  • 11. Data: 2018-09-17 18:16:44
    Temat: Re: EV-- Wodór czy baterie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-09-17 o 13:39, J.F. pisze:

    >Wtedy to chyba podstawową wadą był brak prądu.

    Benzyny tez nie bylo.

    Nawiasem mowiac - gdzies latach 20-tych swiatu zagrozilo widmo konca
    benzyny, co zaowocowalo etyliną ... ale odkryto potem zloza na bliskim
    wschodzie ...

    >No i nie wiadomo, jakie były wtedy akumulatory - może były dobre,
    >tylko na dzisiejsze czasy - niebezpieczne albo nieekologiczne.

    Podejrzewam, ze byly olowiowe.
    W roku 1899 wynaleziono NiCd.

    >Ps. Za komuny mój ojciec pracował w branży lotniczej, w której wtedy
    >używało się "akumulatorów srebrowych". Prawdopodobnie chodziło o
    >srebrowo-wapniowe. Zapewne w tamtych czasach były znacznie droższe od
    >zwykłych ołowiowych, a poza tym piszą, że miały największą gęstosć
    >energii. Jeszcze się ich używa.

    Ale to chyba srebrowo-cynkowe, bo wapniowe ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_calcium_battery

    tak naprawde to olowiowe.

    No i pewnie za drogie do masowego uzytku.

    J.

  • 12. Data: 2018-09-18 01:29:57
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup
    > Mon, 17 Sep 2018 04:41:52 +0200, J.F.

    > Raczej z 70%, jesli nie 80%.
    > Mowimy o parze elektrolizer - ogniwo paliwowe.
    >
    > Ale jesli prad masz "za darmo" bo z panelu lub wiatraka, to co ci szkodzi
    > 50% ?

    Przeszkadza, bo jak użyjesz tego samego ogniwa do
    naładowania baterii zamiast do elektrolizy to procenty
    wyjdą Ci dużo, dużo większe.

    A co do energii "za darmo" to chyba jakieś żarty sobie robisz?
    Zdajesz sobie sprawę ile kosztuje zakup wiatraka i jego utrzymanie
    w należytym porządku? Albo zakup ogniw i ich instalacja na dachu?
    Koszt takich instalacji musisz wliczyć w cenę uzyskanej energii
    bo nikt Ci ani wiatraka ani paneli nie sprezentuje ani nie
    zainstaluje za darmo...

    > Wiec tak naprawde to problemem moze byc cena tego ogniwa paliwowego
    > i ewentualnie osiagi - czy da choc 40kW, czy ruszy przy -20 ...

    Bynajmniej. Straty energii włożonej do systemu wodorowego są ogromne
    w porównaniu do ładowania baterii w samochodzie wprost z sieci.

  • 13. Data: 2018-09-18 01:33:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "T." <k...@i...pl> wrote in message
> [...]
    el-cell-cars-in-the-world-half-in-california-report/

    > Na razie producentów samochodów wodorowych jest mało, mało jest stacji.
    > Stąd mniejsza popularnosć.

    Jasne...

    > Ale nie wiem, czy wiesz, że pierwsze samochody były elektryczne? To taka
    > ciekawostka... Wymyślono je ok. 1835 r., a spalinowe - 1885, więc 50 lat
    > później.

    A popatrz tutaj:
    http://www.automostory.com/first-hydrogen-car.htm

    > Do roku 1900, przed rozkwitem silników spalinowych, pojazdy elektryczne
    > biły wiele rekordów prędkości i długości przebytych tras. Jednym z
    > najbardziej godnych uwagi wydarzeń tamtych czasów było przekroczenie
    > bariery prędkości 100 km/h przez Camille Jenatzy 29 kwietnia 1899.
    > Natomiast pojazd elektryczny La Jamais Contente osiągnął maksymalną
    > szybkość 105,88 km/h.

    To teraz pokaż mi podobne wyczyny dokonane przez samochody
    napędzane wodorem :-)

  • 14. Data: 2018-09-18 07:16:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Sep 2018 18:29:57 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Przeszkadza, bo jak użyjesz tego samego ogniwa do
    > naładowania baterii zamiast do elektrolizy to procenty
    > wyjdą Ci dużo, dużo większe.

