  • 21. Data: 2016-09-23 02:00:31
    Temat: Re: Dzień bez samochodu
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik re r...@r...invalid ...

    > Ze co? Ilosci zuzytego pradu nie mozna dokładnie zmierzyc?
    > ---
    > Jakiego znowu prądu ? Dwutlenek węgla nie powstaje z prądu tylko z
    > działania elektrowni. Zna się na elektrowniach ? Był w ogóle kiedy w
    > elektrowni ?

    No to wracamy do punktu wyjścia.
    Jaka jest przesłanka do tego, ze elektrownie beda musiały wyprodukowac
    wiecej pradu a co za tym idzie - wyemitowac wiecej co2?
    Ano taka, ze zarówka eco przy włączeniu zuzywa duzo pradu.
    Wiec trzeba ten prad zmierzyc... i sprawdzic czy dwukrotne włączenie
    zarówki zuzyje pradu niz jednokrotne włączenie i swiecenie przez godzine.

    No chyba ze sa jakies inne sugestie ktorych nie zauwazyłem w cytacie?

  • 22. Data: 2016-09-23 06:39:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.09.2016 o 00:09, tck pisze:

    > jeśli jest to elektrownia wodna szczytowo-pompowa to kompensuje ona
    > naddatek mocy z innych źródeł- nie tyle się ją wyłącza tylko zmienia
    > bieg wody i pompuje ją do góry

    Wiem jak działa elektrownia szczytowo pompowa. One mają zajęcie i bez
    dodatkowych atrakcji;)

    Shrek.

  • 23. Data: 2016-09-23 11:00:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik re r...@r...invalid ...

    troche poparte - zwraca uwage na pewne zagrozenia.
    Dokladne wyliczenie jest wrecz niemozliwe - za duzo czynnikow.

    >Ze co? Ilosci zuzytego pradu nie mozna dokładnie zmierzyc?

    Zmierzyc mozna, ale to trzeba eksperyment przeprowadzic.
    A inaczej mamy tylko model, w a tym modelu mase parametrow, ktorych
    wartosc trzeba zalozyc.

    Nawiasem mowiac - usilowalem sie dopatrzec spadku zuzycia pradu po
    wprowadzeniu zakazu sprzedazy zarowek.
    Nie zobaczylem. Za duze fluktuacje, a byc moze spadku nie ma.
    Rodacy znacznie wczesniej kupili swietlowki, czy nakupili zarowek na
    zapas ?

    J.

  • 24. Data: 2016-09-23 13:32:40
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Budzik"

> [...]

    zarówki zuzyje pradu niz jednokrotne włączenie i swiecenie przez godzine.

    No chyba ze sa jakies inne sugestie ktorych nie zauwazyłem w cytacie?
    Dobra, może to też było, ale generalnie nie sądzę by fizyk nie ogarniał w
    ogóle tematu, ale też nie będzie tego wszystkiego mierzył i wcale nie musi
    mieć znaczenia ile prądu zużył. I dałbym sobie spokój z analizą zdania z
    prasy.

  • 25. Data: 2016-09-23 18:49:11
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik re r...@r...invalid ...

    > I dałbym sobie spokój z analizą zdania z
    > prasy.

    Tak mozemy zakonczyc kazda dyskusje - po co analizowac merytorycznie, jak
    mozna przyjac ze to tylko blubranie dla ludu... :(

  • 26. Data: 2016-09-23 18:49:11
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > troche poparte - zwraca uwage na pewne zagrozenia.
    > Dokladne wyliczenie jest wrecz niemozliwe - za duzo czynnikow.

    Jakie niemozliwe?
    Naprawde nie jestes w stanie zmierzyc tego ile zuzywa zarówka włącozna i
    sweicaca sie przez godzine oraz zarówka ktora jest włączona, wyłączona i
    potem po godzinie ponownie włączona...?

> [...]
    > Nie zobaczylem. Za duze fluktuacje, a byc moze spadku nie ma.
    > Rodacy znacznie wczesniej kupili swietlowki, czy nakupili zarowek na

    Podejrzewam, ze zmienia się forma zuzycia.
    coraz wiecej kuchenek elektrycznych (bo mieszkania bez gazu), coraz wiecej
    ogrzewan na prąd (chocby jakies fragmenty mieszkan), coraz wiecej
    mikrofalówek, komputerów, coraaz wieksze tv etc.

  • 27. Data: 2016-09-23 19:16:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

> [...]
    >włącozna i
    >sweicaca sie przez godzine oraz zarówka ktora jest włączona,

    No, tak dokladnie to nie, bo jaka zarowka - 40W czy 100W ?
    Jestes pewien, ze rozgrzewanie jest proporcjonalne ?
    Ale to bez znaczenia - zarowka sie rozgrzewa blyskawicznie i w skali
    godziny to nieistotny udar.

    Juz przy swietlowce moze nie byc tak rozowo.

    Ale nie jestes w stanie policzyc, ile wegla zuzyja bezproduktywnie
    elektrownie w czasie tej godziny, o ile dluzej beda potem ludzie
    swiecili, aby zrobic to co zwykli itp.

    Chcesz byc oszczedny ? Idz spac i wstan o 5 rano latem, i zrob to co
    masz zrobic bez swiecenia po nocy :-)

    >Podejrzewam, ze zmienia się forma zuzycia.

    Tez.

    >coraz wiecej kuchenek elektrycznych (bo mieszkania bez gazu), coraz
    >wiecej
    >ogrzewan na prąd (chocby jakies fragmenty mieszkan),

    Raczej coraz mniej - za drogo. Ale latem coraz wiecej klimatyzacji.
    Ale patrzac na swiatlo, to zimowe popoludnia wybieram.

