  • 1. Data: 2010-11-05 11:17:34
    Temat: Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    Ja na marginesie dyskusji o oponach zimowych i letnich.
    Dwa lata temu zmieniłem opony letnie na zimowe, przy
    czym oba komplety kupione półtora roku wcześniej razem
    z nowym autem. I zauważyłem poprawę, bo już było dość
    zimno. Ale tak mi się dobrze jeździło, że od tamtej
    pory nie zmieniałem opon. Przejechałem na zimówkach
    dwie zimy i dwa okresy letnie. Nawet ostatnie gorące
    lato minęło mi całkiem dobrze, przy temperaturze asfaltu
    prawie 50 stopni. Przyjrzałem się tym oponom i po liczbie
    drobnych spękań oceniłem, że są one jednak starsze niż
    moje auto. Może leżały w magazynie z braku chętnych do
    kupna? To opony Marangoni. Może guma zmienia swoje
    własności z czasem aż tak, że zimówki stają się latówkami?
    Zużycie opon nie jest tak duże, jak się tego spodziewałem.
    Teraz pomału się przymierzam do wymiany na nowe. No i mam
    problem z wyborem: Czy nowe zimówki? Czy może jakieś
    całosezoowe? Bądź tu mądry przy takich doświadczeniach.

    Dodam, że autostradami jeżdżę przepisowo, do 130.
    A po innych drogach możliwie prędko, ale bez szarżowania.
    Ciśnienie trzymają opony dość dobrze. Co kwartał trochę
    dopompowuję.

    Czy ma ktoś z kolegów po dyskusji swoje obserwacje
    opon całosezonowych?

    Pozdrawiam,

    Jan

  • 2. Data: 2010-11-05 12:31:46
    Temat: Re: Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Janusz Kaźmierski" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ciśnienie trzymają opony dość dobrze. Co kwartał trochę
    > dopompowuję.
    >
    > Czy ma ktoś z kolegów po dyskusji swoje obserwacje

    Niczego się nie dowiesz z internetu. Jedni Ci powiedzą że na spokojnie
    starczy jak mało i przeważnie w mieście jeździsz a inni będą Cię przekonywac
    że napewno zabraknie Ci metra lub dwóch i wypadek gotowy. Musisz sam
    wybrać - całoroczne to napewno jakiś kompromis i nie będą jeździły ani jak
    letnie ani jak zimowe. Zastanów sie ile lat chcesz pojeździc tym autem.
    Jeśli jeszcze z 4-6 lat to moze warto kupić osobno letnie i zimowe. Jeśli
    krócej to całoroczne. Do wad całorocznych zaliczyłbym zwłaszcza cenę - są
    przeważnie sporo droższe niz letnie lub zimowe.

  • 3. Data: 2010-11-05 15:08:43
    Od: " e^x/dx" <d...@W...gazeta.pl>

    Polecam wielosezonowe. Trzeba wydać więcej niż na lenie lub zimowe
    (czasem razem wzięte), ale moim zdaniem lepiej się spisują w normalnym
    użytkowaniu i nie trzeba dwa razy do roku wymieniać. Kupiłem takie
    do nowego auta i jestem bardzo zadowolony. W innych moich autach komplety
    opon sezonowych już się starzeją a mają głęboki bieżnik. W przyszłym
    roku i tak bedę musiał kupić nowe bo mają więcej niż cztery lata
    i zrobiły się dziwnie twarde i śliskie.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 4. Data: 2010-11-05 15:40:40
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 10-11-05 15:08, e^x/dx pisze:
    > Polecam wielosezonowe. Trzeba wydać więcej niż na lenie lub zimowe

    A jaka polecasz opone wielosezonowa w rozmiarze 225/45/17 do auta o mocy
    170 KM? I ile takie opony beda mniej wiecej kosztowac? Bo piszesz, ze
    czasem wiecej niz letnie i zimowe razem wziete czyli kolo 1k zl/sztuka?
    Nie przesada? Bo "z opowiesci" to ani one dobre w zime nie beda dobre
    ani w lato.

    ps. Jak z indeksami predkosci? Jest tam cos wiecej niz 200km/h?

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 5. Data: 2010-11-05 16:13:29
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Maciej Browarczyk

> [...]
    > ani w lato.
    >
    > ps. Jak z indeksami predkosci? Jest tam cos wiecej niz 200km/h?

    W sumie to wszystko się zgadza. ;-)

    http://www.opony.pl/opona.aspx?oid=173008&rodzaj=1

    800 zł i indeks V.

