  • 321. Data: 2012-05-24 00:59:22
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message
    news:4fbd15aa$0$1226$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    9#Circuit_ground_versus_earth

> [...]
    >
    > Dzisiejsi elektronicy a zwlaszcza radioamatorzy mysla ze maja tylko the
    > protective earth.
    > Nie chca przyjac do wiadomosci ze: " Functional earth connections may be
    > required by devices such as ...."
    >
    > Kazdy radioamator ma: " Generally the protective earth is also used as a
    > functional earth".
    >
    > Kazda antena musi miec funkcionalne uziemienie. Tak napisal Marconi i nikt
    > tego nie zmieni. Marconi tak jak i Faradaj do szkol nie chodzili.
    > Publikowali to co zmierzyli.
    > Tu wiarygodne jest tylko to co zmierzy Cezary.

    Kikuś, ale przecież nikt nie kwestionuje tego co napisał Marconi...
    Z tym że on pisał o nadajnikach - my piszemy o TV z kineskopem.

  • 322. Data: 2012-05-24 08:52:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zależy w jakiej szkole. W technikum wspomina, pamiętam 2 przypadki:
    > Definicja ampera - 2 równoległe nieskończone przewody w odległości 1m,
    > przy przepływie 1 A przyciągają się (albo odpychają) z siłą 1N/m długości.

    Coś za dużo mi się wydaje.
    P.G.

  • 323. Data: 2012-05-24 09:01:35
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > A zwykły dipol? Zasilany symetrycznie, nawet nie można wskazać który
    > koniec jest uziemieniem.

    Uziemienie jest w nadajniku. Duzy dipol w Konstantynowie mial uziemienie
    doprowadzone do srodka masztu.

    > Myślę, że konieczność porządnego uziemienia dawniej wynikała z prostego
    > powodu - używane długości fal były duże, więc uziemienie jednego z
    > zacisków wyjściowych nadajnika, czy wejściowych odbiornika pozwalało
    > zrobić antenę o wymiarach 2 razy mniejszych. Na początku były powszechne
    > odbiorniki detektorowe, wiec też moc płynąca z anteny miała decydujące
    > znaczenie dla odbioru.

    Nic nie jest inaczej niz dawniej.

    Po prostu w szkole brak rozdzialu o "oscillatory flow". W szkole jest tylko
    prad staly i prad zmienny. Do tego ten zmienny jest w szkole symetryczny.

    W komentarzach do tego mlynka ktos napisal:
    "First, a Tesla Coil is an AC device so it's not useful for trying to charge
    an object to a DC potential. The available current from VanDeGraaf and
    Wimshurst generators depends on the surface area? of their charge transport
    material (belt or disks) and the rotation speed."

    Tak mysla wszyscy z tej naszej grupy.
    W realu cewka Ruhmkorffa i cewka Tesli to zrodla napiecia stlego. Uzywa sie
    ich do "to charge an object to a DC potential". Tyle ze napiecie jest
    pulsujace.
    Tesal udawadnial ze jego cewka ma wieksza sprawnosc niz VanDeGraaf. Chcial
    zdobyc dodatkowych klientow.

    Takie pulsujace napiecie sprzyja ulotom i uplywom.
    Tesla uzywal swojej cewki jako dziala elektronowego. A z dzala leca
    elektrony co oznacza ze wylatuja z anteny. Musza zatem byc z czegos
    czerpane. Czerpia z roznych "ziem". Kazdy kawalek jest uziemieniem (Ziemia,
    samolot, samochod, satelita itd.). To wszystko jest opisane w Wiki.

    Antena odbiorcza lowi elektrony z powietrza (ulot dodatni).
    Ciekawe, ale oczywiste, jest ze w liniach energetycznych ulot dodatni jest
    dwa razy wiekszy od ujemnego. Co kawalek na podstacjach musi byc uziemienie.
    Oczywiscie pelni dwojaka role. Zabezpieczajaca i funkcjonalna.
    S*

  • 324. Data: 2012-05-24 09:10:58
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    ml

    > Prośba była wyraźna. Prosiliśmy o eksperyment, nie 'interpretacje'.
    > Elektrodynamika przewiduje poprawnie siły działające na drut. Tyle.
    >
    > A te pierdółki z silą podłużną... weź sobie Prawo Biota-Savarta,
    > połącz to ze wzorkiem na siłę elektrodynamiczną (dF = I dl (x) B ).
    > Nie wyjdzie podobnie? To samo?

    Wyjdzie to samo dla drutow rownoleglych. Dla prostych ale zwichrowanych juz
    nie.

