  • 1. Data: 2018-05-21 10:11:19
    Temat: Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)
    Od: "T." <k...@i...pl>

    RAFAKO to znany na świecie producent kotłów energetycznych oraz
    instalacji dla elektrowni, elektrociepłowni i spalarni. A droga od
    energetyki do ,,elektryki" to tylko mały krok. RAFAKO od zawsze śledziło
    nowe trendy na rynku i obserwowało nowoczesne wdrożenia w zakresie
    swojej głównej działalności, przy czym preferowało rozwiązania
    pro-ekologiczne. Firma ewoluuje i szuka nowych kierunków rozwoju, w
    dużej mierze powiązanych z energetyką.

    Wcześniej firma nie działała na rynku motoryzacyjnym, jednak rozpoczęte
    parę lat temu obserwacje rynku elektromobilności skłoniły Zarząd RAFAKO
    do stworzenia komórki, a następnie całego zespołu odpowiedzialnego za
    projekt autobusu elektrycznego. Zespół ten budowany jest już od dwóch
    lat, a składają się na niego specjaliści od IT, elektroniki i mechaniki
    o bogatym doświadczeniu na rynku motoryzacyjnym i transportowym. W ciągu
    ostatnich dwóch lat spółka RAFAKO dokonała dogłębnej analizy rynku
    autobusowego i nawiązała współpracę z firmami projektowymi i badawczymi
    oraz kluczowymi producentami na rynku Automotive.
    Spółka monitoruje i analizuje zapotrzebowanie tego nowego, dynamicznie
    rozwijającego się rynku oraz nawiązuje kontakty z gminami w zakresie
    potencjalnej współpracy w zakresie wymagań rynkowych i testowania
    autobusów, czego efektem są podpisane listy intencyjne z
    zainteresowanymi gminami.

    - Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą jest to , że
    powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby
    ,,elektryka" konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze
    rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego
    potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając
    nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom
    technicznym i wymaganiom klienta - komentuje Michał Maćkowiak.

    Więcej: http://glowny-mechanik.pl/2018/05/21/elektrobus-od-r
    afako/

    Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas
    temu :-)

    T.

  • 2. Data: 2018-05-21 11:56:27
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-21 o 10:11, T. pisze:

    > Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas
    > temu :-)

    W okresie międzywojennym znana Lubelska wytwórnia kotłów produkowała
    samoloty. Sporo ich wyprodukowała. Ta wytwórnia to Plage i Laśkiewicz.
    Ale dzisiaj zmiana branży to już dla niektórych obraza.
    Pytanie moralności czy własnej inteligencji?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2018-05-21 12:14:07
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 11:56, RadoslawF pisze:
    > Plage i Laśkiewicz

    Wiele firm zaczynało od czegoś innego, jednak produkcja czegoś nowego
    raczej następowała w drodze ewolucji. Zobacz na historię firm japońskich
    i koreańskich.
    Przywołana przez Ciebie firma produkowała kotły przez 60 lat, zanim
    wzięto się za samoloty. No i chyba wtedy było łatwiej zbudować samolot,
    niż dziś autobus. W dodatku zaczynano od produkcji licencyjnej.
    "Jednakże, głównie na skutek niewielkiego doświadczenia zakładów i
    niewłaściwego wykonawstwa, jakość produkowanych Balilli i A.300 była
    fatalna i doszło do licznych katastrof tych samolotów, co spowodowało
    zmniejszenie zamówień." Dopiero po 8 latach opracowano własną konstrukcję.
    Generalnie zbudować autobus elektryczny to nie żadna filozofia. Potrzeba
    na to jednak hali, pracowników, poddostawców. A potem mija zwykle kilka
    lat, zanim produkt będzie w miarę bezawaryjny.
    Solaris miał olbrzymie kłopoty ze swoimi autobusami (spalinowymi), które
    niemal masowo płonęły. Ciekawe, że ludzie zaufali firmom takim jak
    Autosan czy Ursus, które już sprzedają elektryki. Ciekaw też jestem,
    jakie będą opinie po roku eksploatacji, bo to ich nowa produkcja.
    Już nie pamiętam gdzie, ale elektryczne Solarisy masowo padały (bodaj w
    Berlinie), że je wycofano z eksploatacji. Jeśli Rafako ma z góry
    załatwioną sprzedaż - to tylko plus dla nich. Generalnie dobrym pomysłem
    jest posiadanie produkcji, z której można sfinansować inną - wtedy jest
    czas na poprawki, a na początku można zaproponować dumpingowe ceny.
    T.