    --
    ignorance is bliss

  • 6. Data: 2010-11-05 16:16:31
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 10-11-05 16:13, to pisze:

    > W sumie to wszystko się zgadza. ;-)
    >
    > http://www.opony.pl/opona.aspx?oid=173008&rodzaj=1
    >
    > 800 zł i indeks V.

    I taka opona rzeczywiscie moze konkurowac z duetem letnie Toyo T1R,
    zimowe Conti TS830?

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 7. Data: 2010-11-05 16:19:27
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Maciej Browarczyk

    > I taka opona rzeczywiscie moze konkurowac z duetem letnie Toyo T1R,
    > zimowe Conti TS830?

    Jak ktoś jeździ w kapeluszu, to starczy. ;-)

    --
    ignorance is bliss

  • 8. Data: 2010-11-05 16:22:32
    Od: " e^x/dx" <d...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > ani w lato.
    >
    > ps. Jak z indeksami predkosci? Jest tam cos wiecej niz 200km/h?

    Opowieści słuchasz od teoretyków czy praktyków? Jak masz fundusze, to sam
    się przekonaj. Polecam. Ja tak zrobiłem.

    W zeszłym roku robiłem rozeznanie. Teraz na szczęście nie jestem w temacie.
    170km to nie jest dużo (mam troszkę słabsze, ale następne nowe kupię powyżej
    200)

    Z tańszych (tak na "pałę" z google'a):
    Goodyear VECTOR 4SEASONS 225/45R17 94 V XL
    (chyba właśnie takie mam, polecam; nie spodziewałem się, że są tak dobre)

    Z droższych:
    225/45-17 FUZION HRi All Season
    BF Goodrich g-Force Super Sport A/S
    Yokohama Tire - Advan S4 - 225/45/17
    i chyba cenowo najlepsza GY F1, ale nie wiem, czy są w Europie.

    Jak dobrze poszukasz to powyżej V 94 też znajdziesz.
    Ceny musisz ustalić sam. W zeszłym roku za komplet dałem okazyjnie
    ok. 2800 czy jakoś tak.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 9. Data: 2010-11-05 16:30:26
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 10-11-05 15:40, Maciej Browarczyk pisze:

    > A jaka polecasz opone wielosezonowa w rozmiarze 225/45/17 do auta o mocy
    > 170 KM?

    Ja mam cos takiego (to byly fabryczne opony):
    http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Bri
    dgestone&tireModel=Potenza+RE92&sidewall=Blackwall&p
    artnum=245VR7RE92&tab=Sizes

    I to wlasnie w rozmiarze 225/45R17, indeks predkosci do 240km/h.

    Auto ma 208KM i staly naped na 4 kola. Trzymaja sie swietnie, a
    spokojnie nie jezdze. Tylko sa glosne, naprawde glosne.

  • 10. Data: 2010-11-05 16:48:38
    Od: " e^x/dx" <d...@W...gazeta.pl>

    Czy może konkurować? Zawsze. Zależy od warunków i okoliczności.
    Pytanie źle zadane i skierowane do niewłaściwej osoby.
    Brak podstawowych założeń. Brak możliwości porównania.

    Moja ogólna konkluzja:
    W większości spotykanych warunków w Polsce nie ma powodów
    do kupowania opon sezonowych, chyba, że ktoś uważa inaczej
    i lepiej się z tym czuje (to działa w obydwie strony :-) ).
    Nie mam ortodoksyjnych poglądów i uznaję wszystkie sensowne
    argumenty (nawet subiektywne). Krótko - nie obchodzi mnie
    kto, kiedy, gdzie i na jakich oponach jeździ. Odpowiedziałem
    tylko na pytanie zgodnie z moją wiedzą/doświadczeniem.
    Używam MK4 kombi głównie w mieście i płaskim terenie.
    Nie jeżdzę sportowo/wyczynowo. W góry zabieram łańcuchy
    (w tym roku kupię chyba 'skatrpety' bo nie lubię zakładać
    tego żelastwa i boję się o nadkola). Zdarza mi się jeździć
    na granicy przyczepności i jestem zadowolony z parametrów
    używanych obecnie opon. Nie muszę ich zmieniać i niszczyć
    felg albo, jak mam w drugim aucie, trzymać dwóch kompletów
    kół. Opony całoroczne traktuję jako kompromis, bo jak już
    wcześniej napisałem, opony w moim domu szybciej się starzeją
    niż zużywają.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx