  • 11. Data: 2019-01-18 08:20:05
    Temat: Re: Dysk NVMe
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 18 Jan 2019 00:17:46 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > 0. Kiedyś pisałeś, że kupiłes dysk.

    Tak, kupiłem, AHCI który obecnie pracuje w złączu M.2. Ale chciałbym
    zastosować NVMe i szukam sposobu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2019-01-18 09:23:42
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 18 Jan 2019 08:20:05 +0100
    doszła do mnie wiadomość
    <1m4sg1l178jh8$.bxzr1nffpdbe$.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :

    >Tak, kupiłem, AHCI który obecnie pracuje w złączu M.2. Ale chciałbym
    >zastosować NVMe i szukam sposobu.

    Ja nie jestem pewien, czy z tego dysku będziesz mieć jakież zauważalne
    korzyści. Większość zapisów dyskowych we współczesnych systemach to
    4-8 KiB, a taki dysk rozwija skrzydła głównie przy wielkich blokach
    danych(wyjątkiem jest Optane, który rozwala konkurencję przy małych
    blokach, szkoda, że pierońsko drogi)
    Oczywiście jako zabawę czy hobby popieram jak najbardziej.
    Druga sprawa to same linie pci, taki dysk powinno się podłączać do
    linii pci wychodzących bezpośrednio z CPU, wtedy zysk
    wydajności(przynajmniej teoretycznie) będzie największy(dokumentacja
    płyty powinna o tym mówić).

  • 13. Data: 2019-01-18 09:28:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 18 Jan 2019 09:23:42 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
    napisał(a):

    > Większość zapisów dyskowych we współczesnych systemach to
    > 4-8 KiB, a taki dysk rozwija skrzydła głównie przy wielkich blokach
    > danych
    Bardziej mi chodzi o odczyt.
    > Oczywiście jako zabawę czy hobby popieram jak najbardziej.
    Fakt, w moim przypadku to zabawa.
> [...]
    > linii pci wychodzących bezpośrednio z CPU, wtedy zysk
    > wydajności(przynajmniej teoretycznie) będzie największy(dokumentacja
    Niestety, nie ogarniam zagadnienia :) Szczegóły architektury płyty - ani
    nie wiem gdzie szukać ani na co patrzeć.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2019-01-18 10:27:48
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 18 Jan 2019 09:28:05 +0100
    doszła do mnie wiadomość
    <1f2qzrj0lj3or$.2edmk8sb06g5$.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :

    >Bardziej mi chodzi o odczyt.

    Tu też może nie być szału.

    >Fakt, w moim przypadku to zabawa.

    Też to lubię.

    >Niestety, nie ogarniam zagadnienia :) Szczegóły architektury płyty - ani
    >nie wiem gdzie szukać ani na co patrzeć.

    To są złącza M2 Ultra(czy jakoś podobnie, manual pewnie o tym
    wspomina), poza tym GPU powinno siedzieć bezpośrednio na liniach
    wychodzących z CPU, pozostałe linie przechodzą przez chipset i są
    współdzielone.
    Poszukaj testów tej płyty, może coś znajdziesz.

  • 15. Data: 2019-01-18 10:53:12
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 18 Jan 2019 10:27:32 +0100
    (GMT+01:00)
    doszła do mnie wiadomość <q1s665$7od$1@node1.news.atman.pl>
    od Eneuel Leszek Ciszewski <e...@g...com> :
    >Olaf Frikiov Skiorvensen:

    >Właśnie na takich małych zapisach wykazuje przewagę NVMe nad AHCI.

    Byż może, nie będę teraz wertował testów.
    Jednak potrzebne jest wsparcie ze strony kontrolera(lepsy kontroler) i
    szybsze pamięci Flash, czyli tańsze modele tych dysków mogą nie być
    wystarczająco szybsze niż zwykłe dyski SATA(mogą nawet być wolniejsze
    przy QD1/2).
    Co z tego że masz więcej kolejek, jak flash nie będzie w stanie
    fizycznie wyrobić przy takich zapisach, poza tym sam system ich nie
    wykorzysta do niczego(max przypada chyba typowo na QD2, mówię o
    zapisie).

  • 16. Data: 2019-01-19 04:10:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" e...@4...com

    > Byż może, nie będę teraz wertował testów.

    https://www.samsung.com/pl/memory-storage/970-evo-nv
    me-m2-ssd/MZ-V7E250BW/
    https://www.samsung.com/pl/memory-storage/860-evo-sa
    ta-3-2-5-inch-ssd/MZ-76E250BEU/

    > Jednak potrzebne jest wsparcie ze strony kontrolera(lepsy kontroler)

    Co chyba oczywiste.

    > i szybsze pamięci Flash, czyli tańsze modele tych dysków mogą nie być

    Czym są tańsze? ;) Wg Ciebie producenci kłamią?
    Testerzy zwykle potwierdzają osiągi deklarowane przez producentów.

    > wystarczająco szybsze niż zwykłe dyski SATA(mogą nawet być wolniejsze
    > przy QD1/2).

    Dlaczego tylko 1/2? -- nie możemy rozwinąć skrzydełek do 32? ;)
    (lub lepiej?)

    > Co z tego że masz więcej kolejek, jak flash nie będzie w stanie

    Dlaczego ma nie obsłużyć? Jest LPDDR, jest szybki bufor
    (chyba SLC) i jest kontroler -- jakiś niepasujący? ;)

    > fizycznie wyrobić przy takich zapisach, poza tym sam system ich nie

    To inna sprawa -- czy system (domagający się SSD) potrafi korzystać z NVMe.
    W10 ma w sobie NVMe -- więc chyba potrafi. Czy juser potrafi? -- tego nie
    wiem. ;)

    > wykorzysta do niczego(max przypada chyba typowo na QD2, mówię o zapisie).

    Sprawdzałem dla różnych QD i wychodzi na to, że to żaden max, ale
    nie pamiętam dokładnych wyników a powtarzać nie zamierzam z uwagi
    na koszt eksperymentu -- takie testy zżerają TBW niemiłosiernie.

    -=-

    Weźmy jednak ze stron (linki wyżej) Samsunga zapis 4KB QD32:

    860 daje 90 kIOPSów
    970 daje 350 kIOPSów

    Nie mam kalkulatora, ;) ale chyba 35 to więcej niż 9. ;)

    Oba Samsunga, oba Evo (nie Pro) i oba 250 GB.

    Oczywiście dla W4KB QD1 nie ma różnicy
    tak dużej -- 40 kIOPSów vs 50 kIOPSów.

    Mam nadzieję, że przepisałem bez błędów:

    R4KB QD32 -- 98 kIOPSów 200 kIOPSów
    R4KB QD1 -- 10 kIOPSów 15 kIOPSów

    W4KB QD1 -- 40 kIOPSów 50 kIOPSów
    W4KB QD32 -- 90 kIOPSów 350 kIOPSów

    Na ile prawdziwe są te dane? -- nie wiem. ;) Ale wiem,
    że NVMe jest zdecydowanie korzystniejszy niż AHCI.
    (zwłaszcza wtedy, gdy mamy wiele wątków -- do tego
    powołano NVMe)

    Obok opóźnień na SSD, są jeszcze opóźnienia na CPU, czyli
    ,,zajętość'' CPU. Tu także NVMe jest lepszy niż AHCI.

    Szalone transfery to efekt także krótkich opóźnień.
    (nie tylko przepustowości PCIe; BTW -- ponoć jest
    już technicznie gotowe piąte PCIe)

    BTW -- rzekomo (wg ww. strony) kresem dla Evo 970 250 GB
    jest 1500 MB/s w zapisie, choć ja (mając do dyspozycji
    tylko 2 linie PCIe -- dysk daje 4 linie) uzyskałem nieco
    ponad 1800 MB/s, na co mam dowód w postaci snapu.

    350 kIOPSów nie uzyskałem; chyba 200 kIOPSów R i W.

    Ponoć VNANDy TLC Samsunga użyte w Evo 970 mają zaledwie
    300 MB/s w zapisie -- szybkie są: LPDDR4, kontroler,
    i tajemniczy (trudno zgadnąć, jaki naprawdę jest)
    bufor dynamiczny, chyba z SLC...

    -=-

    Zgodzę się z tym, że w zwykłym używaniu niezbyt istotna
    jest różnica pomiędzy opóźnieniami obu dysków, gdyż
    istotne jest, czy dysk wyrabia się ,,na zakrętach''...

    Zapewne AHCI poradzi sobie z sączeniem W10 -- na razie. ;)

    -=-

    Zdecydowanie nie żałuje wyboru NVMe, choć być może
    spokojnie wybrałbym Adatę 8200 Pro, nie Samsunga,
    o czym już parę razy pisałem.

    https://pclab.pl/art79361.html

    Na pewno nie żałuję tego, że nie kupiłem zielonego WD.