    Akumulatory tez nie maja za darmo ...

    > A co do energii "za darmo" to chyba jakieś żarty sobie robisz?
    > Zdajesz sobie sprawę ile kosztuje zakup wiatraka i jego utrzymanie
    > w należytym porządku? Albo zakup ogniw i ich instalacja na dachu?

    Trzeba kupic lepsze, co beda pracowac 100 lat a nie 15 :-)

    > Bynajmniej. Straty energii włożonej do systemu wodorowego są ogromne
    > w porównaniu do ładowania baterii w samochodzie wprost z sieci.

    Ale dlaczego mialyby byc jakos istonie wieksze ?
    Tu elektroliza i tam elektroliza, tu akumulator ... i tam w zasadzie
    akumulator ...

    J.

  • 15. Data: 2018-09-18 07:53:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Sep 2018 14:56:29 +0200, Myjk napisał(a):
    > Mon, 17 Sep 2018 13:27:03 +0200, J.F.
    >
    > Mówimy o cyklu ilość prądu, elektroliza, magazynowanie (sprężanie),

    Smieszna sprawa - ale mozna elektrolizowac od razu do wyokiego
    cisnienia.
    Powinno sie jakos odbic na napiecu ...

    > strat
    > (które ponoć przy sprężeniu w stalowym zbiorniku wynoszą 0,5%/24h) aż do
    > wykorzystania w ogniwie aby tę energię odzyskać.

    > Sama elektroliza to wartość poniżej 40%.

    Skad te dane ?

    > Może nie ruszyć przy -20?

    To ogniwo raczej na jakims wodnym roztworze.
    No i musi wode wydalac ... pare wodna ?
    Choc sa tez i wysokotemperaturowe.

    Ale ... baterie przy -20 tez gorsze, choc Tesla sobie radzi ...

    J.

  • 16. Data: 2018-09-18 09:00:21
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-09-17 o 18:16, J.F. pisze:
> [...]
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_calcium_battery
    >
    > tak naprawde to olowiowe.
    >
    > No i pewnie za drogie do masowego uzytku.

    Podobno były w ch... drogie, dlatego były rozliczane jak u jubilera, a
    mechanikom patrzono mocno na ręce. Miały ponoć srebro na pokładzie w
    dużych ilościach - to by raczej wykluczało jakieś "związkowe" aku... Ale
    nie wiem, nie zdążyłem zapytać... :-(
    T.

  • 17. Data: 2018-09-18 09:13:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 18 Sep 2018 09:00:21 +0200, T. napisał(a):

    > Podobno były w ch... drogie, dlatego były rozliczane jak u jubilera, a
    > mechanikom patrzono mocno na ręce. Miały ponoć srebro na pokładzie w
    > dużych ilościach - to by raczej wykluczało jakieś "związkowe" aku...

    Cos z tych zapewne
    https://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide_battery

    J.

  • 18. Data: 2018-09-18 22:06:13
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-09-18 o 09:13, J.F. pisze:

    > Cos z tych zapewne
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide_battery
    >
    > J.

    Nie wiem. Dziecięciem będąc ojciec mnie czasem zabierał do firmy -
    wydaje mi się, że widziałęm te aku - były dość małe - jak dzisiejsze do
    skuterka, ale nieco węższe, za to wyższe. Zresztą CHGW co ja wtedy
    widziałem, jak miałem 12 lat :-)
    T.

  • 19. Data: 2018-09-19 00:41:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-18, T. <k...@i...pl> wrote:

> [...]
    > wydaje mi się, że widziałęm te aku - były dość małe - jak dzisiejsze do
    > skuterka, ale nieco węższe, za to wyższe. Zresztą CHGW co ja wtedy

    W niektórych analogowych aparatach, np. Bronicach były zalecane takie
    baterie i są one nadal bez problemu dostepne. Np. 4sr44. Ceny są wyższe,
    ale nie jakoś koszmarnie w porównaniu z alkalicznymi analogami (np.
    4lr44) - ca 2x drożej.

    --
    Marcin