  • 1. Data: 2015-07-15 18:52:02
    Temat: Gdzie dostanę potencjometry z wyłącznikiem na 230VAC
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Konstruuję (bo kupić się, k..wa, nie da) radio dla 93-letniej niewidomej
    osoby. Radio ma mieć tylko dwa pokrętła (i nic więcej):
    włączanie/głośność oraz strojenie. No i poszukuję potencjometru z
    wyłącznikiem który to wyłącznik może bezpiecznie włączać/wyłączać
    230VAC. Jakieś propozycje?

  • 2. Data: 2015-07-15 19:12:58
    Od: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 15.07.2015 o 18:52, JDX pisze:
> [...]
    > włączanie/głośność oraz strojenie. No i poszukuję potencjometru z
    > wyłącznikiem który to wyłącznik może bezpiecznie włączać/wyłączać

    http://allegro.pl/potencjometr-warstwowy-441-766-pro
    dukcja-telpod-i5529989996.html

    W OR 206 Śnieżka transformator był cały czas pod napięciem. Odcinanie
    zasilania było po stronie wtórnej.
    Jeżeli to wchodzi w rachubę to może coś takiego ?

    http://allegro.pl/potencjometr-z-wlacznikiem-100kohm
    -100-kohm-fv-i5489222246.html

    Nie wiem jaka charakterystyka, ale jak się wstawi rezystorek ok 15k
    między ślizgacz a masę to charakterystyka zmieni się liniowej w zbliżoną
    do logarytmicznej, więc do regulacji głośności się nada. Jedyna wada to
    taka, że impedancja wejściowa wzmacniacza będzie się zmieniała wraz z
    położeniem ślizgacza.

    G.B.

  • 3. Data: 2015-07-15 19:19:20
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2015-07-15 o 19:12, Grzegorz Brzeczyszczykiewicz pisze:

    > http://allegro.pl/potencjometr-warstwowy-441-766-pro
    dukcja-telpod-i5529989996.html

    W TME też mają:
    http://www.tme.eu/pl/details/pr185s56-10kbp1/potencj
    ometry-jednoobrotowe-weglowe/telpod/pr185s56-10kb16p
    1/

    Tyle, że tu piszą max 120V AC. Można zadzwonić do Telpod-u i zapytać jak
    to jest naprawdę, bo znam stary sprzęty gdzie potencjometr tej firmy
    wyłączał napięcie sieciowe. Może mają jakiś inne modele do tego
    przeznaczone. No albo wyłączać po stronie niskonapięciowej. Radyjko
    pewnie nie będzie wielkiej mocy i jak użyjesz jakiegoś zasilacza
    impulsowego to ewentualne straty będą niewielkie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2015-07-15 19:35:22
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-07-15 19:12, Grzegorz Brzeczyszczykiewicz wrote:
    [...]
    > W OR 206 Śnieżka transformator był cały czas pod napięciem. Odcinanie
    > zasilania było po stronie wtórnej.
    Jeśli nie znajdę, to ten pomysł ze stroną wtórną jest ciekawy.

  • 5. Data: 2015-07-15 20:01:55
    Od: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 15.07.2015 o 19:35, JDX pisze:
    > On 2015-07-15 19:12, Grzegorz Brzeczyszczykiewicz wrote:
    > [...]
    > Jeśli nie znajdę, to ten pomysł ze stroną wtórną jest ciekawy.

    Zapomniałem dodać:
    tam odcięcie zasilnia nie było potencjometrem a przełącznikiem typu
    ISOSTAT, ale jak najbardziej niskonapięciowym.

    Tu masz schemat.
    http://www.oldradio.pl/foto_schematy/sch00768.gif

    G.B.

  • 6. Data: 2015-07-15 20:37:58
    Od: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 15.07.2015 o 19:19, Paweł Hadam pisze:
> [...]
    > pewnie nie będzie wielkiej mocy i jak użyjesz jakiegoś zasilacza
    > impulsowego to ewentualne straty będą niewielkie.

    IMHO - impulsówka to przerost formy nad treścią, a tania będzie siała
    więc może zakłócać sygnał. Budżet też jest pewnie ograniczony więc nie
    ma co szaleć.

    G.B.

  • 7. Data: 2015-07-15 22:27:30
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    JDX pisze tak:

> [...]
    > włączanie/głośność oraz strojenie. No i poszukuję potencjometru z
    > wyłącznikiem który to wyłącznik może bezpiecznie włączać/wyłączać

    Zastosuj TS 2/15 i nie wyłączaj radia w ogóle ;)

    Mam taką małą mp3, która gra non stop tylko ją ściszam na noc.

    http://piterpro.private.pl/img/player_01.jpg
    http://piterpro.private.pl/img/player_02.jpg

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2015-07-16 08:55:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Jul 2015 22:27:30 +0200, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > Mam taką małą mp3, która gra non stop tylko ją ściszam na noc.

    Jesteś z tych co nie mogą spać bez włączonego radia?? Z 15 lat temu
    jeden taki w schronisku pttk w Szczecinie sterroryzował 10 chłopa w
    pokoju, bo on musi bo nie zaśnie. I przez całą noc wszyscy słuchali
    rnf fm żeby mógł spać, ja pier..... do dzisiaj mam dreszcze jak
    sobie tą noc przypomnę.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-07-16 08:58:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Jul 2015 18:52:02 +0200, JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > włączanie/głośność oraz strojenie. No i poszukuję potencjometru z
    > wyłącznikiem który to wyłącznik może bezpiecznie włączać/wyłączać

    Jakie pasmo to radio? Tylko am czy też fm?
    Niemożliwe, że nie ma w handlu takich radyj tylko z dwiema gałkami.
    Na aliexpress patrzyłeś? Można też stare samochodowe typu safari czy
    coś takiego, też były tylko dwie gałki.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-07-16 09:18:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-07-16 08:58, Marek wrote:
    [...]
    > Jakie pasmo to radio? Tylko am czy też fm?
    Tylko UKF. Chodzi o "Jedynkę".

    > Niemożliwe, że nie ma w handlu takich radyj tylko z dwiema gałkami. Na
    > aliexpress patrzyłeś?
    Chińskie gówno to ja mogę i na Allegro kupić, co zresztą uczyniłem. I
    jak można było przypuszczać, chińskie gówno okazało się chińskim
    gównem... Zwykłe wyrzucenie pieniędzy w błoto.

    W każdym razie buduję sprzęt na bazie używanego markowego tunera
    zakupionego na Allegro.