  • 21. Data: 2015-10-01 12:34:04
    Temat: Re: GPS jako źródło czasu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    news:almarsoft.757624632545399479@news.neostrada.pl.
    ..
    > kwestii
    > 6pF, a
    > Próba
    > zrywało
    > normalnie
    >
    > To jaka była odchyłka w tym przypadku przy prawidłowych C? Udało się to
    > sprawdzić?

    Wiedza o tym jaka byłaby częstotliwość pracy generatora gdyby (przeciążony
    pojemnością) nie zerwał drgań nie była mi do niczego potrzebna.

    Nie dało się normalnie kupić więc kupiliśmy nienormalnie - zamawiając
    1000szt - czyli zapas na 10 lat. Po iluś latach coś tam zmieniliśmy i
    woreczek nie wykorzystanych kwarców 6pF gdzieś sobie leży.

    Jeśli kwarc "widzi" pojemność zgodną z jego specyfikacją to odchyłki muszą
    być też zgodne z jego specyfikacją i koniec tematu.
    Odchyłkę można skompensować wstawiając regulowany C. Jak kwarc odpowiedni do
    generatora to wymagane modyfikacje C będą na tyle małe, że nie doprowadzą do
    zrywania drgań.
    P.G.

  • 22. Data: 2015-10-01 14:18:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Oct 2015 09:37:17 +0200, Atlantis <m...@w...pl>

    >Teraz sprowadziłem za ile je kupowałem na ebay: $6.95 a nie jak
    >błędnie podałem kilkanascie $. Nie spotkałem się z sytuacją, gdzie u
    >producenta rabat za jego produkt w najwyższym progu ilościowym
    >przekraczał by 80% jego ceny z pierwszego progu.

    A ja sie spotkalem, u nas w kraju.
    Wychodzi na to, ze zakupowcy w roznych hurtowniach jaka premie od
    rabatu maja.
    Cena ich nie interesuje, ale kazdy procent rabatu bardzo. No to
    dostaja.

    W przypadku ukladow scalonych podejrzewam, ze producent tez sie nie
    chwali tym co Klient moze uzyskac.
    A Klient przed duze K - taki co zamawia milionami ... i wtedy ceny sa
    inne niz za 5 tys sztuk...

    J.

  • 23. Data: 2015-10-01 14:57:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Oct 2015 14:18:05 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > chwali tym co Klient moze uzyskac.
    > A Klient przed duze K - taki co zamawia milionami ... i wtedy ceny

    Serio uważasz, że jakieś klient kupił miliony tych układów (mówimy o
    konkretnych specjalistycznych układach), po to by sprzedawać je
    później na ebay w niewielkich ilościach jako element mało
    popularnych modułów dla wąskiego zastosowania??

    --
    Marek

  • 24. Data: 2015-10-01 15:08:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >później na ebay w niewielkich ilościach jako element mało
    >popularnych modułów dla wąskiego zastosowania??

    Na ebayu to wszystko moze sie zdarzyc.
    Klient kupil milion, producja sie urwala, 50 tys mu zostalo to
    wyprzedal.
    Ktos podwedzil niepotrzebne czesci ...
    Producent mial niewielki zapas, zauwazyl ze juz trzy lata leza na
    magazynie ... a bateria cierpi.

    O takich cudach, ze firma zamawiala np 7400 a jednoczesnie
    wyprzedawala SN7400 tez slyszalem.
    No co - konstruktor zastosowal 7400, trzeba bylo taki kupic, a SN 7400
    to przeciez jakis inny typ i juz dlugo lezy, ale za to odpowiada
    magazynier ...

    J.

  • 25. Data: 2015-10-01 22:56:10
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-01 o 09:19, Atlantis pisze:

    > A jeśli chodzi o DS3231, to trochę dziwna sprawa - gotowe moduły można
    > na Allegro dostać za 11 zł, podczas gdy cena samego scalaka w TME
    > została wywindowana do prawie 30 zł...
    >
    > BTW jakiej dokładności mogę się spodziewać przy zastosowaniu RTC z
    > Atmegi (kwarc zegarkowy na pinach TOSC i przerwanie Timer2 wywoływane co
    > sekundę)? Jak często trzeba będzie robić synchronizację, żeby dryf
    > zegara nie dawał się zauważyć?

    po co przerwania timera z mcu?
    DS3231 ma pin na którym możesz ustawić 1Hz, to wymusza ci przerwanie zew
    do mcu, jednocześnie steruje sekundnikiem np.
    Masz jeszcze wyjście jak się nie mylę od 1Hz do 32768.
    No i ta cena zgadza się. Ja kupiłem kiedyś żeby popróbować na eBayu za
    5-6 pln.
    Działał dobrze, miesiąc czasu różnica wynosiła gdzieś kilka sekund.
    Potem się okazało, że różnica wynikała chyba z tego, że jak ładowałem
    wsad do MCU to proces wrzutu trwał o tą różnicę :)

