodowane ograniczenia.
    I czasem coś w tym łańcuszku nie daje sobie rady.

    Co ciekawe mam np. taka obudowe dysku USB która nie obsługuje dysków większych niż
    2,7TB.
    Ale nie tak że tylko do 2,7TB po tych dyskach pisze.
    Ona przedstawia obszar modulo 2,7TB.
    czyli dysk 3TB przedstawi jako 300GB :)

  • 28. Data: 2016-09-19 14:46:53
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Poldek" news:57d12856$0$12543$65785112@news.neostrada.pl

    > z chipsetem nvidia nforce4.

    Próbowałem swego czasu odpalać na chipie nforce 560
    płyta Gigabyte
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-m56s-s3_1
    x/overview/
    dysk Seagate 3TB jako magazyn danych.
    Co z tego, że bios go pięknie widział jako 3000GB skoro w praktyce się
    okazało, że już pod systemem - próba na xp 64bit (który teoretycznie
    obsługuje dyski większe niż 2TB w formie magazynu danych) powodowało
    konflikty.
    Na dysku założyłem partycję i sformatowałem jako NTFS GPT zewnętrznym
    programem typu:
    https://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.
    htm
    Po odpaleniu systemu widział go jako piękne 2,72TB - więc do tego momentu
    nie było zastrzeżeń.
    Problemy zaczęły się gdy zacząłem na niego przerzucać dane.
    Okazało się, że dysk "działa" gdy dane na niego zapisane nie przekroczą
    bariery 746,52GiB.
    Próba pisania na niego powyżej tej bariery powodowała, że dysk dla systemu
    zgubił widoczność jako partycja NTFS i stał się widoczny jako RAW (dane już
    zapisane przestały być widoczne dla systemu), dane powyżej tej wartości
    zaczęły nadpisywać od początku talerza już załadowane dane w widocznym
    "magicznym" obszarze 746,52GiB. Po przerwaniu zapisu i tak już nic nie dało
    się czytać z tego dysku pod systemem.
    Więc stwierdzam, że jak sam chipset płyty głównej nie gada z dyskami powyżej
    2TB to najlepszy system nie pomoże.
    Już pewnym ostrzeżeniem może być to, że po odpaleniu wyżej wskazanego
    programu do zarządzania dyskami BootIt Bare Metal widzi go w domyślnym
    trybie:

    BUS: BIOS jako 746,52GiB,

    a w trybie BUS: BIOS (direct) widzi go jako pełne 2,73TiB.

    Po wejściu do BIOSA płyty jak już wspomiałem identyfikuje go jako ładne
    3000GB - czyli tu też bez zastrzeżeń. Więc może spróbuj przeprowadzić test
    jak u ciebie ten program będzie widział w podstawowym, domyślnym trybie ten
    dysk.
    W drugim trybie BUS: BIOS (direct) ustawionym ręcznie w programie BootIt
    Bare Metal dysk 3TB daje się bez problemu formatować jako pełna jedna
    partycja 2,73TiB GPT.
    W samej specyfikacji chipa NF560 nie znalazłem do ilu TB obsługuje dyski.
    Producent płyty stwierdził, że tylko do 1TB (co dziwne płyta ustawiona na
    tradycyjnym, domyślnym trybie dla kanałów SATA - czyli emulacji IDE, pracuje
    bez zastrzeżeń z dyskami 2TB, ale przełączona w BIOS-ie jako SATA z obsługą
    AHCI, pracuje już tylko prawidłowo z dyskami 1TB. Przy dyskach 2TB
    puszczonych jako AHCI na tym chipie NF560 następowało zwiecha po kilkunastu
    sekundach kopiowania dużych plików po kilka GB, w przypadku dysków 1TB AHCI
    pracowało na NF560 wyśmienicie.

  • 29. Data: 2016-09-22 01:16:14
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "m4rkiz" napisał:

    > po co?

    Czytaj niżej.

    > w sensie ze dyski z samymi danymi nie ulegaja awariom?
    > dosyc smiala teza

    Gdzie napisałem, że nie ulegają awariom? Ulegają, ale znacznie rzadziej i z
    innych powodów. Dysk systemowy ciągle mieli i w sposób naturalny zużywa się.
    Powstają bady i w pewnym momencie odmawia pracy. Natomiast duży dysk z
    danymi jest z natury rzeczy mniej angażowany i ulega awarii raczej na skutek
    jakiegoś zdarzenia nagłego typu zasilacz, czy burza.

    Ja proponuję zawsze oddzielny dysk systemowy z dwiema partycjami. na
    pierwszej system, a na drugiej instaki i drivery, oraz troche miejsca do np.
    obróbki multimediów, które po obróbce przerzucane sa na dysk z danymi. W
    razie awarii takiego dysku łatwo odzyskać system z backupu, a ewentualnych
    danych utracimy niewiele.

    Pzdr

  • 30. Data: 2016-09-25 10:07:58
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-09-22 01:16, Kamil wrote:

    > Gdzie napisałem, że nie ulegają awariom? Ulegają, ale znacznie rzadziej i z
    > innych powodów. Dysk systemowy ciągle mieli i w sposób naturalny zużywa się.
    > Powstają bady i w pewnym momencie odmawia pracy.

    a masz cos na poparcie tej tezy?
    bo moim zdaniem zwiekszenie 'zuzycia' dysku przez system w domowych
    warunkach jest kompletnie pomijalne

    te informacje zaczynaja pojawiac sie dopiero teraz ale generalnie jest
    to cos w stylu "The drive has decent endurance as well for a desktop HDD
    at 300TB per year or 820GB per day workload rate with 24x7 usage."

    > Natomiast duży dysk z
    > danymi jest z natury rzeczy mniej angażowany i ulega awarii raczej na skutek
    > jakiegoś zdarzenia nagłego typu zasilacz, czy burza.

    http://lifehacker.com/how-long-your-hard-drive-is-li
    kely-to-last-1462918832

    a to nawet nie uwzglednia zdarzen typu zasilacz czy burza