  • 1. Data: 2017-12-09 19:00:26
    Temat: Jaki topnik
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Skończył mi się właśnie topnik kalafoniowy w postaci pasty
    wyciskanej ze strzykawki.

    http://www.gotronik.pl/topnik-zel-14cm3-gel-flux-p-3
    7.html

    W sumie byłem zadowolony, ale chętnie wypróbuję coś innego
    o podobnej konsystencji. Ważne, by nie wydzielał gryzących
    oparów przy lutowaniu. Co polecacie?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-12-09 21:09:57
    Temat: Re: Jaki topnik
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 09.12.2017 o 19:00, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    >
    > W sumie byłem zadowolony, ale chętnie wypróbuję coś innego
    > o podobnej konsystencji. Ważne, by nie wydzielał gryzących

    Jeśli istnieje opcja topnika nieżelowego, to polecam Kester 2331. Jest
    po prostu świetny, ale trudno go kupić w Pl.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2017-12-10 00:17:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W sumie byłem zadowolony, ale chętnie wypróbuję coś innego
    > o podobnej konsystencji. Ważne, by nie wydzielał gryzących
    > oparów przy lutowaniu. Co polecacie?

    Mam takowy. Używam resztkę do lutowania kabli, wtyczek etc. bo szkoda
    wywalić. Nie dałem rady go precyzyjnie nanosić. W dodatku jego gęstość
    zależy od dostawy. Raz wychodzi ok, a innym razem trzeba oburącz go
    wyciskać. Tej firmie podziękowałem i nie tylko z powodu topnika, który
    nie jest najgorszym ich produktem. W lutowaniu spisuje się dobrze.
    Ładnie separuje przy gęstych SMD i użyciu kolby. Dodaję to aby nie
    stwarzać wrażenia oczerniania produktu pod każdym względem.

    Przeszedłem niedawno na znacznie droższego Wartona. Różnica w
    aplikowaniu niebo a ziemia. Dodatkowym atutem może być większa
    przejrzystość - widać co się lutuje nawet gdy za dużo się go nałożyło.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2017-12-10 00:26:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Jeśli istnieje opcja topnika nieżelowego, to polecam Kester 2331. Jest
    > po prostu świetny, ale trudno go kupić w Pl.

    http://www.icsfinder.com/pl/components/Kester/83-109
    7-2331.html

    Można się dowiedzieć o detal. A tu chyba ten sam w detalu:

    http://www.renex.com.pl/pokaz_kategorie.php?cid=398

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-12-10 00:34:29
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

> [...]
    >
    > W sumie byłem zadowolony, ale chętnie wypróbuję coś innego
    > o podobnej konsystencji. Ważne, by nie wydzielał gryzących

    Dla mnie dobry
    KINGBO RMA-218. Jest na allegro.

  • 6. Data: 2017-12-10 11:07:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Jeśli istnieje opcja topnika nieżelowego, to polecam Kester 2331.

    Skoro obaj polecacie, to postaram się zdobyć jedną sztukę do testów.
    Tylko tak się ostatnio składa, że montuję głównie na laminacie
    aluminiowym, a do niego bez wstępnego podgrzania nie ma co z lutownicą
    podchodzić. Topniki ciekłe natychmiast zaczynają wrzeć i tracą swoje
    właściwości w kilka sekund. Ten żel się ładnie rozlewał. Boję się,
    że uszkodzę pisak.

    > trudno go kupić w Pl.

    W PL wszytko trudno kupić, więc zaopatruję się głównie w sklepach
    zagranicznych (Farnell, Mouser) i to nie jest problem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-12-10 11:36:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 10.12.2017 o 00:26, Marek S pisze:

    > http://www.icsfinder.com/pl/components/Kester/83-109
    7-2331.html

    > Można się dowiedzieć o detal. A tu chyba ten sam w detalu:
    >
    > http://www.renex.com.pl/pokaz_kategorie.php?cid=398

    To jest pisak. Moim skromnym zdaniem płyn z odpowiednim dyspenserem jest
    wygodniejszy.

    P.P.

  • 8. Data: 2017-12-10 11:40:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 10.12.2017 o 11:07, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > W PL wszytko trudno kupić, więc zaopatruję się głównie w sklepach
    > zagranicznych (Farnell, Mouser) i to nie jest problem.

    I przy odpowiedniej pozycji znajdujesz: "Nie wysyłamy do Polski".
    Chodziło mi o ciekły topnik, moim skromnym zdaniem pisaki są niewygodne.
    Pozostaje zrobić, reverse engineering jest w zasięgu ręki :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2017-12-10 12:11:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 10.12.2017 o 00:34, Jingiel pisze:

    7.html

    > Dla mnie dobry
    > KINGBO RMA-218. Jest na allegro.

    Nieco offtopicznie: czy Allegro znacząco podniosło prowizje? W chwili
    obecnej standardem jest, że firma sprzedająca na Allegro sprzedaje to
    samo w swoim sklepie za sporo mniejsze pieniądze.

    Ad rem: tego typu topniki wymagają mycia rozpuszczalnikiem organicznym,
    inaczej płytka się paskudnie lepi. Jestem niemal entuzjastą Kestera
    2331, wsadzasz pod kran i jest super. Tym topnikiem świetnie lutuje się
    nawet zaśniedziałe przewody wyciągnięte z przydasiów. Używam go też w
    witrażownictwie, luty wychodzą równiutkie i błyszczące, nie do
    osiągnięcia przy ulubionej przez witrażystów "wodzie lutowniczej".
    Aktywność jest podobna, aż dziw, że tak aktywny topnik nadaje się do
    elektroniki. Mycie jest jednak konieczne, na płytce pozostawionej przez
    noc pojawia się zielony nalot utlenionej miedzi.

    P.P.

  • 10. Data: 2017-12-10 12:47:11
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 10.12.2017 o 00:17, Marek S pisze:

> [...]
    > Ładnie separuje przy gęstych SMD i użyciu kolby. Dodaję to aby nie
    > stwarzać wrażenia oczerniania produktu pod każdym względem.

    Mam podobne wrażenia w stosunku do firmy AG.
    Dorzucę, że próbowałem robić topnik żelowy z kalafonii i glikolu
    polietylenowego 400. Nie jest to trudne, ale cholernie upierdliwe.
    Bardzo trudno utrafić właściwą konsystencję. Stapiasz kalafonię,
    dodajesz PEG, czekasz, aż wystygnie, wyszło za twarde. Ogrzewasz,
    dodajesz nieco glikolu, studzisz, wyszła zupa. Grzejesz, dodajesz
    kalafonię... Dwa dni zabawy. Bardzo niewielka różnica zawartości PEG
    znacząco zmienia lepkość. Kalafonia może sporo różnić się właściwościami
    w zależności od pochodzenia, a i PEG też nie jest idealnie powtarzalny,
    mamy więc niezły kabaret.

    P.P.