  • 26. Data: 2015-10-01 23:07:40
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-01 o 22:56, Jawi pisze:
> [...]
    > Atmegi (kwarc zegarkowy na pinach TOSC i przerwanie Timer2 wywoływane co
    > sekundę)? Jak często trzeba będzie robić synchronizację, żeby dryf
    A, zegar z atmegi? Sorki nie doczytałem.
    Zwykła atmega się średnio nadaje do zegara jako wzorzec czasu.
    Poza tym, co jak prądu zbraknie?
    W DS masz podtrzymanie, oszczędność, kalendarz, alarmy programowane,
    procek w tym czasie może sobie być w uśpieniu etc.
    A teraz widzę na eBayu poniżej 4pln już są. Kup i próbuj, podziel się
    wrażeniami.
    Wysyłka darmo.

  • 27. Data: 2015-10-02 09:35:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-01 o 22:56, Jawi pisze:

    > DS3231 ma pin na którym możesz ustawić 1Hz, to wymusza ci przerwanie zew
    > do mcu, jednocześnie steruje sekundnikiem np.
    > Masz jeszcze wyjście jak się nie mylę od 1Hz do 32768.

    Mi akurat chodziło o rozwiązanie alternatywne - rezygnację z
    zewnętrznego RTC i zliczanie sekund za pomocą timera MCU z kwarcem
    zegarkowym, np. w formacie uniksowym. Wiem, że w takim przypadku
    rezygnuję chociażby z podtrzymywania bateryjnego i muszę tracić cenne
    cykle procesora na przeliczanie czasu do formatu czytelnego dla
    człowieka, ale to nie jest zbyt wielkim problemem. Brak podtrzymywania
    załatwia sama synchronizacja z zewnętrznym źródłem czasu - zegar
    pobierze sobie czas z NTP zaraz po włączeniu.

  • 28. Data: 2015-10-02 09:41:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-01 o 23:07, Jawi pisze:

    > Poza tym, co jak prądu zbraknie?

    Jak prądu zabraknie, to i zegar nie będzie spełniał swojej funkcji, bo
    wewnętrzna bateryjka nie zasili wyświetlaczy (szczególnie jeśli mówimy o
    czymś takim, jak lampy nixie). Podtrzymywanie pracy moduły RTC ma tylko
    taką zaletę, że po odzyskaniu zasilania urządzenie wznowi pracę niemal
    natychmiast. W przeciwnym razie trzeba będzie czekać kilka-kilkanaście
    sekund na nawiązanie połączenia z siecią i pobranie czasu z NTP. Tudzież
    pozyskanie informacji o czasie z innego źródła. W przypadku DCF77 będzie
    to trwało AFAIR co najmniej 60 sekund. Ciekaw jestem jak szybko jest w
    stanie zadziałać GPS...

    Tak swoją drogą, istnieją jakieś alternatywne wzorce czasu? Nie wiem,
    krótkofalowcy nie wykombinowali czegoś? ;)

  • 29. Data: 2015-10-02 09:54:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jawi" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    > A, zegar z atmegi? Sorki nie doczytałem.
    > Zwykła atmega się średnio nadaje do zegara jako wzorzec czasu.
    > Poza tym, co jak prądu zbraknie?
    Nie wiem jakie są RTC w ATmega. Ja stosuję RTC z ATxmega256A3BU i z
    zabraknięciem prądu jest dokładnie tak samo jak w zewnętrznym RTC, a
    dodatkowo oszczędzasz kwarc synchronizując zegar procesora do 32768.
    P.G.

  • 30. Data: 2015-10-02 11:26:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-02 o 09:54, Piotr Gałka pisze:

    > Nie wiem jakie są RTC w ATmega. Ja stosuję RTC z ATxmega256A3BU i z
    > zabraknięciem prądu jest dokładnie tak samo jak w zewnętrznym RTC

    W xmegach jednak dość mocno dopracowali ten temat - tam (podobnie jak w
    STM-ach) masz możliwość podłączenia zewnętrznej baterii i taktowania z
    wewnętrznego źródła. Nie wnikałem jeszcze w to, jak czas jest
    reprezentowany wewnątrz MCU (licznik sekund na wzór uniksowy czy forma
    czytelna dla człowieka).

    W atmegach jest to zrealizowane w dużo bardziej prymitywny sposób. Jeden
    ośmiobitowy timer (timer2) może być taktowany z dodatkowego,
    zewnętrznego kwarcu zegarkowego. Używa się tego zwykle do wywoływania
    przerwania co jedną sekundę. Wewnątrz albo zwiększa się licznik sekund o
    jeden, albo odpala kod pilnujący czasu wewnątrz jakiejś struktury.