  • 11. Data: 2015-10-01 09:26:28
    Temat: Re: GPS jako źródło czasu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 30 Sep 2015 18:59:15 +0200, Jawi <g...@p...fm> wrote:
    > Ale po co te wszystkie kombinacje GSM/GPS etc.
    > Czy precyzja RTC DS3232/3231 nie jest wystarczająca?

    Trzeba go ustawić, pamiętać raz na kilka lat o baterii.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2015-10-01 09:31:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Oct 2015 09:19:57 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > A jeśli chodzi o DS3231, to trochę dziwna sprawa - gotowe moduły
    można
    > na Allegro dostać za 11 zł, podczas gdy cena samego scalaka w TME
    > została wywindowana do prawie 30 zł...

    Podobnie jak ze scalakiem ad9850. Sam scalak u producenta ~$35 (w tme
    120 netto). Gotowe z nim moduły na Ebay sa od kilkunastu $. Już się
    domyślasz w czym rzecz?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2015-10-01 09:37:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-01 o 09:31, Marek pisze:

    > Podobnie jak ze scalakiem ad9850. Sam scalak u producenta ~$35 (w tme
    > 120 netto). Gotowe z nim moduły na Ebay sa od kilkunastu $. Już się
    > domyślasz w czym rzecz?

    Sugerujesz, że w modułach siedzą jakieś podróbki? Czy też po prostu cena
    pojedynczej sztuki dla końcowego odbiorcy jest mocno przeszacowana, a
    producent modułów zamawiając dużą serię dostaje jakąś sporą zniżkę?

  • 14. Data: 2015-10-01 09:50:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-01 o 09:24, Marek pisze:

    > Ja. Używam odbiorników FGPMMOPA6C jako źródła czasu w budynku (jeden
    > strop). Fixa nie łapie ale czas widzi (w utc rzecz jasna).

    Można uznać, że efekt będzie względnie powtarzalny, czy w dużej mierze
    zależy to od szczęścia? Nie trzeba chodzić po domu w poszukiwaniu
    miejsca, w którym moduł jest w stanie złapać czas?

  • 15. Data: 2015-10-01 09:56:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Miller" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2015-09-30 o 18:41, J.F. pisze:

    >ała... wybierz nośną,

    Nie znam sie, ale prawdopodobnie nasluchuje na kolejnych nosnych.

    >wybierz slot, odbierz to i zdekoduj, a na koniec wyciągnij z tego
    >czas ;)

    Odbierz i zdekoduj. Wybor slotu i czasu to juz prawdopodobnie trywial.

    >and have fun :)

    Fun niewatpliwie, ale koszt i zuzycie pradu zegarka ... :-(

    J.

  • 16. Data: 2015-10-01 09:58:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Oct 2015 09:37:17 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Sugerujesz, że w modułach siedzą jakieś podróbki?

    Sa dwie szkoły, jedna sugeruje klony. Druga mówi o układach z
    demontażu/recyclingu.

    > Czy też po prostu cena
    > pojedynczej sztuki dla końcowego odbiorcy jest mocno przeszacowana,
    > producent modułów zamawiając dużą serię dostaje jakąś sporą zniżkę?

    Teraz sprowadziłem za ile je kupowałem na ebay: $6.95 a nie jak
    błędnie podałem kilkanascie $. Nie spotkałem się z sytuacją, gdzie u
    producenta rabat za jego produkt w najwyższym progu ilościowym
    przekraczał by 80% jego ceny z pierwszego progu.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-10-01 10:03:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Oct 2015 09:50:14 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Można uznać, że efekt będzie względnie powtarzalny, czy w dużej
    mierze
    > zależy to od szczęścia? Nie trzeba chodzić po domu w poszukiwaniu
    > miejsca, w którym moduł jest w stanie złapać czas?

    Nie, czas łapie bardzo szybko, kilka sekund od podania zasłania. A
    jak chce się mieć fixa na 3-4 sat wystarczy moduł skierować w stronę
    okna.
    Oczywiście stosowanie gps jako rtc to jest taka fanaberia by
    zasakawiać tych co się pytają jaki stosuję źródło rtc w swoich
    układach, żaden księgowy by nie dopuścił go w produkcie komercyjnym.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2015-10-01 10:07:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > BTW jakiej dokładności mogę się spodziewać przy zastosowaniu RTC z
    > Atmegi (kwarc zegarkowy na pinach TOSC i przerwanie Timer2 wywoływane co
    > sekundę)? Jak często trzeba będzie robić synchronizację, żeby dryf
    > zegara nie dawał się zauważyć?

    Sprawa 1.
    Dopasowanie pojemności kwarca. Kiedyś (nie zdając sobie sprawy z kwestii
    pojemności) wybraliśmy RTC według minimum prądu. Wymagał kwarca 6pF, a
    podłączyliśmy typowy 12,5 pF. Śpieszył się ponad 2 minuty na dobę. Próba
    uzupełnienia brakującej pojemności - dodanie po 13pF z obu stron zrywało
    drgania generatora. Kwarcy 6pF nie dało się wtedy (ubiegły wiek) normalnie
    kupić.
    Sprawa 2.
    Przeanalizuj charakterystykę temperaturową kwarca w kontekście temperatury
    pracy urządzenia. Dopóki temperatura w okolicy 25 stC odchyłki są minimalne,
    ale im dalej tym robi się stromiej.

    Procesor może mierzyć temperaturę i odpowiednio kilka sekund na dobę
    dodawać/odejmować.
    P.G.

  • 19. Data: 2015-10-01 10:12:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Oct 2015 10:07:13 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
> [...]
    zrywało
    > drgania generatora. Kwarcy 6pF nie dało się wtedy (ubiegły wiek)

    To jaka była odchyłka w tym przypadku przy prawidłowych C? Udało się
    to sprawdzić?

    --
    Marek

  • 20. Data: 2015-10-01 11:37:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-30 o 18:41, J.F. pisze:

    > P.S. GSM byc moze pojdzie w odstawke i przejda na jakis nowszy standard
    > ... HSDPA, LTE ?

    Była już o tym dyskusja jakiś czas temu i prawdę mówiąc nie wydaje mi
    się. Kilkadziesiąt kilometrów od dużego miasta co chwilę spotykam się z
    dość sporymi strefami, w których nie można spodziewać się niczego
    lepszego, niż EDGE. Uzupełnienie dziur na mapie zasięgu 3G/LTE jeszcze
    trochę potrwa, a nawet wtedy nie wyłączą pewnie 2G z dnia na dzień. Jak
    długo trwało pożegnanie z NMT450?

    Ja i tak mam cichą nadzieję, że jeśli ktoś będzie kiedyś potrzebował
    pasm 900/1800 MHz, to będzie się dało zrobić kompatybilność wsteczną i
    możliwość pracy urządzeń GSM na zasadzie drugorzędności.