  • 11. Data: 2014-09-21 02:42:07
    Temat: Re: Generator prostokąta z regulowanym wypełnieniem
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-20 23:54, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > Natomiast sama kostka 8038 jest już, że tak powiem, klasykiem. Ma pewne
    > wady, trochę "nie wyrabia" przy częstotliwościach z jej górnego zakresu
    > możliwości i produkuje trochę "krzywego" trójkąta, ale jak będziesz tym
    > robił prostokąta to chyba nic o lepszym stosunku jakość/cena/prostota
    > aplikacji nie znajdziesz. Pamiętam, że w pierwszej robocie mieliśmy
    > jakiś porządny generator, wielkie bydle z termostatyzowanym oscylatorem,
    > z pierdylionem gałek i guzików, ale i tak częściej się przydawał
    > polutowany prawie na pająka generatorek na ICLu.

    Tylko, że oryginalnego ICL8038 to ja już od kilku lat nie widziałem.
    Można z trudem dostać XR8038. Różnica taka, zze Sipex w temperaturze 0 C
    przestaje działać, a oryginalny chodził w minusie, mimo że specyfikacja
    była od 0 do 70.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2014-09-21 12:34:42
    Temat: Re: Generator prostokąta z regulowanym wy=?ISO-8859-2?Q?pe=B3nieniem?=
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Dnia 2014-09-20 Jakub Rakus dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

> [...]
    >ale jak będziesz tym robił prostokąta to chyba nic
    >o lepszym stosunku jakość/cena/prostota aplikacji nie znajdziesz.

    Układ ma służyć jako konwerter prostokąta o częstotliwości 200 Hz na wyższą
    częstotliwość, np. 500 Hz,
    przy zachowaniu podobnego współczynnika wypełnienia.
    Prostokąt (200 Hz), o regulowanym współczynniku wypełnienia, jest podawany do
    sterownika LED-ów
    podświetlenia matrycy w laptopie. Jak wiadomo, regulacja współczynnika
    wypełnienia prostokąta zasilającego
    LED wpływa na postrzeganie przez człowieka jasności świecenia LED-a.
    Problem w tym, że częstotliwość (200 Hz) sygnału sterującego LED-ami podświetlenia
    jest zbyt mała, bo widać
    migotanie na jednolitych powierzchniach obrazu (co męczy wzrok), więc
    chciałbym sobie ją zwiększyć,
    zachowując możliwość regulacji jasności obrazu (z poziomu użytkownika
    laptopa, czyli systemu operacyjnego).
    Podsumowując: chcialbym zmontować układ, do którego podam prostokąt (200Hz), układ
    przekonwertuje
    go na napięcie stałe proporcjonalne do wspólczynnika wypełnienia tego
    prostokąta, a to napięcie stałe będzie
    ustawiać współczynnik wypełnienia wyjściowego prostokąta o częstotliwości
    np. 500 Hz, którego podam
    do sterownika LED-ów.
    Myślę, że któryś z układów LTC6992 lub ICL8038 nada się do tego celu. A może
    powinienem inaczej
    podejść do problemu?

    P.S. Na poniższych stronach można poczytać o regulacji jasności LED-ów
    podświeltlenia matrycy metodą PWM:

    http://carny.hubpages.com/hub/led-backlight-flicker

    http://www.infobyte.hr/blog/134/ccfl-vs-led-screen-b
    acklight-is-led-really-better/

    http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_mod
    ulation.htm

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 13. Data: 2014-09-21 13:15:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-21 12:34, Marek pisze:
> [...]
    > prostokąta, a to napięcie stałe będzie
    > ustawiać współczynnik wypełnienia wyjściowego prostokąta o
    > częstotliwości np. 500 Hz, którego podam
    Strasznie kombinujesz, będzesz musiał te 200Hz przerobić na nap i
    zmieniać nim generator na 500hz, sporo kombinacji. Prościej to zrobić na
    małym procku np tiny, wprowadzasz sygnał na przerwanie, mierzysz okres,
    przeliczasz i sterujesz timerem z PWM-em., koniec. Kilka linijek
    programu, nawet kwarca nie potrzebujesz, wystarczy wew generator, który
    zresztą możesz 'dostroić' do tego zewn pwm-a.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 14. Data: 2014-09-21 14:12:01
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-21 13:15, janusz_k pisze:

> [...]
    > programu, nawet kwarca nie potrzebujesz, wystarczy wew generator, który
    > zresztą możesz 'dostroić' do tego zewn pwm-a.