    No i nie wiadomo ile tych mieszkan przybylo.

    >coraz wiecej mikrofalówek,

    Niekoniecznie sie odbijaja na zuzyciu.

    >komputerów, coraaz wieksze tv etc.

    Komputerow juz chyba nie. I czesto notebooki zastapily stacjonarne.
    TV ... moze i wieksze, ale moc podobna.

    J.

  • 28. Data: 2016-09-23 19:45:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Informuje i objasniam, drugi raz nie bede powtarzal. Integralna czescia oprawy do
    swietlowki jest dlawik. W kompaktowych tez, jest tylko mniejszy. Ogranicza on prad do
    takiego przy ktorym swietlowka normalnie pracuje. I zeby skaly sraly to w czasie
    wlaczania swietlowki prad nie moze byc wiekszy od tego co pobiera w czasie swiecenia.
    Amen.

  • 29. Data: 2016-09-23 23:00:21
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > No, tak dokladnie to nie, bo jaka zarowka - 40W czy 100W ?
    > Jestes pewien, ze rozgrzewanie jest proporcjonalne ?
    > Ale to bez znaczenia - zarowka sie rozgrzewa blyskawicznie i w skali
    > godziny to nieistotny udar.

    Doktor mowił o zarówkce energooszczednej.

    > Juz przy swietlowce moze nie byc tak rozowo.

    Znow moze...

    > Ale nie jestes w stanie policzyc, ile wegla zuzyja bezproduktywnie
    > elektrownie w czasie tej godziny, o ile dluzej beda potem ludzie
    > swiecili, aby zrobic to co zwykli itp.

    Strasznie naciągane.
    Zreszta, doktor o tym nie wspomina a rozmawiamy o jego wypowiedzi.

    > Chcesz byc oszczedny ? Idz spac i wstan o 5 rano latem, i zrob to co
    > masz zrobic bez swiecenia po nocy :-)

    Byc moze to by było jeszcze bardziej oszczedne.
    Ale nie o tym jest rozmowa - rozmowa jest o tym, ze według doktora
    wyłaczenie zarówki na godzine moze spowodowac wieksza emisję co2.

    > Tez.

    > Raczej coraz mniej - za drogo.

    Niby tak, ale sam znam dwoje znajomych ktorzy w nowych mieszkaniach zrobili
    sobie fragmentaryczne ogrzewanie podłogowe. Tez sie dziwiłem.
    A jeszcze tutaj piszą, ze duzo ludzi ogrzewa pradem - chochlik jakis?
    http://energiadirect.pl/poradniki/zuzycie-energii-el
    ektrycznej-w-polsce

    Uwzględniaja kategorie ogrzewajacych pradem wiec to jakis znaczacy procent?
    A moze to jakas bzdura i dane przeniesione z innego kraju?

    > Ale latem coraz wiecej klimatyzacji.

    Zapewne.

    > Ale patrzac na swiatlo, to zimowe popoludnia wybieram.
    >
    > No i nie wiadomo ile tych mieszkan przybylo.

    W sumie to zapewne wiadomo.

    > Niekoniecznie sie odbijaja na zuzyciu.

    Bo?

    > Komputerow juz chyba nie. I czesto notebooki zastapily stacjonarne.
    > TV ... moze i wieksze, ale moc podobna.

    To zalezy do czego porównywać.
    do starego kineskopowego - zapewne tak.
    Ale juz taki sam TV w tej samej klasie ale 2 x wiekszy musi pobierac wiecej
    pradu.

  • 30. Data: 2016-09-24 08:16:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    wlaczania swietlowki prad nie moze byc wiekszy od tego co pobiera w czasie swiecenia.

    A ponieważ wydaje ci się, że wiesz, a tak naprawdę to tylko ci się
    wydaje to tu masz narysowane jak jest naprawdę:

    http://www.elektro.info.pl/artykul-galeria/id5104,sw
    ietlowki-kompaktowe-jako-odbiorniki-energii-elektryc
    znej?gal=1&zdjecie=1040

    W skrócie:

    Tak,
    świetlówki na starcie pobierają więcej prądu (na wykresie akurat mocy,
    ale to proporcjonalne przy stałym napięciu) i to znacznie dłużej niż
    klasyczne żarówki gdzie ma to miejsce przez paredziesiąt(set) milisekund.

    Nie,
    nie znaczy to, że wyłączenie żarówki czy świetlówki na godzinę powoduje,
    że zużyjesz więcej energii. Zarówno w przypadku żarówek jak i świetlówek.

    Ale,
    to czego nikt nie bierze pod uwagę, to że częste włączanie i wyłączanie
    żarówek i świetlówek bardzo wpływa na ich żywotność. Więc jeśli chodzi o
    to że tak naprawdę akcja godzina dla ziemi może mieć ujemny wpływ na
    środowisko to poszedłbym tą drogą ile energii trzeba żeby taką
    świetlówkę wpprodukować i przewieść do lokalnego marketu, ile materiałów
    na to zużyć i przede wszystkim co się ztsnie ze starą świetlówką. To
    jest znacznie istotniejsze niż ewentualne "ile prądu więcej na rozruch".
    Ale znów - jednokrotne wyłączenie i włączenie nic w ogólności nie zmieni
    (choć jak patrzeć przez pryzmat kłamstwa statystycznego, to świetlówka
    wytrzymuje mniej więcej 10K włączeń, czyli gdyby wszyscy wzięli udział w
    akcji to trzebaby wyprodukować 1/10000 więcej świetlówek;).

    A tak w ogóle,
    naprawdę cała akcja nic nie zmienia - wystarczy spojrzeć na wykresy
    zużycia dobowego i widać że... nic nie widać;)

    Shrke