  • 171. Data: 2012-05-18 22:14:06
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 18.05.2012 21:21, Desoft pisze:

    > Kineskop po wyłączeniu trzyma kilka godzin napięcie na anodzie.

    Mnie się wydaje, że nawet dni. Ale oczywiście zależy to od stanu
    kineskopu, wilgotności itp.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 172. Data: 2012-05-18 22:34:05
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Fri, 18 May 2012 00:31:55 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> nadala:

    > Kineskopy projekcyjne waliły RTG w stronę ekranu a nie widzów. Były
    > nawet stosowne ostrzeżenia.

    Na żadnej lampie ani literaturze 'z epoki' nie widziałem nawet słowa w tym
    temacie. Chyba sobie wtedy zupełnie jeszcze nie zdawano sprawy z takiego
    zagrożenia. Wtedy nawet sporo radyj o zasilaniu uniwersalnym miała
    elementy połączone z chassis (a więc i z siecią zasilającą) umieszczone w
    miejscu dostępnym dla palca obsługanta.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 173. Data: 2012-05-18 22:41:50
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 18.05.2012 10:27, Piotr Gałka wrote:

    > 3. Rozpędzone elektrony się przebijają przez szkło do folii,

    To łatwo sprawdzić - dzwonek przestanie dzwonić przy włączonym ale
    wygaszonym ekranie.

    > 4. Upływność szkła ekranu (ja popieram tę hipotezę).

    W takim razie powinien dzwonić mimo wygaszenia - napięcie anodowe
    przecież nadal jest.

    Jeżeli jednak będzie dzwonił przy rozjaśnionym mocniej a przy wygaszonym
    słabiej to można pójść krok dalej i wyświetlić np połowę ekranu czarną i
    połowę białą i sprawdzić czy miejsce przyłożenia folii ma wpływ na
    działanie.

    Mirek.

  • 174. Data: 2012-05-18 23:21:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Cezary,

    Friday, May 18, 2012, 10:00:04 PM, you wrote:

    > Nie wiem, nie mam serwisówki, ani nawet schematu. Telewizor nie psuł się
    > od 15 lat. Myślę, że standardowo ok 25 kV.
    > Ale pomyślałem sobie, że skoro prąd zwarcia ok 0,1 mA i sem max 25 kV,
    > to rezystancję tego źródła można oszacować na ok 250 Gohm czyli nie tak
    > mało.

    Pomyliłeś się o 3 rzedy wielkosci - 250 megaomów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 175. Data: 2012-05-18 23:47:35
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F napisał:
    > Ale jak sobie zaczalem liczyc ... to jest 0.000nic milimetra, chyba cos
    > im sie pomylilo, bo sobie nie bardzo wyobrazam folie 0.1um.

    Np. tu mówi się o mg/cm2:
    http://www.canberra.com/pdf/Products/GM_pdf/C37880-G
    M-Detectors-SS.pdf
    http://www.lip.pt/~patricia/FisicaDaRadiacao/Geiger-
    Mueller-Detectors-Canberra-sheet.pdf
    tylko że okienko jest wykonane z miki. To są warstwy o grubości 10, 15
    mikrometrów.

  • 176. Data: 2012-05-18 23:59:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2012 22:47:02 +0200, Cezary Grądys napisał(a):
    > No i wynik jest. Folia elektryzuje się ujemnie.
    > Pokrótce zrobiłem tak. [...]
    > http://imageshack.us/f/194/igp2370.jpg/
    > Po włączeniu telewizora popłynął prąd ok -60 mikroamper, był film dość
    > ciemny. Potem weszły reklamy i prąd się podniósł na ok -120 mikroamper,

    Zrobilem i ja podobnie.

    Tylko niestety - u mnie prad wynosi zero. Napiecie skacze, ale to sa ulamki
    wolta.
    W dodatku folia na poczatku sie przykleila do ekranu, po chwili obsunela i
    teraz juz sie nie chce kleic. 5 minut minelo i nadal nie chce.
    Cos mi sie wydaje ze to zero uA jest prawdziwe ...

    J.

  • 177. Data: 2012-05-19 02:10:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Szczesniak" <t...@s...pl> wrote in message
> [...]
    > zagrożenia. Wtedy nawet sporo radyj o zasilaniu uniwersalnym miała
    > elementy połączone z chassis (a więc i z siecią zasilającą) umieszczone w

    Pogubiłem się - co ma chassis wspólnego z RTG? :-)

  • 178. Data: 2012-05-19 02:12:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > teraz juz sie nie chce kleic. 5 minut minelo i nadal nie chce.
    > Cos mi sie wydaje ze to zero uA jest prawdziwe ...

    Nieklejenie się folii oznaczać może po prostu tylko jedno: nie ma
    na niej ładunku innego niż w szkle, a więc nie ma sił elektrostatycznego
    przyciągania które występują bardzo silnie przy włączaniu i wyłączaniu TV.

  • 179. Data: 2012-05-19 02:13:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mirek" <i...@z...adres> wrote in message

> [...]
    > słabiej to można pójść krok dalej i wyświetlić np połowę ekranu czarną i
    > połowę białą i sprawdzić czy miejsce przyłożenia folii ma wpływ na

    No teraz to już w Twoich propozycjach jest tyle naukowego podejścia
    że po prostu nie pasujesz na pl.sci.fizyka!!! Won na pl.misc.paranauki!!!
    ;-)

  • 180. Data: 2012-05-19 07:00:58
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Pomyliłeś się o 3 rzedy wielkosci - 250 megaomów.

    O w mordę faktycznie, licząc myślałem o mikroamperach. Ale tam jest 100
    mikroamperów. Czyli rezystancja nieduża jak na szkło.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl