  • 1. Data: 2018-09-16 15:00:53
    Temat: EV-- Wodór czy baterie?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Wygląda na to, jeśli dane są rzetelne, że zaledwie 6500 pojazdów
    na wodór sprzedano na całym świecie, z czego 50% w Kaliforni:
    https://insideevs.com/there-is-only-6500-hydrogen-fu
    el-cell-cars-in-the-world-half-in-california-report/

    Co na to grupowi zwolennicy pompowania wodoru w samochody
    i autobusy?

    Dla porównania, samochody które ładuje się z wtyczki prądem:
    http://www.ev-volumes.com/

  • 2. Data: 2018-09-16 15:37:30
    Temat: Re: EV-- Wodór czy baterie?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > i autobusy?
    >
    > Dla porównania, samochody które ładuje się z wtyczki prądem:

    https://www.weforum.org/agenda/2018/04/china-is-addi
    ng-a-london-sized-electric-bus-fleet-every-five-week
    s/

  • 3. Data: 2018-09-16 16:52:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-09-16 o 15:00, Pszemol pisze:
> [...]
    > i autobusy?
    >
    > Dla porównania, samochody które ładuje się z wtyczki prądem:
    No i dobrze, bo to ślepa uliczka jak na razie jest.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2018-09-17 04:41:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Sep 2018 08:00:53 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    el-cell-cars-in-the-world-half-in-california-report/

    > Co na to grupowi zwolennicy pompowania wodoru w samochody

    Ale wiesz - jesli to mozliwe, to ma fundamentalne zalety:
    -mozliwosc szybkiego tankowania,
    -mozliwosc magazynowania energii, np slonecznej.

    Zobacz za rok.

    > Dla porównania, samochody które ładuje się z wtyczki prądem:
    > http://www.ev-volumes.com/

    J.

  • 5. Data: 2018-09-17 10:16:27
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    > i autobusy?
    >
    > Dla porównania, samochody które ładuje się z wtyczki prądem:

    Na razie producentów samochodów wodorowych jest mało, mało jest stacji.
    Stąd mniejsza popularnosć.
    Ale nie wiem, czy wiesz, że pierwsze samochody były elektryczne? To taka
    ciekawostka... Wymyślono je ok. 1835 r., a spalinowe - 1885, więc 50 lat
    później.
    Do roku 1900, przed rozkwitem silników spalinowych, pojazdy elektryczne
    biły wiele rekordów prędkości i długości przebytych tras. Jednym z
    najbardziej godnych uwagi wydarzeń tamtych czasów było przekroczenie
    bariery prędkości 100 km/h przez Camille Jenatzy 29 kwietnia 1899.
    Natomiast pojazd elektryczny La Jamais Contente osiągnął maksymalną
    szybkość 105,88 km/h.
    T.

  • 6. Data: 2018-09-17 13:07:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 17 Sep 2018 04:41:52 +0200, J.F.

    > Ale wiesz - jesli to mozliwe, to ma fundamentalne zalety:
    > -mozliwosc szybkiego tankowania,

    To jedyna zaleta.

    > -mozliwosc magazynowania energii, np slonecznej.

    AFAIR z 10% sprawnością.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2018-09-17 13:27:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Mon, 17 Sep 2018 04:41:52 +0200, J.F.

    >To jedyna zaleta.

    >AFAIR z 10% sprawnością.

    Raczej z 70%, jesli nie 80%.
    Mowimy o parze elektrolizer - ogniwo paliwowe.

    Ale jesli prad masz "za darmo" bo z panelu lub wiatraka, to co ci
    szkodzi 50% ?

    Wiec tak naprawde to problemem moze byc cena tego ogniwa paliwowego i
    ewentualnie osiagi - czy da choc 40kW, czy ruszy przy -20 ...

    J.

  • 8. Data: 2018-09-17 13:39:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    el-cell-cars-in-the-world-half-in-california-report/

    >Na razie producentów samochodów wodorowych jest mało, mało jest
    >stacji. Stąd mniejsza popularnosć.

    W ogole chyba dopiero niedawno pojawily sie jakies powszechnie
    dostepne samochody na wodor ... i zdaje sie, ze w Japonii powstaja juz
    stacje tankowania masowo.

    >Ale nie wiem, czy wiesz, że pierwsze samochody były elektryczne? To
    >taka ciekawostka... Wymyślono je ok. 1835 r., a spalinowe - 1885,
    >więc 50 lat później.

    Ale wnioskowalbym, ze sie do niczego nie nadawaly, skoro sie nie
    spopularyzowaly :-(

    Powod pewnie ten sam - kiepski zasieg, dlugie ladowanie, slaba
    zywotnosc baterii.
    Tylko wtedy byl jeszcze wiekszy..

    Za to do dzis jezdza elektryczne tramwaje, pociagi, trolejbusy ...

    J.

  • 9. Data: 2018-09-17 14:56:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 17 Sep 2018 13:27:03 +0200, J.F.

    > Raczej z 70%, jesli nie 80%.
    > Mowimy o parze elektrolizer - ogniwo paliwowe.

    Mówimy o cyklu ilość prądu, elektroliza, magazynowanie (sprężanie), strat
    (które ponoć przy sprężeniu w stalowym zbiorniku wynoszą 0,5%/24h) aż do
    wykorzystania w ogniwie aby tę energię odzyskać.

    > Ale jesli prad masz "za darmo" bo z panelu lub wiatraka, to co ci
    > szkodzi 50% ?

    Sama elektroliza to wartość poniżej 40%.

    > Wiec tak naprawde to problemem moze byc cena tego ogniwa paliwowego i
    > ewentualnie osiagi - czy da choc 40kW, czy ruszy przy -20 ...

    Może nie ruszyć przy -20?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2018-09-17 16:38:06
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-09-17 o 13:39, J.F. pisze:
> [...]
    > baterii.
    > Tylko wtedy byl jeszcze wiekszy..
    >
    > Za to do dzis jezdza elektryczne tramwaje, pociagi, trolejbusy ...

    Wtedy to chyba podstawową wadą był brak prądu. No i nie wiadomo, jakie
    były wtedy akumulatory - może były dobre, tylko na dzisiejsze czasy -
    niebezpieczne albo nieekologiczne.
    Ps. Za komuny mój ojciec pracował w branży lotniczej, w której wtedy
    używało się "akumulatorów srebrowych". Prawdopodobnie chodziło o
    srebrowo-wapniowe. Zapewne w tamtych czasach były znacznie droższe od
    zwykłych ołowiowych, a poza tym piszą, że miały największą gęstosć
    energii. Jeszcze się ich używa.
    T.