  • 1. Data: 2006-08-19 16:28:56
    Temat: Neostrada siedliskiem wirusów sieciowych
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    Nie tak dawno temu pomagałem znajomej osobie z Bydgoszczy, od niedawna
    używającej Neostrady, w reinstalacji i zabezpieczeniu systemu w domowym
    komputerze (osoba ta, nie używając firewalla, złapała wirusa sieciowego od
    razu po podłączeniu się do Neostrady). W ciągu ~2h od rozpoczęcia
    pierwszego połączenia okazało się, że firewall zablokował ponad 4000
    pakietów wysyłanych z kilkuset adresów IP. Wszystkie te adresy należały do
    zawirusowanych komputerów użytkowników Neostrady, głównie z Bydgoszczy i
    Wrocławia. Prawie wszystkie ataki były skierowane na port 445. Chwilami
    ataki były tak silne, że pochłaniały całe pasmo downloadu (256kbit/s), a
    działanie firewalla zabierało prawie wszystkie zasoby procesora.

    Również używam łącza DSL, ale u innego operatora i tutaj próby ataków nie
    zdarzają się najwyżej 2-3 razy w ciągu kilku godzin działania komputera,
    poza tym bardzo rzadko wychodzą z sieci tego samego operatora.

    Wielu moich znajomych (nie są to studenci informatyki ani nauk technicznych)
    używa Neostrady, nieuaktualnianego Windows XP bez SP2, Internet Explorera,
    Outlook Expressa i - co najgorsze - nie stosuje żadnego firewalla, myśląc,
    że zwykły program antywirusowy wystarczy. Aż strach pomyśleć, co się może
    gnieździć w ich komputerach (o wycieku adresów z czyjegoś programu
    pocztowego już się kiedyś przekonałem w bardzo nieprzyjemny sposób).

    Czy sytuacja z liczbą ataków wirusów sieciowych w Neostradzie wygląda _aż
    tak_ źle w całym kraju, czy to może Bydgoszcz jest feralna?
    TPSA ma to niestety w głębokim poważaniu, a od osoby, o której pisałem,
    pracownicy punktu, gdzie nabyta została usługa, nie chcieli nawet przyjąć
    skargi z dołączonym logiem z firewalla.

    Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

  • 2. Data: 2006-08-19 17:51:46
    Temat: Re: Neostrada siedliskiem wirusów sieciowych
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@p...pregiesz.kom>

    > Czy sytuacja z liczbą ataków wirusów sieciowych w Neostradzie wygląda _aż
    > tak_ źle w całym kraju, czy to może Bydgoszcz jest feralna?

    cała Polska gratuluje windzianym neostradowcom

    zyga

  • 3. Data: 2006-08-19 18:36:58
    Od: "loksim" <loksim4WON_SPAM@WON_SPAMpoczta.onet.lp>

    > Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    > mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

    a jakiez to porty sa charakterystyczne ? moze np. zablokowac 80 ?
    operator to nie cerber, ma dostarczac lacze, a nie czuwac na uzyszkodnikami,
    zeby sobie krzywdy nie zrobili;
    kiedys korzystalem z kablowki, admin byl z czasow prl i uznal, ze poczte
    mozna wysylac tylko przez jego smtp, zeby zapobiegac mailbombom; wynioslem
    sie stamtad czym predzej, teraz mam neo, transfer 120 kB i nie narzekam

    loksim

  • 4. Data: 2006-08-19 18:58:04
    Od: "welcome" <w...@d...pl>

    > Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    > mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

    jednej sprawy nie rozumiem, TPSA jest gold parnerem Cisco, czy oni nie maja
    czsami w ofercie jakichs PIXow IDSow i innych urzadzen ktore powinny takie
    sprawy zalatwiac? czy raczej nie, bo po co?

    Adam

  • 5. Data: 2006-08-19 19:26:30
    Od: Pink <P...@W...op.pl>

    Dnia 2006-08-19, o godzinie 18:28:56, użytkownik *Marcin Ciesielski*
    napisał(a) w wiadomości: <news:46245601.NiQMzDFs0y@Marcin_Ciesielski>

    > Czy sytuacja z liczbą ataków wirusów sieciowych w Neostradzie wygląda _aż
    > tak_ źle w całym kraju, czy to może Bydgoszcz jest feralna?

    Nigdy nie spotkałem się aż z takimi problemami, a Neostradę mam od 2,5 lat.
    Owszem, jest całkiem sporo prób połączeń na port 445, ale nie obciąża to w
    widoczny sposób łącza lub systemu.

    > Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    > mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

    Bo byłoby to głupie
    Najpierw uznają za niebezpieczny port 445, a później każdy inny, po którym
    leci najwięcej danych i tym sposobem zostanie jedynie "bezpieczny" port 80.
    Poza tym ma czegoś takiego jak "porty charakterystyczne dla wirusów".
    A ja nie po to płacę ciężkie pieniądze, żeby ktoś decydował za mnie, co
    jest dla mnie lepsze.