    Jestes ofiara niefortunnego wyboru:
    "1825 - Ampere publishes his collected results on magnetism. His
    expression for the magnetic field produced by a small segment of current is
    different from that which follows naturally from the Biot-Savart law by an
    additive term which integrates to zero around closed circuit. It is
    unfortunate that electrodynamics and relativity decide in favor of Biot and
    Savart rather than for the much more sophisticated Ampere, whose memoir
    contains both mathematical analysis and experimentation, artfully blended
    together. In this memoir are given some special instances of the result we
    now call Stokes theorem or as we usually write it. Maxwell describes this
    work as ``one of the most brilliant achievements in science. The whole,
    theory and experiment, seems as if it had leaped, full-grown and full-armed,
    from the brain of the `Newton of electricity'. It is perfect in form and
    unassailable in accuracy; and it is summed up in a formula from which all
    the phenomena may be deduced, and which must always remain the cardinal
    formula of electrodynamics.''
    Z: http://www.electricityforum.com/a-timeline-of-histor
    y-of-electricity.html

    Nie musisz znac tych "sophisticated". Heaviside stworzyl model zupelnie
    oderwany od fizyki ale z wzorami matematycznymi. Okresla sie to jako "piece
    to teach".
    Podobna role pelni model atomu Bohra i chyba cala reszta z programu
    nauczania.
    S*

  • 325. Data: 2012-05-24 09:23:05
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Jestes pierwszym z dzisiejszego calego swiata internautow ktory napisal :
    "nikt nie kwestionuje tego co napisał Marconi".
    Mam nadzieje ze J.F. i inni przestana pisac ze wiedza teraz wiecej niz
    Marconi.
    S*

  • 326. Data: 2012-05-24 12:57:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szczepan Bialek" napisał w wiadomości
    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomo?ci

> [...]
    >napisal : "nikt nie kwestionuje tego co napisał Marconi".
    >Mam nadzieje ze J.F. i inni przestana pisac ze wiedza teraz wiecej

    Bo znowu wyrwales jakies zdanie z kontekstu i sie podniecasz.
    Napisz najpierw Pszemolowi ktora konkretnie wypowiedz Marconiego masz
    na mysli, i spytaj ponownie Pszemola o opinie.

    Dla twojej informacji - jak sie za dobrze iphone'a pojemnosciowio
    uziemi, to on traci zasieg :-)

    A tu masz kolejny przyklad odbiornika, ktory nie ma ani uziemienia,
    ani chassis
    http://www.youtube.com/watch?v=3G3L9ZKbioY

    J.

  • 327. Data: 2012-05-24 13:43:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, May 24, 2012, 12:57:26 PM, you wrote:

    [...]

    > A tu masz kolejny przyklad odbiornika, ktory nie ma ani uziemienia,
    > ani chassis
    > http://www.youtube.com/watch?v=3G3L9ZKbioY

    OMG! Prawie 40 lat temu się taka zabawka bawiłem :) To działało na ok.
    200MHz - zakłócało 10 kanał OIRT.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 328. Data: 2012-05-24 14:05:40
    Od: "Stanislaw Sidor" <s...@u...eu.org>

    Newsuser RoMan Mandziejewicz (r...@p...pl.invalid) wrote:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > OMG! Prawie 40 lat temu się taka zabawka bawiłem :) To działało na ok.

    Bawia sie tym mlode kobiety, a potem placza, ze w ciaze nie zachodza ;)

    --
    (STS)

  • 329. Data: 2012-05-24 14:35:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > "nikt nie kwestionuje tego co napisał Marconi".
    > Mam nadzieje ze J.F. i inni przestana pisac ze wiedza teraz wiecej niz

    Wszyscy tu piszący tłumaczą Ci, że Marconi pisał poprawnie, że
    wiki podaje poprawnie, że jedyny problem jest w tym, że Ty czytasz
    obie rzeczy i widzisz konflikt którego tam nie ma - to Ty niestety
    nie rozumiesz tego co czytasz i wychodzą Ci z tego kwiatki typu
    że kondensator jest wtedy gdy jest połączony z ziemią, inaczej
    kondensator znika :-)

  • 330. Data: 2012-05-24 16:11:44
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To nie papka, to jeden temat. Ulot, czyli cold electron emission.
    > S*

    Już miałem napisać coś o stosunkach płciowych, zadając pytanie poprzednikowi
    z kim je uprawia (1), ale z racji szacunku do pozostałych dyskutantów, nie
    zadam go...:) Mój fizyk z dawnej szkoły miałby używanie, słowno-dwójkowe w
    dzienniku :)

    (1) czyli zapytałby(m) "co ty pierdolisz", ale ćśśś, ja tego nie
    powiedziałem :))) P,NMSP :)) Pozdro dla p. Ratajczyka z "Zająca" :)