  • 11. Data: 2017-06-28 21:25:14
    Temat: Re: Dysk do peceta "retro"
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/28/2017 8:13 AM, Atlantis wrote:
    > Chwilowo rolę dysku twardego pełni 4GB karta CF. Jednak wiadomo, że przy
    > niewielkiej ilości RAM-u (64 MB) swap ją w końcu zabije.

    Konwerter CF -> SD. I wsadzić kartę SD z wear leveling (bedzie x razy
    tańsza od takiej CF choć ostatnio nie sprawdzałem). Przy takiej
    pojemności karta bedzie kosztowała grosze więc jak padnie to wymienisz.
    Zarżnąć kartę z WL jest dośc ciężko więc nie przejmowałbym się.

    Innymi słowy wsadź CF, jak zarzniesz to wsadź SD z WL.

    Opcja 2:
    Zrobić forka projektu
    https://code.google.com/archive/p/xtideuniversalbios
    /
    tak aby działał z 686 ;)

    Opcja 3:
    Jak widać dysk mniejszy to na "widocznej" czesci dysku zainstalować
    system, jak sie zabotuje powinien widzieć więcej.

  • 12. Data: 2017-06-28 23:07:44
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Atlantis" napisał:

    > Spróbowałem jeszcze jednej opcji - laptopowy dysk ATA 40 GB,
    > podłączony przez przejściówkę. Tutaj niestety okazało się, że BIOS
    > nie jest w stanie wykryć go w całości i widzi jedynie 8GB.

    No i...? W czym problem?
    Postaw system na partycji <8 GB, a resztę zagospodarujesz spod działającego
    już systemu, który wszak korzysta z własnych mechanizmów obsługi dysku,
    olewając BIOS. No chyba, że to DOS, ale z postu wynika, że raczej nie.

    JoteR

  • 13. Data: 2017-06-29 04:30:50
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Sławek Maculewicz" napisał:

    > Narzucającym się wręcz pomysłem jest kupno dysku o pojemności < 8GB...

    K...wa mać. Kolejny kretyn na grupie. Wiesz co to netykieta i prawidłowe
    cytowanie?

    Bzpzdr

  • 14. Data: 2017-06-29 04:48:17
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał:

    > DOS pewnie takiej karty nigdy nie zajedzie, to przecież jednowątkowy
    > system bez graficznego interfejsu użytkownika.

    Systemy z interfejsem tekstowym. muszą obsłużyć co najmniej 3 rodzaje
    zdarzeń.
    :
    1) wykonywać własne operacje (np. wczytywanie pliku, obliczanie wyników)
    2) reagować na zdarzenia od systemu operacyjnego i użytkownika (myszy i
    klawiatury ).
    3) Obsługę karty graficznej

    To co opisane w pkcie 2 nazywa się petlą obsługi komunikatów, Poza tym w tle
    mogą działać programy rezydentne.

    Czytać, czytać i uczyć się.

    Pzdr

  • 15. Data: 2017-06-29 18:41:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/29/2017 4:48 AM, Kamil wrote:
> [...]
    > 1) wykonywać własne operacje (np. wczytywanie pliku, obliczanie wyników)
    > 2) reagować na zdarzenia od systemu operacyjnego i użytkownika (myszy i

    Najbardziej zabawne jest jednak to że MSDOS nie obsługuje niczego z tej
    listy bo punkt 1 nie zachodzi, punkt 2 obsługuje BIOS a punkt 3 zależy
    prawie w całosci od softu. To tylko dziadowski klon CP/M, jeśli
    gdziekolwiek miałby istnieć wzorzeć najbardziej prymitywnego OSa to
    własnie MSDOS łapie się. To o czym piszesz było dostepne w wielu innych
    systemach, ale nie w tym.

    > To co opisane w pkcie 2 nazywa się petlą obsługi komunikatów

    Która nie istnieje w MSDOS.

    >, Poza tym w
    > tle
    > mogą działać programy rezydentne.

    Co jest w większym stopniu bazujące na BIOSie niz MSDOSie.

    > Czytać, czytać i uczyć się.