    Pink

  • 6. Data: 2006-08-19 19:28:58
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <d...@u...rangers.eu.org>

    Date: Sat, 19 Aug 2006 18:28:56 +0200
    From: Marcin Ciesielski

    > Czy sytuacja z liczbą ataków wirusów sieciowych w Neostradzie wygląda
    > _aż tak_ źle w całym kraju, czy to może Bydgoszcz jest feralna?

    To jest problem na skalę światową. Zobacz, kto jest na pierwszym miejscu:
    http://www.senderbase.org/
    Ilość poczty w tym zestawieniu poczty jest *całkowita*, ale można się
    domyślać, że większość z tego to wirusy i spam, co przekłada się również
    na bezpośrednie ataki.

    > TPSA ma to niestety w głębokim poważaniu, a od osoby, o której pisałem,
    > pracownicy punktu, gdzie nabyta została usługa, nie chcieli nawet przyjąć
    > skargi z dołączonym logiem z firewalla.

    TPSA ma w głębokim poważaniu również fakt, że jest 9 na świecie ISP
    z największą liczbą notorycznych spamerów:
    http://www.spamhaus.org/statistics/networks.lasso

    > Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    > mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

    To już pytanie do TPSA. :/

    Pozdrawiam,
    R.

    --
    RangersBL: http://dnsbl.rangers.eu.org/ *temporarily down*
    "I've always wanted to be an executioner, that's why I became a sysadmin."
    -- Jim Howes at news.admin.net-abuse.email

  • 7. Data: 2006-08-19 19:29:04
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Spinacz biurowy, Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>!

    > Dlaczego pakiety kierowane na porty charakterystyczne dla wirusów nie
    > mogłyby być po prostu blokowane przez TPSA w Neostradzie?

    Nie wiem, jak to wygląda technicznie z ich urządzeniami, ale mogliby
    zrobić tak, jak w Aster. Albo kupujesz publiczny adres IP i nikt ci
    się nie wtrąca ani niczego nie filtruje, albo prywatny i jesteś za
    NATem (oczywiście z identem) i dodatkowym firewallem, tak że nawet
    pozostałe osoby z tej sieci nie mają do ciebie routingu.

    Generalnie, patrząc na target, do którego jest skierowana Neostrada
    (zmienne IP, limity, niski upload), skłaniałbym się do postawienia
    kilku NATów i całkowitego wycięcia routingu ze wszystkiego spoza
    tego NATa. Plus wycięcie SMTP i umożliwienie dostępu jedynie do
    tepsianego SMTP z autoryzacją. Ja (i pewnie większość z tej grupy)
    w życiu nie skorzystałbym z takiego łącza, albo ostatecznie zestawiłbym
    sobie VPNa z czymś normalnym, ale znakomita większość użytkowników Neo
    byłaby po prostu bezpieczniejsza - w obie strony, raz że nie syfiliby
    za bardzo a dwa, że ten syf miałby do nich trudniejszy dostęp.

    --
    http://www.chmurka.net/ :: FidoNet 2:480/138 :: GG 1234 :: Grono 123
    Licencja SWL nr SP5-25-0730 :: QTH Locator KO02MF :: GSM 514 710 213

  • 8. Data: 2006-08-19 19:46:43
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Spinacz biurowy, loksim <loksim4WON_SPAM@won_spampoczta.onet.lp>!

    > kiedys korzystalem z kablowki, admin byl z czasow prl i uznal, ze poczte
    > mozna wysylac tylko przez jego smtp, zeby zapobiegac mailbombom;

    I dobrze. Większości to bez różnicy. Jakbym był na miejscu admina, to po
    prostu wystarczyłoby przyjść, powiedzieć jak jest - że się znasz, że wiesz
    o co chodzi, że nie rozsyłasz wirusów ani innych dziwnych rzeczy, i nie
    byłoby problemu z włączeniem.

    > wynioslem sie stamtad czym predzej,

    Też bym się wyniósł. Inny target, po prostu. Neostrada jest dla klikaczy,
    dla profesjonalnych klientów jest DSL.

    --
    Kazdy kiedys upada, ale nie podnosza sie tylko przegrani. Case@apcoh
    W prezencie dla spamerów: http://polish-792840261598.spampoison.com/

  • 9. Data: 2006-08-19 20:01:06
    Od: "loksim" <loksim4WON_SPAM@WON_SPAMpoczta.onet.lp>

    > Ja (i pewnie większość z tej grupy)
    > w życiu nie skorzystałbym z takiego łącza

    problem w tym, ze nie wszedzie zadziala dsl, a neo na 128 sie zsynchronizuje
    nawet na skraju lasu i na srodku pastwiska

    loksim

  • 10. Data: 2006-08-19 20:15:40
    Od: Pink <P...@W...op.pl>

    Dnia 2006-08-19, o godzinie 22:01:06, użytkownik *loksim* napisał(a) w
    wiadomości: <news:ec7qm1$c9f$1@news.onet.pl>

    > problem w tym, ze nie wszedzie zadziala dsl, a neo na 128 sie zsynchronizuje
    > nawet na skraju lasu i na srodku pastwiska

    A to dlaczego?
    Przecież to jest dokładnie ta sama technologia i jeżeli Neo 128 będzie
    działać to i najwolniejsza opcja iDSL prawie na pewno też pójdzie.

    Pink