  • 41. Data: 2017-12-12 18:08:57
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 12.12.2017 o 10:38 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

    > Widzę że jesteś przekonany że koszt wytworzenia ledówki jest wyższy niż
    > żarówki.

    Nie jestem przekonany jaki jest ale jestem przekonany, że trzeba go
    uwzględnić przy ocenie korzystności zmiany źródła światła.

    --
    SW3
    ----

  • 42. Data: 2017-12-12 18:24:35
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.12.2017 o 17:24, Marek S pisze:

    > - Donosi się, że teraz samochody mają być elektryczne.
    > - W nowym budownictwie rezygnuje się z gazu na rzecz elektryczności.
    > - Ponoć energia potrzebna do wyprodukowana żarówki energooszczędnej jest
    > wyższa niż zwykła żarówka + koszt oświetlania nią.

    Jakby nie liczyć, to musi być wliczone w cenę. Jeśli kupisz LEDa ok 13W
    co ma 1521 lm to na pewno więcej będzie kosztować energia go żarówki
    wolframowej 100W. Nawet licząc tylko czas gwarancji.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 43. Data: 2017-12-12 18:27:43
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.12.2017 o 09:09, Atlantis pisze:

    > Tak samo jak "różne źródła różnie podają" w temacie teorii ewolucji
    > przez dobór naturalny, lądowania na Księżycu albo kształtu Ziemi. Zawsze
    > znajdziesz grupę negacjonistów. To co powinno nas obchodzić, to opinia
    > klimatologów - a wśród nich panuje konsensus: globalna, antropogeniczna
    > zmiana klimatu jest faktem.

    Warto się jednak zastanowić, czy ta zmiana jest na pewno w złą stronę,
    bo może akurat fajnie jakby w Polsce palmy urosły?
    I czy te zmiany są znaczące.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 44. Data: 2017-12-12 18:29:59
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.12.2017 o 13:06, Yakhub pisze:
    > Historia pisana przez historyków polskich, niemieckich i rosyjskich wygląda
    > "nieco" inaczej.

    A co to za nauka, co jest pisana? Historia to bajki na zamówienie, nie
    zrobisz eksperymentu potwierdzającego jakiś "fakt historyczny".

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 45. Data: 2017-12-12 18:35:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.12.2017 o 10:17, SW3 pisze:

    > Jeśli nie brać pod uwagę kosztów wytworzenia tych źródeł oczywiście.

    Te koszty widzisz w cenie sklepowej, muszą być niższe niż całkowity
    koszt produkcji, transportu, haraczy itp. Teraz LEDa kupisz niewiele
    drożej od normalnej żarówki. A masz do niego gwarancję 2 lata, ja np
    trzymam paragony i wymieniłem już kilka sztuk.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 46. Data: 2017-12-12 20:25:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ledówki tanieją w oczach i za parę lat zejdą do poziomu 1-3 zł. Obecnie
    > płacisz za nowość, amortyzację, patenty i parę innych jednokrotnych
    > spraw.

    Kupowałem w Castopramie po 3 PLN, nawet ładnie i jasno świeciły, z
    niewielkim stroboskopem, do przyjęcia. Ale w dłuższym używaniu okazały się
    ch...wym g...em... Zemściły się tanie lampki...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 47. Data: 2017-12-12 20:47:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.12.2017 18:29, Cezary Grądys wrote:

    > A co to za nauka, co jest pisana? Historia to bajki na zamówienie

    Sorry, ale osoby wygłaszające takie twierdzenia najczęściej mylą sobie
    historię z publicystyką. Recenzowanego periodyku z tej dziedziny nigdy w
    ręce nie mieli i oceniają całą dyscyplinę przez pryzmat zawartości
    historycznego dodatku do swojego ulubionego dziennika.
    Jasne, od subiektywizmu wynikającego z narodowych czy kulturowych
    uwarunkowań nie można w 100% uciec. Tyle tylko, że dobry historyk zdaje
    sobie z tego sprawę i stara się to jakoś kontrolować. Publicysta
    tymczasem może sobie pozwolić na więcej. I tutaj drobna uwaga - czasem
    zdarza się, że jeden człowiek historykiem i publicystą jednocześnie. W
    swojej pracy badawczej potrafi sobie narzucić odpowiednią dyscyplinę,
    ale po godzinach zasiada przed laptopem i pisze rozpolitykowane
    felietony. Trzeba to rozdzielić...

    > nie zrobisz eksperymentu potwierdzającego jakiś "fakt historyczny".

    Tak samo nie zrobisz przecież "eksperymentu paleontologicznego", który
    mógłby potwierdzić poprawność rekonstrukcji danego organizmu. Historycy
    są jednak w stanie formułować hipotezy, nadające się do falsyfikacji np.
    w świetle nowych źródeł, jakie mogą być odkryte w przyszłości.

  • 48. Data: 2017-12-12 20:55:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.12.2017 18:27, Cezary Grądys wrote:

    > Warto się jednak zastanowić, czy ta zmiana jest na pewno w złą stronę,
    > bo może akurat fajnie jakby w Polsce palmy urosły?
    > I czy te zmiany są znaczące.

    Nie wiem cy to trolling, ale jeśli nie, to twoja krótkowzroczność jest
    wprost przerażająca. Zmiana klimatu ma to do siebie, że jest GLOBALNA. U
    nas będzie cieplej (to znaczy średnia roczna temperatura będzie wyższa),
    chociaż na palmy bym się jednak nie nastawiał.
    Gdzie indziej jednak ten wzrost temperatury może oznaczać pustynnienie i
    susze skutkujące klęskami nieurodzajów, tudzież zalewanie przez ocean
    całych wysepek i nadmorskich miejscowości. A od tego już blisko do
    jednego, ale całej serii poważnych kryzysów migracyjnych.

    Nie wspominając już o potencjalnie niebezpiecznych sprężeniach
    zwrotnych, spowodowanych takimi zjawiskami jak parowanie oceanów albo
    zmiana prądów oceanicznych. Potencjalnie konsekwencje są zbyt poważne,
    żeby je radośnie ignorować, fantazjując sobie o palmach nad Wisłą...

  • 49. Data: 2017-12-12 21:36:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-12-12 o 20:55, Atlantis pisze:

> [...]
    > zmiana prądów oceanicznych. Potencjalnie konsekwencje są zbyt poważne,
    > żeby je radośnie ignorować, fantazjując sobie o palmach nad Wisłą...

    Mnie się cały czas wydaje, że dodatnie sprzężenie zwrotne, mimo, że
    wspominane to jest niedoceniane przez klimatologów. To znaczy
    przypuszczam, że w pewnym momencie nastąpi zaskakujące wszystkich
    drastyczne przyspieszenie zmian. Zadziała lawinowo, jak przerzutnik.
    Przyczynę dodatniego sprzężenia upatruję w metanie.
    Wszystkie określenia typu, że jeżeli zmiany będą postępowały w takim
    tempie jak dotychczas to za 100 lat to czy tamto według mnie można
    między bajki włożyć.
    Podobno niektórzy podejrzewają, że szykuje się kilkanaście/dziesiąt lat
    słabszej aktywności Słońca, co na jakiś czas skompensuje zmiany. Jeśli
    tak faktycznie będzie to tego gwałtownego przyspieszenia spodziewałbym
    się jak Słońce wróci do normalnej aktywności.
    P.G.

  • 50. Data: 2017-12-12 23:03:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 21:36:01 +0100, Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > drastyczne przyspieszenie zmian. Zadziała lawinowo, jak przerzutnik.
    > Przyczynę dodatniego sprzężenia upatruję w metanie.

    Byc moze ... ale przypominam, ze klimat przez ostatnie lata (tzn
    miliony lat), to byly zlodowacenia i przerwy.

    Gdzies mi tam nawet z wykresu wychodzilo, ze czas na kolejne, ale
    widac sie uratowalismy :-)

    Poza tym ... my tylko przywracamy naturalne srodowisko, w wersji
    prekarbonskiej :-)

    tak swoja droga ...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jura

    Popatrzcie na rozne okresy - po prawej w tabelce jest zawartosc tlenu
    w atmosferze - skad takie zmiany ?

    J,