  • 4. Data: 2018-05-21 12:52:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    afako/
    >Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś

    a) wraz z rozwojem ekologicznej energii ... moze im sie zbyt na kotly
    konczy, wiec zarzad ma sluszna linie rozwojowa :-)
    b) zdaje sie, ze takie czasy, ze kazdy moze robic autobusy, tramwaje
    czy pociagi.
    Byleby mial suwnice na pospawanie ramy, reszte sie kupi lub zamowi.
    A oni suwnice maja :-)
    Ciekaw tylko jestem jak potem z cena :-)

    c) Ursusowi sie udalo, to co - oni nie dadza rady ?

    d) im wiecej tych elektrycznych pojazdow ... tym wieksze bedzie
    zapotrzebowanie na elektrownie i kotly - sluszna jest linia naszej
    partii :-)

    J.

    P.S. Smiercionosna energia

    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technik
    a/naukowcy-oszacowali-które-źródło-energii-jest-najb
    ardziej-śmiercionośne-to-wcale-nie-energia-jądrowa/a
    r-AAxzyod

    Prad z wegla kosztuje nas najwiecej ludzi ... ale to w zasadzie dobre
    dla ZUS :-)

    J.

  • 5. Data: 2018-05-21 12:56:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 12:14, T. pisze:
    > Już nie pamiętam gdzie, ale elektryczne Solarisy masowo padały (bodaj w
    > Berlinie), że je wycofano z eksploatacji.
    Może dlatego już właściciele nie chcą tego biznesu i chcą sprzedać?
    http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/solaris
    -na-sprzedaz-rozwoj-wymaga-inwestycji-58162.html

    Robert

  • 6. Data: 2018-05-21 13:08:50
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > Może dlatego już właściciele nie chcą tego biznesu i chcą sprzedać?
    > http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/solaris
    -na-sprzedaz-rozwoj-wymaga-inwestycji-58162.html

    > Robert

    Swego czasu trochę pary puścili - otrzymywali groźby wręcz pozbawienia
    życia, jeśli nie wycofają się z interesu, który opanowali głównie
    Niemcy. Taka tam wolna konkurencja, w gangsterce także.
    T.

  • 7. Data: 2018-05-21 13:24:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >które niemal masowo płonęły. Ciekawe, że ludzie zaufali firmom takim
    >jak Autosan czy Ursus, które już sprzedają elektryki. Ciekaw też

    a) to miejscy urzednicy, co maja wierzyc
    b) umowa nie jest tak skontruowana, ze ryzyko spada na producenta ?
    Jakis wynajem platny co miesiac ?
    c) a przeciez w przetargu powinna byc lista poprzednich zrealizowanych
    zamowien, referencje ...

    J.

  • 8. Data: 2018-05-21 13:32:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >pozbawienia życia, jeśli nie wycofają się z interesu, który opanowali
    >głównie Niemcy. Taka tam wolna konkurencja, w gangsterce także.

    I kto ich tak straszyl - Mercedes ?

    Czy to tak na potrzeby publiczki, jak juz straty wyszly ?

    T.

  • 9. Data: 2018-05-21 14:39:45
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 13:32, J.F. pisze:
> [...]
    -na-sprzedaz-rozwoj-wymaga-inwestycji-58162.html

    > I kto ich tak straszyl - Mercedes ?
    >
    > Czy to tak na potrzeby publiczki, jak juz straty wyszly ?

    Chyba nie - to było z rok temu. Jak poszperasz w necie to znajdziesz.
    T.
    Ps. Podejrzewam Neoplana albo Setrę raczej. Olszewski kiedyś tam
    pracował, podpatrzył co się da i uruchomił im konkurencję. Nie dziwię
    się, że im gula mogła wyrosnąć.

  • 10. Data: 2018-05-21 14:58:08
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 maja 2018 12:52:13 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...

    > a) wraz z rozwojem ekologicznej energii ... moze im sie zbyt na kotly
    > konczy, wiec zarzad ma sluszna linie rozwojowa :-)
    a to nie pod MOrawieckiego elektryczne auta ?

> [...]
    > A oni suwnice maja :-)
    > Ciekaw tylko jestem jak potem z cena :-)
    >
    > c) Ursusowi sie udalo, to co - oni nie dadza rady ?
    a co jeśli moge wiedzieć?

    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/u
    rsus-strata-e-bus-autobusy,78,0,2406478.html

    a wg Goldman Sachs Tesla potrzebuje jeszcze 20 mld dolarów do 2020 roku