    Ogólnie jestem BARDZO zadowolony z zakupów -- kart mikroSD, DDR4 i NVMe.
    Zapewne lepiej bym uczynił, gdybym do Asusa wstawił kartę 16 GB (takie
    miałem) tuż po zakupie Asusa a do Acera -- 8 GiB DDR4 też tuż po zakupie...

    Jeszcze lepiej, gdybym 4 GiB z Acera sprzedał, gdy DDR4 były drogie, bo
    teraz bym kupił kolejne 8 GiB, aby mieć 16 GiB. :)

    Zaś do Asusa teraz bym wstawił 32 GB A1, V30, U3 lub lepszą.

    Z używanych DDR2 też jestem zadowolony, choć nie poskładałem jeszcze F-S.
    Nie wiem, gdzie kupić mikrosłicze 6x6x3.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 17. Data: 2019-01-22 19:41:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 15 Jan 2019 18:08:06 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    Przyglądając się dalej sprawie, widzę że gniazdo rozszerzeń PCIe 3.0x16
    w mojej płycie najprawdopodobniej jest obsługiwane bezpośrednio z
    procesora (z pominięciem chipsetu). Doszedłem do tego wniosku
    przeglądając dostępne schematy architektury płyt z chipsetem H97. Więc
    IMO jest szansa na obsługę dysków SSD NVMe poprzez adapter wetknięty w
    ten slot. Nie ma ktoś przypadkiem ćwiczebnego dysku NVMe, żeby pożyczyć
    do prób? :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2019-01-23 00:52:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Maciejewski" 54dpkna93jl5$.1u8an0t51p52a$....@4...net

    > Nie ma ktoś przypadkiem ćwiczebnego dysku NVMe, żeby pożyczyć do prób? :)

    IMO lepiej uczynisz, szukając kogoś, kto ma celowo, nie przypadkiem.
    IMO celowo sklepy mają przymierzalnie dysków.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 19. Data: 2019-01-24 08:31:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 23 Jan 2019 00:52:45 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > IMO celowo sklepy mają przymierzalnie dysków.

    Masz na myśli sklepy netowe? Kupić, sprawdzić i jak nie zatrybi to
    oddać? Jakoś nieelegancko.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2019-01-27 23:21:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Maciejewski" c...@4...net

    > Masz na myśli sklepy netowe? Kupić, sprawdzić i jak nie zatrybi to
    > oddać? Jakoś nieelegancko.

    Pisałem kilkakrotnie -- kupiłem Evo w X-Kom z takim zastrzeżeniem,
    ale i X-Kom, i inne sklepy piszą wyraźnie o takiej możliwości. Co
    tu nieeleganckiego? -- kupuję, by korzystać, czy w innym celu?

    Jak z butami -- nie kupuję, gdy nie pasują z jakiegoś powodu.
    Nie przymierzam innych niż 42, ale zastrzegam sobie możliwość
    niekupienia ,,w razie czego''.

    Jeśli dysk nie zaskoczy -- jaką stratę poniesie sklep poza
    zerwaniem plomb z opakowania? TBW nie naruszysz!

    -=-

    - Laptop kupiłem z zastrzeżeniem możliwości zwrotu w ciągu 14 czy 15 dni.
    - Evo kupiłem z zastrzeżeniem możliwości zwrotu w razie niezaskoczenia.
    (i wyjaśniałem, że support twierdzi, iz NVMe nie zaskoczy na pewno,
    zaś net twierdzi różnie a mechanicznie (klucze) PCIex4 mieści się)
    - DDR4 też kupiłem z tym zastrzeżeniem, ale zabrałem do sklepu laptop.

    Nieelegancko jest wtedy, gdy kupię dysk i włożę go do szuflady biurka...
    [biurka kupionego tylko w celu włożenia tam dysku?]

    -=-

    Jestem bardzo zadowolony i z mego Evo, i z DDR4.
    Jedynie boli myśl, że DDR4 mogłem kupić kilkanaście miesięcy
    wcześniej za tę samą cenę, a teraz DDR4 stale tanieją. :)

    Z laptopa też jestem zadowolony. Nosiłem się z zamiarem kupna
    jakiegoś okrojeńca, ale uznałem, że wkrótce mogę stać się
    makabrycznie biedny, dlatego nie chciałem eksperymentować.

    Dziś już wiem, że W10 bez SSD to ,,pomyłka''.
    Ale sam SSD to też kiepski pomysł -- HDD 2.5" + M.2 NVMe to dobre rozwiązanie.

    -=-

    BTW -- do VBoxa z W10 pod W10 raczej ;) potrzeba CPU znacznie szybszego niż mój i5
    7200...

    --