  • 1. Data: 2017-12-10 11:11:05
    Temat: Luty średnie
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Z łatwością daje się kupić luty cynowe o temperaturze topnienia
    typowo poniżej 275 stopni i twarde do temperatur w okolicach 700
    stopni. Pomiędzy nimi widzę jednak jakąś dziurę -- mam problemy
    z googlaniem, czy po prostu ich nie ma? Powiedzmy, że interesuje
    mnie 450 stopni.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-12-10 11:56:24
    Temat: Re: Luty średnie
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 10.12.2017 o 11:11, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > stopni. Pomiędzy nimi widzę jednak jakąś dziurę -- mam problemy
    > z googlaniem, czy po prostu ich nie ma? Powiedzmy, że interesuje

    Jeśli znajdziesz, napisz koniecznie :-)
    Jest oczywiście 95Pb05Sn 308-312C, a z drugiej strony niskotopliwe luty
    srebrne do lutowania twardego topiące się w okolicach 550C. Pierwszym
    lutuje się paskudnie a spoina ma marne własności mechaniczne, drugim też
    nie lutuje się łatwo, zawiera on kadm, który łatwo się utlenia. A
    pomiędzy nimi czarna dziura...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2017-12-10 23:22:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Dec 2017 11:56:24 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    > lutuje się paskudnie a spoina ma marne własności mechaniczne, drugim też
    > nie lutuje się łatwo, zawiera on kadm, który łatwo się utlenia. A

    Nie taka dziura - sa luty do aluminium. Musza miec ponizej 600 C.

    Podejrzewam, ze to ZnAl, moze cos z magnezem ... duzo topnika trzeba.

    No i wytrzymalosc ZnAl taka sobie.

    J.

  • 4. Data: 2017-12-11 00:15:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-10, Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:
> [...]
    > stopni. Pomiędzy nimi widzę jednak jakąś dziurę -- mam problemy
    > z googlaniem, czy po prostu ich nie ma? Powiedzmy, że interesuje

    Po tym jak wprowadzono różne restrykcje dotyczace metali toksycznych
    nie wiele chyba z tego zostało. Stopy Zn/Sn (200-300), Zn/Al (380C),
    czysty Zn (420), i różne drogie np. z Au. Bez restrykcji jest tego
    troche na bazie np. Ag, Pb i Cd.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2017-12-12 23:33:25
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    Hehe, dla mnie lutem twardym jest srebro próby 925, średnim LS70 zaś
    miękkim (reperacyjnym) jest np. LS45.

    Luty już dawno nie zawierają kadmu.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 6. Data: 2017-12-13 04:32:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Akurat kadm jest jednym z bardziej odpornych na utlenianie metali. Kiedys uzywalo sie
    go na powloki galwaniczne majace zabezpieczac przed korozja. Obecnie tylko przemysl
    zbrojeniowy w Polsce uzywa kadmu na powloki galwaniczne.

  • 7. Data: 2017-12-13 11:50:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    sie go na powloki galwaniczne majace zabezpieczac przed korozja. Obecnie tylko
    przemysl zbrojeniowy w Polsce uzywa kadmu na powloki galwaniczne.

    Kadm ma potencjał elektrochemiczny -0.40, a więc więcej niż cynk (-0.76)
    i jest skuteczniejszy niż cynk przy ochronie żelaza. Jest to jednak
    metal łatwo utleniający się, zwłaszcza po podgrzaniu. Dużo łatwiej niż
    miedź, srebro czy cyna.

    P.P.

  • 8. Data: 2017-12-13 12:04:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-12-12 o 23:33, Akarm pisze:
    > W dniu 2017-12-10 o 11:56, Paweł Pawłowicz pisze:
    >
    > Hehe, dla mnie lutem twardym jest srebro próby 925, średnim LS70 zaś
    > miękkim (reperacyjnym) jest np. LS45.

    Ale to i tak około 700 stopni C.

    > Luty już dawno nie zawierają kadmu.

    Bo go zakazali ze względu na toksyczność :-(
    Wiesz coś o alternatywie dla lutów zawierających kadm, o temperaturze
    topnienia poniżej 600 C?

    P.P.

  • 9. Data: 2017-12-13 12:18:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >(-0.76) i jest skuteczniejszy niż cynk przy ochronie żelaza. Jest to
    >jednak metal łatwo utleniający się, zwłaszcza po podgrzaniu. Dużo

    Tylko sam wiesz, ze utlenianie utlenianiu nie rowne.
    Tlenek na aluminium chroni metal, a na stali nie ...

    J.

  • 10. Data: 2017-12-13 12:58:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-12-13 o 12:18, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Tylko sam wiesz, ze utlenianie utlenianiu nie rowne.
    > Tlenek na aluminium chroni metal, a na stali nie ...

    Mówimy o lutach które grzejesz do świecenia, nie o ochronie
    antykorozyjnej. Niskotopliwymi lutami srebrnymi zawierającymi kadm
    lutuje się trudniej, niż standardowymi. Trzeba to robić szybko, jeśli
    ktoś nie jest sprawny to lut mu się utleni i wyjdzie z niego papka.

    P.P.