  • 1. Data: 2015-09-30 16:57:17
    Temat: GPS jako źródło czasu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wiem, że temat był już tutaj poruszany. Wtedy padło stwierdzenie, że GPS
    nie potrzebuje bezpośredniej widoczności z satelitami ani "fiksa", żeby
    pełnić rolę źródła czasu. Jak to wygląda w praktyce? Możliwe byłoby
    zbudowanie zegara umieszczonego wewnątrz budynku, w którym taki moduł
    DCF77 zostałby zastąpiony GPS-em z niewielką, wewnętrzną antenką?

  • 2. Data: 2015-09-30 17:25:46
    Temat: Re: GPS jako źródło czasu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >GPS
    >nie potrzebuje bezpośredniej widoczności z satelitami ani "fiksa",

    Eee - kto tak napisal ?

    Bez odbioru sygnalu z satelitow odbiornik GPS jest zwyklym zegarkiem
    kwarcowym, moze nawet gorszym, bo bez bateryjki i RTC.

    Owszem, do okresowej synchronizacji czasu wystarczy sygnal z jednego
    satelity.
    Bez zafiksowania czas bedzie niedokladny, moze sie roznic nawet nawet
    o 0.1s :-)
    Tyle za niedawne doswiadczenia z jednym odbiornikiem sugeruja, ze bez
    zafiksowania to nie pokazuje nawet tego malo dokladnego czasu i podaje
    jakis wlasny, o pare minut rozny.

    A odbior pod dachem ... kiepski.

    Tak nawiasem mowiac, to wzglednie dokladny czas utrzymuja sieci GSM,
    od odczytu chyba wystarczy sam odbiornik.

    J.

  • 3. Data: 2015-09-30 18:12:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-30 o 17:25, J.F. pisze:

    > Tak nawiasem mowiac, to wzglednie dokladny czas utrzymuja sieci GSM, od
    > odczytu chyba wystarczy sam odbiornik.

    Czekaj, to jest coś takiego jak "odbiornik GSM"? Można coś takiego
    dostać? Ktoś to produkuje? Do czego miałoby to służyć, poza pobieraniem
    czasu.

    Poza tym jeszcze jedna rzecz mnie zaskakuje - większość znanych mi
    modułów GSM nie ma możliwości synchronizacji czasu z sieci. Jedyny
    wyjątek to Fibocom G510/G610, który ma w dokumentacji stosowną komendę
    AT. A i tak nie pamiętam, czy nie korzysta ona z NTP...

  • 4. Data: 2015-09-30 18:41:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Czekaj, to jest coś takiego jak "odbiornik GSM"? Można coś takiego
    >dostać? Ktoś to produkuje? Do czego miałoby to służyć, poza
    >pobieraniem
    >czasu.

    Bardziej mi chodzilo o to, ze aby uzyskac aktualny czas z sieci GSM to
    prawdopodobnie wystarczy tylko nasluchiwac co w eterze leci, nie
    trzeba nic nadawac, odpada duzy prad, odpadaja problemy prawne, odpada
    karta SIM.
    Wystarczy pare mA i to tylko na czas sprawdzenia/synchronizacji - raz
    na dobe ...

    A czy ktos robi ... zawsze mozna uzyc chipa ze starego telefonu.
    Albo zrobic samemu w FPGA ... ale to chyba przegiecie.

    Tylko ... google ujawnia TI TRF1020
    www.ti.com/lit/pdf/slws028
    www.ti.com/litv/pdf/swra018

    1998 ... ciekawe czy to jeszcze robia.

    O,
    https://github.com/ptrkrysik/gr-gsm

    P.S. GSM byc moze pojdzie w odstawke i przejda na jakis nowszy
    standard ... HSDPA, LTE ?

> [...]
    >komendę
    >AT. A i tak nie pamiętam, czy nie korzysta ona z NTP...

    Mnie chodzi po glowie, ze synchronizacja czasu jest istotna dla sieci.
    Na pewno maja jakas korekte czestotliwosci - GSM jest na granicy
    mozliwosci zwyklych tanich kwarcow.

    J.

  • 5. Data: 2015-09-30 18:59:15
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-09-30 o 16:57, Atlantis pisze:
> [...]
    > zbudowanie zegara umieszczonego wewnątrz budynku, w którym taki moduł
    > DCF77 zostałby zastąpiony GPS-em z niewielką, wewnętrzną antenką?