    Też mi się wydaje, że to zadanie idealne dla małego procka.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2014-09-21 17:02:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <m...@...pl> wrote in message

    > Też mi się wydaje, że to zadanie idealne dla małego procka.

    Zabawne że to przeczytałem, bo taki dokładnie układ robiliśmy na jakimś
    małym procku jak w naszej robocie skończyły się wyświetlacze LCD
    z rurkami fluorescencyjnymi a zamiennik z LEDowym podświetlaniem
    nie łapał dobrze prędkości PWM sterującej starym wyświetlaczem
    i właśnie trzeba było zrobić płyteczkę pośrednika bez zmiany płyty głównej.

  • 16. Data: 2014-09-22 22:27:57
    Temat: Re: Generator prostokąta z regulowanym wy=?=?UTF-8?B?SVNPLTg4NTktMj9RP3BlPUIzbmllbmllbT89?=
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Dnia 2014-09-21 Mario dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

    >Też mi się wydaje, że to zadanie idealne dla małego procka.

    A może właśnie zaprzęganie procka do tak prostego zadania jest przekombinowaniem?
    Zresztą teraz jest moda, żeby do byle pierdółki zaprzęgać od razu procka, zamiast
    zastosować prawie gotowy scalak.
    No, ale załóżmy, że zastosuję procka. W takim razie co jego program miałby robić
    z prostokątem 200 Hz-owym? Liczyć jego współczynnik wypełnienia, a
    potem generować
    prostokąt o większej częstotliwości z tym samym wypełnieniem? Jak
    mógłby wyglądać
    algorytm pomiaru tego współczynnika i generowania przebiegu wyjściowego?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 17. Data: 2014-09-22 23:52:26
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-22 22:27, Marek pisze:
> [...]
    > przekombinowaniem?
    > Zresztą teraz jest moda, żeby do byle pierdółki zaprzęgać od razu

    Nie masz chyba gotowego scalaka. Musiałbyś zrobić detekcję z poziomu
    wypełnienia na wartość średnią . Można zrobić na kondensatorze i opampie
    albo zrobi c na jakimś aktywnym filtrze dolnoprzepustowym. Potem
    uzyskanym napięciem sterować scalony układ PWM. Dość nieeleganckie
    rozwiązanie, trochę roboty z ustalaniem parametrów pracy.

> [...]
    > wyglądać
    > algorytm pomiaru tego współczynnika i generowania przebiegu wyjściowego?

    Jeden licznik uruchamiasz zboczem a drugi stanem. Dzielisz liczby przez
    siebie i masz poziom wypełnienia.
    PWM masz często sprzętowy. Przykładów wykorzystania jest mnóstwo w sieci.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2014-09-23 08:53:49
    Od: Zbych <z...@o...pl>

> [...]
    > przekombinowaniem?
    > Zresztą teraz jest moda, żeby do byle pierdółki zaprzęgać od razu

    Porównaj cenę jakiegoś małego uC (np. ATTINY10 - 2,50PLN netto za
    sztukę) z gotowym scalakiem (np. LTC6992 - 17PLN netto za sztukę), to
    będziesz wiedział czemu warto sięgnąć po uC.

    Ja na twoim miejscu spróbowałbym to zrobić jednak na podwójnym
    wzmacniaczu/komparatorze (LM358D/LM393D - 0,30PLN). Liniowość regulacji
    nie jest w twoim przypadku ważna, więc można spróbować tak:

    http://www.eevblog.com/forum/projects/pwm-signal-fro
    m-555-timer/?action=dlattach;attach=3517

    Wystarczy tylko wywalić potencjometr i trochę pomyśleć nad rozszerzeniem
    zakresu regulacji (zwiększyć amplitudę "trójkąta" z pierwszego stopnia).

    Skoro częstotliwość wyjściowa nie musi być stała, to możesz też zrobić
    układ na timerze 555:

    http://obrazki.elektroda.net/38_1231022605.jpg

> [...]
    > wyglądać
    > algorytm pomiaru tego współczynnika i generowania przebiegu wyjściowego?

    Nawet te małe uC mają przetwornik A/C, więc na początek możesz zmierzyć
    uśrednione napięcie z PWMa i wygenerować swój PWM przy pomocy timera.

    Jeśli wcześniej nic nie robiłeś na uC, to będzie to prostsze niż pomiar
    czasu impulsu przez timer.