  • 1. Data: 2015-07-17 23:41:16
    Temat: Dwa bezpieczniki i przyczepa kempingowa
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    W okresie powojennym w PL stosowało się bezpieczniki zarówno na fazie,
    jak i na uziemieniu.
    Z oczywistych względów zrezygnowano z bezpiecznika na uziemieniu.

    W przyczepach kempingowych nigdy nie wiadomo, gdzie po podłączeniu się
    na kempingach do instalacji 230V będzie zero, a gdzie faza, stąd stosuje
    się bezpieczniki na obu "drutach".
    Faza w zasadzie jest bezpieczna, dopóki człowiek (lub zwierz) się nie
    "uziemi" ;)

    Pytanie:
    Czy są jakieś gotowe układy, które bocznikują bezpiecznik, który akurat
    (w zależności od podłączenia) zabezpiecza zero?
    Bo można dać jakąś kontrolkę neonową i ręczny hebel. Ale gorzej, gdy
    ktoś zapomni, lub przez roztargnienie zbocznikuje fazę.
    A może nie ma problemu, i lepiej zostawić bezpieczniki z obu stron? Albo
    dołożyć trafo separujące 1:1?
    Dużych prądów nie ma, stosuje się bezpieczniki 10A.

    Pytam w kontekście nie aspektów prawnych (których w tym przypadku nie
    znam), tylko w kontekście bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2015-07-18 11:49:00
    Temat: Re: Dwa bezpieczniki i przyczepa kempingowa
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Adam wrote:

    > Pytam w kontekście nie aspektów prawnych (których w tym przypadku nie
    > znam), tylko w kontekście bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci.

    Może różnicówka by pomogła.

    jp

  • 3. Data: 2015-07-18 11:51:53
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    wiadomości news:55aa210c$0$27509$65785112@news.neostrada.pl...

    > Może różnicówka by pomogła.

    Też... i/lub blok, gdzie wywalenie jednego bezpiecznika powoduje także
    wyłączenie pozostałych...?

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 4. Data: 2015-07-18 16:00:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-18 o 11:51, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    > wiadomości news:55aa210c$0$27509$65785112@news.neostrada.pl...

    Wtedy należałoby rozdzielić zero na robocze i ochronne.
    Przy podpięciu się dwoma przewodami - zero może być raz tu, raz tam.
    Jeszcze niechcący ktoś by puścił fazę na obudowy urządzeń - lepiej nie.
    Tylko i wyłącznie instalacja dwuprzewodowa - będzie mimo wszystko
    bezpieczniej.

    > Też... i/lub blok, gdzie wywalenie jednego bezpiecznika powoduje także
    > wyłączenie pozostałych...?

    O widzisz :)
    Co doświadczona łepetyna, to doświadczona. Masz u mnie browarka przy
    najbliższej okazji :) Może coś z grupy telefonicznej wyskoczy.

    Zapomniałem o istnieniu zblokowanych - i to jest chyba najprostsze i w
    tym przypadku najlepsze rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2015-07-18 16:40:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie przypominam sobie żeby w domach tak było. Blok z 1960 roku i jeden bezpiecznik.
    Za to w maszynach jakie produkowano na eksport w jednej fabryce w skrzynce dołączanej
    do maszyny było miejsce na cztery bezpieczniki. Trzy były normalne a za czwarty
    robiła rurka stalowa o gabarytach bezpiecznika. Rurka była za zerze. Im gorsze zero
    robocze i większa różnica w obciążeniu faz tym napięcie pomiędzy zerem roboczym a
    ziemią jest wyższe, do zabijającego włącznie. System z dwoma bezpiecznikami z których
    ten za zerze roboczym nie ma szansy się przepalić jest dobry bo po rozłączeniu jest
    gwarancja że na żadnym przewodzie nie wystąpi napięcie.

  • 6. Data: 2015-07-18 16:50:19
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > najbliższej okazji :) Może coś z grupy telefonicznej wyskoczy.
    >
    > Zapomniałem o istnieniu zblokowanych - i to jest chyba najprostsze i w

    Jeśli się pytasz w kontekście bezpieczeństwa to nie słyszałem aby
    bezpiecznik mógł, w ogólności, uchronić przed porażeniem, zwłaszcza w
    przyczepie i okolicach (często wilgotnych).
    Różnicówka myślę, że tak.

    jp

  • 7. Data: 2015-07-18 17:59:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Praktyka przeczy Twoim teoriom. Kuchenka eketryczna jednopłutkowa. Taka ze śmiesznym
    gniazdem do przedłużacza z ceramiczną końcówką. Obudowa i płyka podłączona do zera
    ochronnego. Wtyk przewodu można podłączyć normalnie i odwrócony o 180 stopni.
    Położenie zera roboczego i fazy w gniazdkach do którycch się podłącza kuchenkę nie
    normalizowane. I dotknięcie do metalowej obudowy nie zabija. Cud jakiś czy co?

  • 8. Data: 2015-07-18 19:59:08
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    kuchenkę nie normalizowane. I dotknięcie do metalowej obudowy nie zabija. Cud jakiś

    ?
    Potwierdzasz to, co piszę, a nie zaprzeczasz.

    Zaż też na to, że mówimy o przyczepce kempingowej, gdzie w zasadzie
    nawet dotknięcie do metalicznej fazy nie powinno nic zrobić. No, chyba
    że delikwent stoi w brodziku, a przyczepka jest uziemiona.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2015-07-18 20:48:47
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    ten za zerze roboczym nie ma szansy się przepalić jest dobry bo po rozłączeniu jest
    gwarancja że na żadnym przewodzie nie wystąpi napięcie.

    Czy dobrze zrozumiałem - na zasilaniu trójfazowym były bezpieczniki na
    każdej fazie i jakaś rurka metalowa na przewodzie neutralnym? Ktoś
    widocznie się pomylił projektując a potem to zauważono i w miejsce
    bezpiecznika pojawiła się rurka. Nie wstwia się zabezpieczeń na
    neutralnym przy zasilaniu trójfazowym.

  • 10. Data: 2015-07-18 21:03:51
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]

    kuchenkę nie normalizowane. I dotknięcie do metalowej obudowy nie zabija. Cud jakiś

    Zmierz miernikiem co z czym jest połączone. Bez podłączenia do sieci,
    tylko na zasadzie omowego pomiaru przejścia - co z czym się łączy.
    Prawdopodobnie kabel przyłączeniowy jest trójżyłowy, przewód ochronny
    (ten łączony do bolca w gniazdku na ścianie) trafia na metalowe blaszki
    wokół gniazda kuchenki. Stąd możesz sobie obracać do woli wtyczkę w
    gnieździe kuchenki, przewody robocze zamieniają się miejscami a ochronę
    w tzw. klasie pierwszej zapewnia połączenie, o którym piszę w poprzednim
    zdaniu.
    Żebyśmy się dobrze zrozumieli. Obecnie nie ma pojęcia zera ochronnego,
    czy zerowania. Jest przewód ochronny i przewody robocze. Robocze dzielą
    sie na neutralny i fazowy (lub fazowe).