    Ale po co te wszystkie kombinacje GSM/GPS etc.
    Czy precyzja RTC DS3232/3231 nie jest wystarczająca?
    Kompensowany termicznie, kwarc wewnętrzny. Pobór prądu w granicach uA.
    Ba, może być zasilany z portu mcu.
    Podtrzymanie na bateryjce CR2032 wystarcza na około roku, a pastylka
    LIR2032 wystarcza na lata, bo może być okazjonalnie doładowywana. Bez
    doładowywania miesiąc?
    Nie może być prostszy w obsłudze, tani jak barszcz, nawet gotowe moduły
    pewnie z 5pln.
    To daje odchylenia maksymalne w roku kilkanaście sekund, do tego jakaś
    okazjonalna synchronizacja raz w miesiącu po "czymkolwiek", jeśli ta
    precyzja jest tak potrzebna.

  • 6. Data: 2015-09-30 20:16:18
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-09-30 o 18:41, J.F. pisze:
> [...]
    > Wystarczy pare mA i to tylko na czas sprawdzenia/synchronizacji - raz na

    ała... wybierz nośną, wybierz slot, odbierz to i zdekoduj, a na koniec
    wyciągnij z tego czas ;)

    > A czy ktos robi ... zawsze mozna uzyc chipa ze starego telefonu.

    good luck... dokumentacja oczywiście szeroko i łatwo dostępna :)

    > Albo zrobic samemu w FPGA ... ale to chyba przegiecie.

    and have fun :)

    @

  • 7. Data: 2015-09-30 22:51:02
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w

    news:560bff00$0$27519$65785112@news.neostrada.pl ...

    :
    : (...)
    : Tak nawiasem mowiac, to wzglednie dokladny czas utrzymuja
    : sieci GSM, od odczytu chyba wystarczy sam odbiornik.
    :

    Mam w swoim smartfonie Samsunga opcję "auto-aktualizacja czasu", włączoną
    oczywiście. Ale nijak ona nie pomaga, choć próbowałem kilka różnych możliwości:
    ani nie synchronizuje się "na co dzień", ani od święta, ani też gdy następuje
    zmiana czasu zimowo/letnia. Winię za to mojego operatora, T-mobile: najwyraźniej
    nie wysyłają odpowiedniej informacji, ale... Ale słuchawka *powinna* jednak
    jakąś-tam łapać w momencie, gdy przychodzi połączenie zewnętrzne? Wszak ma ono
    stempel czasowy. Na przykład moja automatyczna sekretarka ("po sznurku") zawsze
    wtedy się "uaktualnia". Czemu nie potrafi tego durno-fon??

    --

    Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
    pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak

  • 8. Data: 2015-10-01 09:16:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-30 o 18:59, Jawi pisze:

    > To daje odchylenia maksymalne w roku kilkanaście sekund, do tego jakaś
    > okazjonalna synchronizacja raz w miesiącu po "czymkolwiek", jeśli ta
    > precyzja jest tak potrzebna.

    No ale w jakiś sposób taką synchronizację trzeba wykonać. Pytając o GPS,
    chciałem zorientować się w jednym z możliwych rozwiązań. Najprościej w
    chwili obecnej wykorzystać ESP8266 i ściągać czas z sieci. Od biedy
    można by też użyć jakiegoś Ethernetu.
    Jest stara metoda z DCF77, ale obecny poziom zakłóceń nieraz utrudnia
    korzystanie z niej.

    No i tutaj nie chodzi tylko o utrzymanie jak najdokładniejszego czasu,
    ale wyeliminowanie konieczności ustawiania zegara.

  • 9. Data: 2015-10-01 09:19:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-09-30 o 18:59, Jawi pisze:

    > Czy precyzja RTC DS3232/3231 nie jest wystarczająca?

    A jeśli chodzi o DS3231, to trochę dziwna sprawa - gotowe moduły można
    na Allegro dostać za 11 zł, podczas gdy cena samego scalaka w TME
    została wywindowana do prawie 30 zł...

    BTW jakiej dokładności mogę się spodziewać przy zastosowaniu RTC z
    Atmegi (kwarc zegarkowy na pinach TOSC i przerwanie Timer2 wywoływane co
    sekundę)? Jak często trzeba będzie robić synchronizację, żeby dryf
    zegara nie dawał się zauważyć?

  • 10. Data: 2015-10-01 09:24:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 30 Sep 2015 17:25:46 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Eee - kto tak napisal ?

    Ja. Używam odbiorników FGPMMOPA6C jako źródła czasu w budynku (jeden
    strop). Fixa nie łapie ale czas widzi (w utc rzecz jasna).

    --
    Marek