    O to to własnie. Tylko ze zrozumieniem.

  • 16. Data: 2017-06-29 23:17:00
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.06.2017 o 17:15, Atlantis pisze:

    > Mam zamiar odtworzyć to, co było tam oryginalnie. Czyli Windows 95 albo
    > 98. Oczywiście bez podłączania tego do Sieci.
    > Cel mniej-więcej ten sam, co w przypadku ludzi kupujących po latach swój
    > pierwszy model Amigi czy Atari. ;)

    podziwiam zapał, ale to jednak nie to samo. PRzynajmniej z mojego punktu
    widzenia. nie wiem czy miałeś kiedyś amigę, ale to co robisz, mnie
    przypomina próbę uruchomienia amigi500, przez posiadacza amigi 1200. A z
    drugiej strony, chcesz dysk bez talerzy do klasyka..

    ToMasz

  • 17. Data: 2017-06-30 23:11:27
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-06-28 o 08:13, Atlantis pisze:
    > dysk ATA 40 GB, podłączony
    > przez przejściówkę. Tutaj niestety okazało się, że BIOS nie jest w
    > stanie wykryć go w całości i widzi jedynie 8GB.

    Nie wiem, czy moja rada będzie "prawdziwa", ale *może*:
    *może* gdy spartycjonujesz dysk na kawałki 8-mio gigowe, to zobaczy
    wszystkie? No i będziesz miał zamiast jednego - pięć małych...
    Spróbuj, i daj znać jak wyszło!

  • 18. Data: 2017-07-01 20:03:52
    Od: Krzysztof Staniorowski <n...@k...net>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Zarżnąć kartę z WL jest dośc ciężko więc nie przejmowałbym się.
    >
    > Innymi słowy wsadź CF, jak zarzniesz to wsadź SD z WL.

    Które konkretnie karty masz na myśli? :) Czysto teoretycznie dowolna karta
    oparta na kościach SLC (nie MLC, a tym bardziej nie TLC) powinna wytrzymać
    naprawdę długo (nawet kilka lat).

    --
    Sent from my iPad via NewsTap :-)

  • 19. Data: 2017-07-01 22:09:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/1/2017 8:03 PM, Krzysztof Staniorowski wrote:
    > Które konkretnie karty masz na myśli? :)

    Cieżko powiedzieć. Producenci nie chwalą się tym bajerem. Współczesne
    markowe karty mają jakiś rodzaj WL, ale niekoniecznie najlepszy i
    niekoniecznie działający tak jak myślimy (!) lub wręcz niszczący dane w
    przypadku zaniku zasilania z nienacka. Możesz próbować takie:

    https://www.sandisk.com/oem-design/industrial/indust
    rial-cards

    Ale czy jest sens? Kiedyś udało mi się przypadkowo dwie takie wyszarpać
    bo sprzedawca nie wiedział czym się róznią od normalnych i poszły w
    normalnej cenie.

    Jesli to zabawka to co szkodzi raz na jakiś czas zaorać i zainstalować
    na nowo?

    > Czysto teoretycznie dowolna karta
    > oparta na kościach SLC (nie MLC, a tym bardziej nie TLC) powinna wytrzymać
    > naprawdę długo (nawet kilka lat).

    Uzywałem bardzo starej karty marki nokia, o pojemności bodaj 128MB, w PC
    popędzanym freedosem. Chodziło na tym oprogramowanie do sterowania
    procesem przemysłowym i czujnikami. Chodziło o ile pamiętam jakieś 5 lat
    zanim zezłomowano całość. Prawie na 100% karta nie miała WL ale tez
    niewiele było na niej zapisywane.

    Kości chyba nie mają nic do rzeczy, chodzi o to jak sterownik na karcie
    radzi sobie z relokacją i wirtualizacją bloków.

    Ogólnie możesz poczytać tutaj:

    https://web.archive.org/web/20150326122100/http://ug
    web.cs.ualberta.ca/~c274/resources/hardware/SDcards/
    WPaperWearLevelv1.0.pdf

    Szczególnie to chyba tajne.