  • 91. Data: 2018-06-05 21:29:59
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2018 11:37:14 +0200, HF5BS napisał(a):
    > Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Folia klawiatury Spektrusiowa i solidność, to oksymoron :)

    Nawiasem mowiac - w Atari tez byla foliowa.
    Ale jakas lepsza :-)

    > Co nie oznaczało, że należało to bezkrytycznie robić.

    U nas bylo malo kartridzy.

    J.

  • 92. Data: 2018-06-05 22:08:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/4/2018 11:30 PM, HF5BS wrote:
    > czy C128...? Bo jedyne, co mi na myśl przychodzi, co raczej DMA nie
    > jest, to przepinanie procków

    W komputerach 8 bit DMA pojawia się zazwyczaj w kontekście kiedy to nie
    procesor jest przez chwile masterem szyny.

    W ZXSpectrum ULA miał prirytetowy dostęp do kawałka RAMu a realizowano
    to za pomocą rezystorów (Sinclair byl mistrzeb taniego ale dobrego).
    Jest tam bug sprzetowy, można manipulując assemblerem zakłucić mechanizm
    dostepowy ULA powodując artefakty na ekranie.

    Z Atari 400/800 była masa dodatkowych scalaków odpinających 6502 na czas
    pobierania pamięci obrazu przez Antica i odświezania rowniez przez niego
    RAMu. W Atari 800xl/65xe zmieniono procesor na taki z prawdziwym HALT,
    wcześniej to było rekodzieło do kwadratu.

    W C64 układ graficzny VIC pobieral dane z pamięci majstrując przy
    cyklach dostępu CPU co było o tyle łatwiejsze ze procesor zwolniono
    ponizej 1MHz żeby dalo się wykradać szynę.

    W Atari 2600 był układ TIA który dma nie robił, ale za to wymagał na
    kazdą linie obrazu ponownej inicjacji swoich rejestrów, stąd z reszta
    pojęcie "racing the beam" i jedna z najbardziej ciezkich do
    programowania architektur.

    Wszelkie operacje dyskowe w C64 i Atari odbywały się bez DMA aczkolwiek
    z pewnym wsparciem sprzetu bo za pomocą portów szeregowych.

    Ogólnie w 8-bitach DMA raczej nie wykraczało poza ramy czytania pamięci
    przez scalak generujący obraz oraz odswieżanie. Nie wiem czy coś więcej
    nie zrobiono w Apple II, tam system z 6502 był mocno rozbudowany.

    Z80 mał o tyle latwiej że sam odswiezal pamięć, w przypadku 6502 była
    bieda straszna.

    > procków - na Z80 - i "sy-pi-jem" czeka na komendy... Tym bardziej, że da
    > się bez przerwań podobno działać, jak stacja 1541, która sama jest
    > autonomicznym komputerem i ma 6502 w srodku.

    Ale to nie jest DMA.

  • 93. Data: 2018-06-05 22:47:33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 05.06.2018 o 21:29, J.F. pisze:

    > Nawiasem mowiac - w Atari tez byla foliowa.
    > Ale jakas lepsza :-)

    Foliowa była w późniejszych wersjach. Mam Atari 800XL z klawiaturą na
    mikroswitchach wlutowanych na płytkę drukowaną (taka jak na tym zdjęciu
    http://atariage.com/forums/uploads/post-8944-1176212
    354_thumb.jpg
    Coś mi świta, że widziałem też konstrukcję podobną jak w pilotach.
    Złocone "grzebiebnie" pól stykowych na laminacie i gumka przewodząca pod
    plastikowym klawiszem.

    Moja Atarynka przeżyła podłączanie różnych dziwnych rzeczy zarówno do
    złącza kadridge jak i tylnego złącza krawędziowego. O ile nie zwarło się
    jakiegoś sygnału wyjściowego do +5V to nic się strasznego nie działo.
    Zwarcie między liniami sygnałowymi lub zwarcia do masy powodowały co
    najwyżej zwiechę komputera. Po resecie lub power off/on Atarik podnosił
    się bez problemu :-)

    Grzegorz

  • 94. Data: 2018-06-05 23:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2018 22:08:46 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
    [...]
    > Wszelkie operacje dyskowe w C64 i Atari odbywały się bez DMA aczkolwiek
    > z pewnym wsparciem sprzetu bo za pomocą portów szeregowych.

    Tyle, ze stacje mialy wlasny procesor.

    dyskietki mialy 250-500 kb/s, czyli 16-32us/bajt.
    Tak gdzies blisko granicy mozliwosci programowych owczesnych
    procesorow, ale ciagle w zasiegu.

    Przy czym to dane z peceta - atarynka ze swoim FM miala chyba mniej.

    IBM zdecydowal sie jednak na DMA.

> [...]
    > nie zrobiono w Apple II, tam system z 6502 był mocno rozbudowany.
    >
    > Z80 mał o tyle latwiej że sam odswiezal pamięć, w przypadku 6502 była

    Majac wyswietlanie obrazu odswiezanie juz raczej nie bylo problemem.

    J.

  • 95. Data: 2018-06-05 23:44:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/5/2018 11:01 PM, J.F. wrote:
    > Tyle, ze stacje mialy wlasny procesor.

    To dalej nie jest DMA. DMA jest wtedy kiedy procesor nie uczestniczy w
    procesie przekazywania danych coś<->coś. A tu nie dośc że uczestniczy to
    z kolega po drugiej stronie.

    Można naciągać że skoro dane wchodziłty do UART to było to takie DMA o
    max rozmiarze 8 bitów ;)

    > dyskietki mialy 250-500 kb/s, czyli 16-32us/bajt.
    > Tak gdzies blisko granicy mozliwosci programowych owczesnych
    > procesorow, ale ciagle w zasiegu.

    To akurat nie jest specjalnie problem, dane z głowicy można wciskać
    rejestrem szeregowym do RAMu i nagle CPU ma 8x mniej do obrabiania. Nie
    ma co demonizować, często dyskietki nie mogly być gęstsze z powodu
    nosnika, budowy głowicy, precyzji itd. W powszechnym uzyciu były
    dyskietki 360kB ktore nie działały w stacjach HD. Jak by były HD
    dostepne to pewnie z 6502 dało by rade zrobić odczyt.

    > Przy czym to dane z peceta - atarynka ze swoim FM miala chyba mniej.
    > IBM zdecydowal sie jednak na DMA.

    Bo ich procesor był do tego przewidziany. 65092 nie miał nawet
    najmniejszego wsparcia dla DMA, w podstawowej wersji nie dało się go
    nawet oficjalnie "dynamicznie zatrzymać" przez wycinanie cykli
    zegarowych co z resztą twórcy Atari olali :D.

    > Majac wyswietlanie obrazu odswiezanie juz raczej nie bylo problemem.

    To jest problem, wiele systemów nie miało DMA obrazu albo nie miało
    obrazu w ogóle i wtedy Z80 miał bardzo cenny kawałek prostego hardware
    który robił różnicę wielu scalaków a więc i wielu dolarów.

  • 96. Data: 2018-06-06 00:35:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2018 23:44:24 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > To dalej nie jest DMA. DMA jest wtedy kiedy procesor nie uczestniczy w
    > procesie przekazywania danych coś<->coś. A tu nie dośc że uczestniczy to
    > z kolega po drugiej stronie.

    Ale ja pisze o tym, ze trzeba zajrzec do stacji, jak tam zrobione.

    > Można naciągać że skoro dane wchodziłty do UART to było to takie DMA o
    > max rozmiarze 8 bitów ;)

    Ale brak w tym Memory :-)

    > To akurat nie jest specjalnie problem, dane z głowicy można wciskać
    > rejestrem szeregowym do RAMu i nagle CPU ma 8x mniej do obrabiania. Nie

    Takie "wciskanie do RAM" to sie wlasnie DMA nazywa :-)

    rejestr szeregowy byl w tych kontrolerach, ale nawet na caly bajt
    czasu bylo dosc ciasno.

    Nie znam tego kontrolera z C64 - tam jakis mocno uniwersalny byl,
    moglo dodatkowo komplikowac sprawe.

> [...]
    > dyskietki 360kB ktore nie działały w stacjach HD. Jak by były HD
    > dostepne to pewnie z 6502 dało by rade zrobić odczyt.

    te z peceta mialy sektor 512B, i juz na 6502 robi sie trudniej :-)

    > To jest problem, wiele systemów nie miało DMA obrazu albo nie miało
    > obrazu w ogóle i wtedy Z80 miał bardzo cenny kawałek prostego hardware
    > który robił różnicę wielu scalaków a więc i wielu dolarów.

    Ale nie w komputerach domowych, gdzie obraz obowiazkowy ..

    J.

  • 97. Data: 2018-06-06 01:58:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2018 14:53:27 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Tak swoją drogą, jak wygląda kwestia kompatybilności procesorów 65C02 z
    > wersją NMOS? Jeśli uruchomię już płytkę ze standardową wersję tego
    > procesora (tylko takie mam teraz pod ręką), to czy po zakupie paru
    > egzemplarza CMOS będę mógł zastosować go w projekcie (lub przynajmniej
    > przetestować) po prostu podmieniając układ w podstawce? Czy też
    > konieczne będą jakieś przeróbki?

    http://wilsonminesco.com/NMOS-CMOSdif/

    Jedno moze byc przykre - uklady TTL-LS nie daja wystarczajaco
    wysokiego napiecia dla wejsc CMOS.

    J.

  • 98. Data: 2018-06-07 09:15:17
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > te z peceta mialy sektor 512B, i juz na 6502 robi sie trudniej :-)

    Stacja 157x (gdzie x=0-2) umie czytać dyskietki PC 360 kB. Nawet w którymś
    Bajtków był program do tego. Stację oczywiście trzeba przestawić w
    odpowiedni tryb. Czy umie zapisywać... no, tego nie wiem. W każdym razie, z
    dyskietką PC na pokładzie, zadałem stacji odczyt, nie wyrzucilo błędu. Nic
    mi nie wiadomo, aby stacja miała coś pecetopodobnego na pokładzie. BTW
    wiecie, że na dyskietce w 1581, zakładało się partycje? ZTCP, 4.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 99. Data: 2018-06-07 21:33:32
    Temat: Re(OT): Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-06-04 18:07, J.F. wrote:
    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >>> sprzęcie. Gdzie jest granica? Chodzi o antyczne procesory w technice

    > Promieniowania tam raczej nie ma.

    Wszystko zależy od tego, kto co trzyma w garazu ;-)

    W.

  • 100. Data: 2018-06-08 08:43:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.06.2018 18:53, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Pisałem o tym trochę wcześniej. Możesz spokojnie użyć peryferiów Intela.
    > Magistrala 6502 jest synchroniczna. Zapis do na magistralę następuje
    > przy opadającym zboczu Fi2 przy aktywnym stanie niskim sygnału R/W.

    Mam jeszcze jedno pytanie, związane z tym tematem.
    W roli kontrolera szeregowego używam układu 8251, z 8253 używanym w roli
    baudrate generatora. I teraz pytanie: czym taktować te układy?
    Powinienem wziąć sygnał zegarowy z Fi1 albo Fi2 procesora, czy też
    najlepiej będzie podać sygnał brany bezpośrednio z generatora (a
    właściwe dzielnika za nim)?
    W systemach opartych na 8080 był specjalny chip do generowania sygnału
    taktującego (8224), który poza dwoma przesuniętymi w fazie przebiegami
    dla CPU generował także sygnał TTL dla peryferiów.